مسافرت در بارداری مقوله‌ای است که برای همه زنان باردار توصیه یکسانی را به دنبال ندارد و بستگی به شرایط باردار، سن حاملگی، وجود یا نبود شرایط خاص، طول مدت سفر، مسافت طی شده و نیز وسیله نقلیه دارد.
کد خبر: ۷۸۱۵۰۳

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان در گفت‌و‌گو با جام‌جم در این‌باره می‌گوید: معمولا سه ماهه اول بارداری با تهوع، استفراغ، ضعف عمومی بدن و احساس نیاز به استراحت همراه است. این مشکلات ممکن است در طول سفر بخصوص اگر سفر طولانی مدت باشد تشدید شود. به همین دلیل در سه ماهه اول بارداری به مادران توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از سفرهای طولانی اجتناب کنند و حتما داروهای ضدتهوع خودرا همراه داشته باشند.

وی می‌افزاید: در سه ماهه دوم بارداری اصولا مادر باردار راحت‌تر است، چراکه مشکلات سه ماهه اول به اتمام رسیده و هنوز وضع مادر به لحاظ افزایش وزن و افزایش اندازه جنین به صورتی نیست که توانایی‌هایش را محدود کند. به همین دلیل معمولا سه ماهه دوم، بهترین و بی‌خطرترین زمان برای مسافرت است.

در سه ماهه سوم باتوجه به افزایش اندازه جنین، شرایط مادر برای مسافرت سخت‌تر می‌شود. از سویی به علت خطر بروز زایمان زودرس، مسافرت‌های طولانی‌مدت توصیه نمی‌شود. بخصوص مسافرت به مکان‌هایی که به لحاظ امکانات زایمانی در شرایط مطلوبی نیستند، اصلا توصیه نمی‌شود.

این متخصص تاکید می‌کند: مسافرت باهواپیما تا حدود هشت ماهگی بارداری مجاز است، البته همیشه باید با مشورت پزشک و دریافت اجازه وی باشد. خوشبختانه شرکت‌های هوایی هم بدون دریافت نامه کتبی از پزشک متخصص زنان از ورود مادر باردار به هواپیما جلوگیری می‌کنند.

یکی از مخاطرات مسافرت در بارداری بی‌حرکتی طولانی‌مدت مادر، بخصوص در مسافرت‌های طولانی‌مدت با خودرو است. مسافرت با قطار به علت این‌که مادر امکان تحرک و قدم زدن و حتی دراز کشیدن دارد، بی‌خطرترین سفر محسوب می‌شود، ولی در مسافرت زمینی یا مسافرت‌های هوایی طولانی‌مدت از طرفی مادر باردار به مدت طولانی بی‌حرکت می‌نشیند و این مساله، خطر لخته شدن خون در اندام‌های تحتانی را به دنبال دارد و از طرف دیگر خود حاملگی مادر را مستعد چنین شرایطی می‌کند.

دکتر لاهوتی توصیه می‌کند: مادران باردار هر یک تا دو ساعت یک‌بار حدود 10 دقیقه قدم بزنند. بخصوص در مسافرت‌های زمینی بهتر است وسیله نقلیه متوقف شده و مادر دقایقی قدم بزند تاهم از ورم پاها کاسته شود و هم از لخته شدن خون به علت بی‌تحرکی جلوگیری شود. همه مادران باردار قبل از هر سفری بهتر است با پزشک خود مشورت کنند. همچنین همیشه مدارک یا داروهای خاص خود را همراه داشته باشند، حتما از وسایل نقلیه بی‌خطر و ایمن استفاده کنند و از سفرهای غیرضروری یا سفرهای طولانی‌مدت و غیر‌ایمن بپرهیزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها