یکی از کتاب‌هایی که مفصل به تاریخ طوایف ایران پرداخته، کتاب «کلاسر نگین ایل شاهسون» اثر محمد اصغری کلاسر است.
کد خبر: ۷۸۱۹۳۶
کلاسر نگین ایل شاهسون و عشایر

این کتاب بررسی و مرور تاریخ طوایف گرمی، دشت مغان، موران، اوجارود، مشکین شهر، ویلکیج و فولادلو و بطور کلی یکی از منابع پژوهشی در ارتباط با طوایف و عشایر کشور پهناور ایران می باشد. در ذیل مختصرگزارشی از این کتاب ارائه می گردد:

اهمیت کتاب

مولف برحسب علاقه مند بودن به طوایف دشت مغان و هم این که خودشان نیز از طایفه کلاسر می باشند نسبت به نقش طایفه کلاسر در تاریخ ایران و آذربایجان و دشت مغان و آشنا سازی و پیوند نسل جدید با طوایف و نیاکان خود و ارتباط گسترده این طایفه با سایر طوایف و برای آگاه سازی و کمک به محققین و پژوهشگران و علاقمندان به طوایف ایران، در تالیف کتاب همّت گماشته اند.

محتوای کتاب

محتوای کتاب حاصل مطالبی است که از کتاب ها و نشریات و روزنامه ها و مقالات تاریخی استفاده شده و علاوه بر آن اطلاعات بدست آمده از طریق گردآوری مصاحبه با بزرگان و ریش سفیدان طوایف به همراه عکس و اسناد و مدارک می باشد.

تنظیم کتاب

مطالب کتاب به سه فصل عمده تقسیم بندی شده است.

فصل اول: مربوط به تاریخ پیدایش ایل شاهسون و عشایر می باشد که بعضی از آن ها عبارتند از: طایفه کلاسر، طایفه خلیفه لو، طایفه خامسلو، آراللو، طایفه اجیر لو، طایفه گیگلو، طایفه دلاغادارلو و گرمی، مشکین شهر و .... می باشد.

فصل دوم: در ارتباط با عشایر و «مشاهیر» ایل می باشد. در این فصل بیش از 107 نفر از شخصیت های مشهور و تأثیر گذار با شرح حال آن ها همراه می باشد که به ترتیب الفبایی نام آن مشاهیر تنظیم شده که اسامی تعدادی از آن ها عبارتند از: عسگر خان، ابراهیم خان، حاج محمود، حاج نصرت شعاع اردبیلی، حاج علی بهشتی، حاج ذکی الله محمدی، حاج فرض الله محمدی، حاج محمد محمدی، حاج بابا علایی و .... نام برده شده است.

فصل سوم: در این فصل به مردم شناسی و آداب و رسوم، اعیاد و مراسم خاص طایفه کلاسر اشاره نموده و پس از آن نسب نامه طایفه کلاسر است که بر اساس اولاد ذکور نسل به نسل و بطن بعد از بطن در حد اطلاعات موجود ترسیم شده است.

انتهای کتاب

در انتهای کتاب تقدیرنامه های مربوط به فعالیت های مؤلف، ضمایم و تصاویر از شخصیت های برجسته طایفه کلاسر و سایر طوایف و شهدای طوایف و در خاتمه اسناد مربوط به خاندان وطن دوست آراللو (آلارلو) و طایفه کلاسر و خلیفه لو می باشد. این کتاب که توسط مؤلف به کتابخانه ایرانشناسی اهداء گردیده اکنون قابل دسترس است. باشد که سایر مولفین نیز نسبت به اهدای کتاب خود همّت گمارند.

منبع: سایت کتابخانه مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها