با مارکار آقاجانیان، تنها دستیار ایرانی سرمربی تیم ملی فوتبال

کی‌روش دانشگاه است

مارکار آقاجانیان، تنها دستیار ایرانی کارلوس کی‌روش است که منهای چند ماه اول حضور کی‌روش در ایران، تقریبا در سه سال گذشته همواره در کنار او بوده است.
کد خبر: ۷۸۲۴۲۶
کی‌روش دانشگاه است

مربی‌ای که بیشترین زمان را با کی‌روش سپری کرده ‌است به طور قطع باید شناخت دقیق و مبتنی بر واقعیت از سرمربی پرتغالی تیم ملی داشته باشد. با آقاجانیان، بازیکن پیشین باشگاه‌های آرارات و پاس تهران به گفت‌وگو نشستیم، گفت‌وگویی که آقاجانیان در آن گاهی همچون یک فرد بی‌طرف، گاهی در مقام دفاع از خود و تیم ملی و گاهی مثل زبان گویای کی‌روش به پرسش‌های ما پاسخ داد.

اصولا نگاه کی‌روش به فوتبال ایران چطور است؛ منتقدان می‌گویند تحقیرآمیز به فوتبال ایران و بویژه لیگ ما را می‌بیند. واقعا همین‌طور است؟

باید قبول کرد کی‌روش هم مثل هر مربی دیگری دلش می‌خواهد بهترین بازیکنان را در اختیار داشته باشد و هرکس دیگری هم جای او بود، برایش فرقی نمی‌کرد یک بازیکن در ایران بازی می‌کند یا خارج ایران، بلکه سعی می‌کرد بهترین بازیکنان را جذب کند. کی‌روش اگر در ابتدای کارش شناختی از فوتبال ما نداشت، الان و بویژه در جام ملت‌های آسیا عینا ثابت کرد که به لیگ ایران اهمیت می‌دهد. دیدید که به بازیکنان جوانی چون رضا بیرانوند، وریا غفوری، مرتضی پورعلی‌گنجی، وحید امیری، سردارآزمون، محمد خانزاده و علیرضا جهانبخش اعتماد کرد و بعضی از آنها در ترکیب تیم ملی درخشیدند. بازیکنانی که منهای دو نفر بقیه در لیگ ایران بازی می‌کنند و این اعتماد به لیگ نشان داد ادعاهایی که اشاره کردید خیلی معنی ندارد و هر بازیکنی با هر شرایط سنی اگر بتواند کمک کند به تیم ملی دعوت می‌شود.

کی‌روش سه سال پیش با الان چه فرقی کرده است؟

طبیعی است که او زمان می‌خواست تا فوتبال ایران و بازیکنان را بشناسد و الان کاملا به این شناخت رسیده است، در ابتدای کار به دلیل محدودیت زمانی و فشارها و انتظاراتی که از تیم ملی وجود داشت، امکان جوانگرایی در آن مقاطع نبود، چون همه از تیم ملی نتیجه‌گیری و صعود به جام جهانی را می‌خواستند. قطعا باید بازی تدارکاتی به اندازه کافی باشد تا جوانان محک‌خورده و در رقابت‌های حساسی چون مقدماتی جام جهانی کمک حال تیم ملی باشند، البته جام ملت‌های آسیا هم میدان فوق‌العاده مهمی برای فوتبال ماست و دیدید که ما در شرایط سخت این جوانگرایی را انجام دادیم.

نظم و انضباط تیمی ویژگی مثبت کی‌روش است یا نشان‌دهنده رفتار دیکتاتوری او؟

دیگر در فوتبال امروز و دنیا سبک و سیاق حرفه‌ای بودن و رفتار حرفه‌ای بودن چیزی است که همه از جمله بازیکنان باید بپذیرند. نظمی که کی‌روش بر تیم ملی حکمفرما کرده است همین حرفه‌ای بودن است و اصلا بحث دیکتاتور بودن نیست. هرجا نظم و انضباط تیمی نباشد کار جلو نمی‌رود.در چارچوب کاری و زمین بازی قطعا آن نظم و انضباط وجود دارد، اما در بیرون از زمین مسابقه آنقدر ارتباطش با بازیکنان خوب است که بازیکنان با او صمیمی بوده و دوستش دارند. به عبارتی جایگاه‌ها مشخص است و بازیکن می‌داند کجا چه رفتاری باید داشته باشد. همیشه زمان استراحت و تفریح را برای آنها در نظر داشته است. کی‌روش همه اینها را با هم دارد و متهم کردن او به دیکتاتور بودن دور از انصاف است. این نظم و انضباط متاسفانه در فوتبال ما یا کم بوده یا وجود نداشته است به همین دلیل برخی منتقدان فکر می‌کنند چیز عجیب و غریبی دارد اتفاق می‌افتد.

با دستیارانش چگونه رفتار می‌کند؟

خود اعضای کادر فنی هم در چنین نظمی کار می‌کنند. شاید در فوتبال ما کادر فنی یکی، دو باشگاه معدود شرایط اعضای کادرفنی تیم ملی را داشته باشند. ما مثل یک کارمند هر روز می‌رویم آکادمی فوتبال برنامه تجزیه و تحلیل بازی و بازیکنان لیگ، حریفان و بازیکنان شاغل در خارج از کشور را داریم، بعضی وقت‌ها تا ساعت 8 و 9 شب هم آنجا هستیم. خب به لحاظ این‌که پنجشنبه و جمعه هم بازی‌های لیگ برگزار می‌شود عملا ما روز تعطیل هم نداریم؛ بنابراین همه اعضای تیم ملی تابع این اصول کاری هستند و این امر فقط مربوط به بازیکنان نمی‌شود و همه در یک چارچوب حرفه‌ای در حال فعالیت هستیم.

علاوه بر این نظم و انضباط تیمی که می‌تواند در نوع خود یک درس برای فوتبال ما باشد، از نظر شما کی‌روش چه درس‌هایی برای فوتبال ما داشته است. اگر ساده‌تر بخواهم پرسشم را مطرح کنم این‌که مارکار آقاجانیان به عنوان یک مربی ایرانی غیر از مسائل فنی از کی‌روش چه یاد گرفته است؟

بحث‌های فنی را که نمی‌شود در چند دقیقه محدود تشریح کرد، اما من مثل یک دانش‌آموز سعی کردم در این مدت از کی‌روش مسائل فنی را یاد بگیرم و واقعا او هم با خلوص نیت هر چه دارد در اختیار من و دیگر همکاران کادر فنی گداشته است. او حتی در نوع مصاحبه‌کردن هم آموزنده است، همیشه یکی از تاکیداتش به ما این است که کمتر حرف بزنید و بیشتر عمل کنید. برای همین است که می‌بینید من خیلی کم مصاحبه می‌کنم و به هیچ‌وجه دنبال حاشیه نیستم. خیلی از مشکلات گاهی پیش می‌آید، اما چون تنش مطرح کردن آن به تیم ملی برمی‌گردد سعی می‌کنیم مشکلات را در درون خانواده تیم ملی برطرف کنیم. از طرفی به موضوعاتی همچون تغذیه، بدنسازی و روان‌شناسی هم کی‌روش تسلط دارد و مربی کامل است.

آیا مثل خولیو ولاسکو که اعتماد به نفس واقعی را به والیبال ایران تزریق کرد، کی‌روش این اعتماد به نفس را به تیم ملی فوتبال تزریق کرده است؟

به لحاظ روانی و تزریق اعتماد به نفس کی‌روش عملکرد بی‌نظیری داشته است. مردم می‌بینند تیم ملی ما تیمی شده است که روح همدلی، جنگندگی و اعتماد به نفس در آن موج می‌زند و این مهم را در جام ملت‌های آسیا و همچنین در جام جهانی همه دیدند.

همه جا تصمیم‌گیر نهایی سرمربی تیم‌ملی است. در رابطه با مشورت‌پذیر بودن او ‌ شایعاتی وجود دارد، این‌که نظر کسی را اعمال نمی‌کند. شده نظر دستیارانش ـ چه شما و چه دستیاران خارجی ـ را اعمال کند؟

کی‌روش به عنوان کسی که تفکر حرفه‌ای دارد هر جا ما نظری یا مشاوره‌ای دادیم و او متوجه شده این کار به سود او و تیم ملی است، قطعا اعمال کرده است. به هر حال نتیجه برمی‌گردد به تیم ملی. او همیشه به نظرات ما احترام گذاشته است، ضمن این‌که طبیعی است تجربه او از ما بیشتر است که نظرات خود را اعمال کند، اما خیلی جاها بوده که نظرات ما را اعمال کرده است.

خصوصیت جالبی که کی‌روش دارد این‌که به نظر روی پیراهن تیم ملی مثل یک ایرانی تعصب پیدا کرده است که بعضی وقت‌ها واکنش‌های شدید چه از نوع ابراز شادمانی و چه از نظر عصبانیت نشان می‌دهد. تا چه حد این واکنش‌ها واقعی است؟

او از وقتی شور و علاقه مردم را نسبت به خودش دیده تعصب خاصی به ایران پیدا کرده و بارها به زبان آورده است. واقعا در سطح جامعه این صحبت‌ها هست، مردم آنقدر لطف و محبت دارند که ما شرمنده می‌شویم. جایی که خود کی‌روش همراهمان هست که دیگر وضع مشخص است چگونه می‌شود. وقتی می‌خواستیم از استرالیا برگردیم در حالی که تیم شکست‌خورده بود ایرانیان ساعت 3 بامداد برای استقبال به فرودگاه آمده بودند. اینها باعث شده است او تعلق خاطری به کشورمان پیدا کند. این یک احساس واقعی است. همیشه وقتی در جمع بازیکنان صحبت می‌کند می‌گوید باید ارزش پیراهن تیم ملی را بالا ببریم؛ یعنی هیچ وقت خودش را یک فرد خارجی تصور نمی‌کند و واقعا از صمیم قلب می‌گوید.

از علاقه مردم گفتید، وقتی اخبار پیشنهادهای خارجی دیگر تیم‌ها به کی‌روش مطرح می‌شود مردم نگران می‌شوند که نکند او برود مثلا اگر از تیم بزرگی مثل بایرن مونیخ پیشنهاد برسد.

کی‌روش اگر می‌خواست برود و آن احساس تعلق خاطر به تیم ملی ایران را نداشت، خیلی زودتر از اینها می‌رفت. آن چیزی که من از او می‌دانم این است که اولویت اول تا سوم او ایران است؛ چون هم فوتبال ما را شناخته و هم می‌داند با بازیکنان جوانی که به خدمت گرفته است می‌تواند آینده خوبی برای تیم ملی ایران رقم بزند و فوتبال ایران را برای 10 سال‌ آینده بسازد. او با زحمت کار را تا اینجا رسانده است بنابراین دوست دارد بماند و کارش را به سرانجام برساند. تنها خواسته او بحث زمین خوب و امکانات است. متاسفانه زمین کمپ تیم ملی مناسب نیست، بالاخره باید ضمانتی باشد که اردوهایمان مثل قبل به دلیل مسائل مالی لغو نشود. شک نکنید دو بازی که با سوئد و شیلی در فروردین ماه داریم به دلیل شخصیتی بود که تیم ملی در جام جهانی به دست آورد آنها را برای بازی با ما پیشقدم کرد. با این روند قطعا تا مقدماتی جام جهانی که خردادماه است، همین دو بازی را خواهیم داشت. برای همین اردو هم باید ضمانتی باشد و آن موقع نگویند پول نیست. الان شش، هفت ماه است حقوق ما را نداده‌اند، اما ما می‌گوییم بالاخره این حقوق را می‌دهند، اما بحث زمین بازی تدارکاتی و کمپ خیلی مهم است و نمی‌توان آن را به زمان دیگری موکول کرد. پول فیفا که بلوکه است، پول اسپانسر هم که صرف هزینه‌های جاری می‌شود، پس فدراسیون از کجا پول بیاورد؟ کارمندان فدراسیون هم حقوق نگرفته‌اند، فکر می‌کنم با توجه به میزان علاقه مردم به فوتبال و تیم ملی باید دولت کمک ویژه‌ای به فوتبال بکند.

منتقدان می‌گویند کی‌روش چیزی به فوتبال ما اضافه نکرده است، شما که در کنار ایشان هستید فکر می‌کنید او چه چیزی به فوتبال ما افزوده است؟

فکر می‌کنم مردم در نظرسنجی‌ها بخوبی جواب منتقدان را دادند. کی‌روش وقتی آمد هدفش بردن تیم ملی به جام جهانی بود، اما وقتی به جام جهانی رفتیم با وجود کمترین بازی تدارکاتی توقعات از تیم ملی بالا رفت و انتظار داشتند آرژانتین را ببریم. کی‌روش شخصیت تیم ملی را به این تیم داد. کی‌روش با شخصیتی که به تیم ملی در جام جهانی داد، باعث شد دنیا طور دیگری به فوتبال ما نگاه کند. جوانگرایی را هم تازه شروع کرده است و آینده را تضمین می‌کند.

می شود گفت کی‌روش واقعی را تازه الان می‌بینیم و تا قبل از این دنبال نتیجه بود.

امارات را ببینید هشت سال پیش یعنی زمانی که دستیار نیکولیچ در تیم ملی جوانان بودم و بازیکنانی مثل انصاری‌فرد و حاج صفی در تیم ما بودند، اماراتی‌ها قهرمان آسیا شدند و از آن موقع با انبوهی از بازی‌های تدارکاتی با هم هستند. معلوم است به آن هماهنگی که در جام ملت‌ها دیدید می‌رسند. اگر 20، 30 درصد امکانات امارات در اختیار ما قرار بگیرد قول می‌دهم هیچ وقت دغدغه جام جهانی نداشته باشیم و حتی بهتر از آن هم محقق می‌شود. کی‌روش هم زمانی می‌تواند به اهدافش برسد که امکانات وجود داشته باشد.

حرف پایانی؟

امیدوارم امکانات مورد نظر تیم ملی فراهم شود و باز هم بتوانیم باعث خوشحالی مردم شویم. قدردان همه‌ محبت‌های مردم ایران هستیم. سال خوبی را برای کشورمان، مردم و تیم ملی آرزو دارم و پیشاپیش سال نو را به آنها تبریک می‌گویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها