سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در سوریه

پدافند نیروی هوایی سوریه برای نخستین بار یک پهپاد آمریکایی را سه‌شنبه‌شب در آسمان شهر لاذقیه و نزدیک فرودگاه این شهر سرنگون کرد. در این میان مقامات آمریکایی نیز اطلاعاتی ضدونقیض درباره سرنگون شدن هواپیمای شناسایی بدون سرنشین این کشور ارائه کرده‌اند.
کد خبر: ۷۸۱۸۹۴

به گزارش ایرنا، در حالی که یک مسئول آمریکایی قطع ارتباط پهپاد متعلق به این کشور در آسمان شهر لاذقیه سوریه را تائید کرده است، یک مسئول دیگر آمریکایی مدعی شده که نمی‌تواند سرنگونی آن را تائید کند. پدافند هوایی سوریه بعداز این‌که نیروهای ارتش این کشور در بخشی گسترده از حومه شمالی لاذقیه و بویژه پایگاهی در بلندی راهبردی دورین در موازات شهرک سلمی مستقر شدند، توانسته است این هواپیمای شناسایی را سرنگون کند. شهرک سلمی اردوگاه اصلی گروه‌های مسلح تروریستی است و این گروه‌ها براحتی می‌توانند از طریق آن خود را به خاک ترکیه برسانند. براساس این گزارش، مردم لاذقیه بویژه حومه این شهر شاهد سقوط یک شیء در حال سوختن بودند که توسط موشکی سوری سرنگون شده بود و سرانجام نزدیک باغ‌های بین راس شمرا و دمسرخو به زمین اصابت کرد.

در همین حال، روزنامه لبنانی السفیر به نقل از منبع امنیتی نوشت که پهپاد آمریکایی سرنگون شده در آسمان شمال شهر بندری لاذقیه سوریه به مهمات آماده شلیک مجهز بوده است. الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت این برای نخستین بار است که پدافند هوایی سوریه یک پهپاد را سرنگون می‌کند. الاخبار تاکید کرد، سوالات زیادی درباره ماموریت پهپاد آمریکایی که بر فراز آسمان شهر لاذقیه سوریه سرنگون شد و همچنین پیامدهای آن، مطرح شده است. این روزنامه لبنانی متذکر شد، خبرگزاری رسمی سوریه در خبر اولیه خود پهپاد سرنگون شده را متعلق به «دشمن آمریکایی» خواند و بعداز لحظاتی نوشت «هواپیمای سرنگون شده دشمن» و نام آمریکا را حذف کرد.

الاخبار تاکید کرد آیا پهپاد شناسایی آمریکایی بدون هماهنگی با ارتش سوریه که معمولا از طریق عراق صورت می‌گیرد، وارد حریم هوایی این کشور شده و هدف آمریکایی‌ها از نقض حریم هوایی سوریه بویژه این منطقه چه بوده است؟ این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد، اگر هدف پهپاد گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره در حومه حماه و ادلب بوده است، چرا در این مسیر و بر فراز لاذقیه پرواز می‌کرد؟ شاید ماموریتی دیگر داشته است؟

در این میان، رسانه‌های ترکیه خبر دادند پهپاد آمریکایی که در سوریه ساقط شد، از پایگاه آمریکایی اینجرلیک در ترکیه به پرواز درآمده بود. اینجرلیک بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه است که براساس یک قرارداد همکاری نظامی اقتصادی با ترکیه از سوی آمریکا استفاده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها