آرمانشهر هر جامعه توسعه‌یافته‌ای این است که همه شهروندان در غم و شادی همدیگر شریک باشند و کسی خودش را تافته‌ای جدا بافته از دیگران نداند.
کد خبر: ۷۸۲۰۶۸
چالش سفر عید برای هزاران معلول

هرگاه جامعه‌ای خودش را یک پیکره واحد احساس کند که دغدغه‌های یک گروه، دغدغه همه اعضای جامعه باشد، آنگاه در چنین فضای همدلی و اتحادی، هر دستاورد بزرگی دست‌یافتنی می‌شود.

تعطیلات چند هفته‌ای عید فرصت خوبی است که همه در شادی‌های همدیگر سهیم باشیم و در بهار طبیعت کاری کنیم که هیچ گروه اجتماعی مثل معلولان، بیماران خاص و صعب‌العلاج و دیگر اقشار آسیب‌پذیر جامعه، احساس جدا ماندن از این شادی ملی را نداشته باشند و کسی از امکانات تفریحی کشور محروم نباشد.

اما متاسفانه هم‌اکنون در بسیاری از اماکن تفریحی، سیاحتی و گردشگری کشور، مناسب‌سازی اماکن برای رفت و آمد معلولان مهیا نشده است و به همین راحتی خیلی از معلولان کشور از دیدن زیبایی‌های سرزمین آبا و اجدادی‌شان محروم شده‌اند.

در این نوشتار نمی‌خواهیم مساله را به صورت کلی نگاه کنیم و بگوییم که باید در طول سال‌های آینده مناسب‌سازی اماکن عمومی در اولویت کاری دولت قرار بگیرد، بلکه می‌خواهیم خیلی واضح و سرراست از همه متولیان گردشگری کشور بخواهیم که در تعطیلات عید کاری کنند که صدها هزار معلول کشور هم بتوانند بدون دغدغه از اماکن تاریخی و گردشگری کشورشان بازدید کنند.

مناسب‌سازی این نقاط تاریخی و تفریحی برای تردد معلولان، بسیار کم‌خرج‌تر از این حرف‌هاست و مثلا با اضافه کردن یک رمپ ساده (سطح شیب‌دار) در یک بنای باستانی می‌شود کاری کرد که صدها معلول با صندلی چرخدار هم بتوانند از دیدن این اماکن تاریخی لذت ببرند.

به دلیل کم‌خرج بودن این تمهیدات و قابلیت اجرای سریع آن، برنامه مناسب‌سازی معابر در تعطیلات عید را باید یک برنامه کوتاه مدت و عملیاتی به حساب آورد که از همین امروز هم قابلیت اجرا دارد؛ برنامه اخلاقی که می‌تواند حلاوت عید را برای توان‌یابان کشور، صدها برابر شیرین‌تر کند.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها