گذری بر آلبوم‌های منتشر شده در سال 93

کدام آلبوم‌ها مخاطبان را راضی کردند

جام جم نوا: رد نشان شوالیه توسط حسین علیزاده، بدرقه باشکوه پیکر مرحوم مرتضی پاشایی، انتشار آخرین آلبوم آریان، آغاز به کار ارکستر سمفونیک تهران و... از جمله اتفاقات مهم حوزه موسیقی در سال گذشته بود.
کد خبر: ۷۸۱۲۶۸
10 رویداد مهم حوزه موسیقی در سالی که گذشت

امسال یکی از سال‌های پرحاشیه موسیقی ایران بود. اتفاقات زیادی در این حوزه روی داد که در ادامه به اختصار به 10 تا از مهمترین‌های آن اشاره می‌کنیم.

۱- برجی که کنسرت پاپ ندارد
یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که امسال رخ داد لغو کنسرت‌های موسیقی پاپ در سالن همایش‌های برج میلاد بود که با واکنش‌های زیادی روبرو شد. تا اینکه همزمان با برگزاری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر اجراها در این سالن از نو آغاز شد. این مسئله آنقدر پیامد داشت که مدیرعامل برج میلاد در مورد برگذار نشدن کنسرت‌های موسیقی پاپ پاسخ داد.

۲- لغو تدریس موسیقی در فرهنگسراها
اصل خبر این بود: "کلاس‌های تدریس موسیقی در فرهنگسراهای تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل شد." مصوبه‌ای که ظاهرا به همه مراکز فرهنگی و فرهنگسرا‌ها و خانه‌های فرهنگ همه مناطق تهران ابلاغ شد و به مرحله عمل رسید. این مساله تا به امروز ادامه داشته، هرچند صحبت‌هایی برای برپایی مجدد کلاس‌های تدریس موسیقی مطرح شده است.

۳- لغو مداوم کنسرت‌ها
امسال با وجود اینکه آلبوم‌های موسیقی مجوزهای زیادی صادر شد، اما از طرف دیگر در یک برهه زمانی خاص تعداد زیادی از کنسرت‌ها در تمام بخش‌ها اعم از پاپ، سنتی و.. با وجود داشتن مجوزهای لازمه لغو شدند. کار به جایی رسید که خانه موسیقی ایران توافقنامه‌ای با امضای اساتید، بزرگان موسیقی و تهیه‌کنندگان در اعتراض به این امر امضا کرد.

۴- بدرقه باشکوه مرتضی پاشایی
اواخر آبان‌ماه مرتضی پاشایی خواننده موسیقی پاپ پس از حدود یک سال مبارزه با بیماری سرطان از دنیا رفت. درگذشت این خواننده جوان با واکنش گسترده در میان اقشار مردم روبرو شد. مراسم تشییع پیکر مرحوم پاشایی با حضور انبوهی از علاقه‌مندان او برگزار شد.

۵- خداحافظی با آریان بعد از ۱۵ سال
گروه پاپ موسیقی ایران که در یک مقطع زمانی خواص هواداران بسیاری را داشت بعد از افت و خیز‌هایی که در کارهای خود داشت تصمیم به خداحافظی از عرصه موسیقی گرفت. هرچند این خبر آنچنان برای آریانی‌ها خبر خوبی نخواهد بود چرا که پس از انتشار این اثر دیگر آریان فعالیت رسمی نخواهد داشت و هر یک از اعضا به صورت انفرادی در زمینه موسیقی فعالیت خواهند کرد. گروه آریان در سال‌های شروع به کار خود به سرعت جای خود را در میان مخاطبان باز کرد و با استقبال زیاد جامعه‌ای قرار گرفت که موسیقی پاپ در آن تنها چندسالی به صورت رسمی اجازه انتشار یافته بود. این گروه در تاریخ موسیقی پاپ ایران بسیاری از عنوان‌های اول را یدک می‌کشد: اولین گروه پاپ بعد از انقلاب اسلامی، اولین گروه پاپ دارنده گروه کر و صاحب عنوان پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی پاپ ایران. از میان اعضای آن‌ها محمدرضا گلزار با ورود به سینما همکاری خود را با این گروه قطع کرد و برخی از اعضای آن هم جای خود را به دیگران دادند. این گروه با انتشار آلبومی با نام "خداحافظ" بعد از ۱۵ سال خاطره سازی به کار خود پایان دادند.

۶- حسین علیزاده خود را از هر نشانی بی‌نیاز کرد
نشان هنر و ادب شوالیه که از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان و نویسندگان اعطا می‌شود، بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و تا کنون تعدادی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی این جایزه را از آن خود کرده‌اند. این نشان تا به امرو نصیب خیلی از بزرگان عرصه هنر شده است. اما حسین علیزاده موزیسین برجسته کشورمان با انتشار نامه‌ای سرگشاده، خود را از دریافت هر نشانی بی‌نیاز اعلام کرد و گفت که به "حسین علیزاده بودن" قناعت می‌کند.

۷- مجاز شدن خواننده‌های زیرزمینی و موسیقی رپ
یکی دیگر از اتفاقات مهمی که امسال رخ داد اعطای مجوز به تعدادی از خوانندگان زیر زمینی چون سینا حجازی، سامان جلیلی و... بود که به صور‌ت رسمی مجوز فعالیت رسمی را دریافت کردند. در کنار این داستان مجاز شدن موسیقی رپ با نام "کفتآواز" بود که جنجال زیادی به پا کرد. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: "این موسیقی ریشه در فرهنگ ایران دارد. ما در فرهنگمان ترتیل‌خوانی، رجزخوانی و بحر طویل‌خوانی داریم حتی حماسه‌سرایان ایرانی که رجزخوانی یا شاهنامه‌خوانی می‌کردند به‌نوعی از موسیقی شبه‌رپ استفاده می‌کردند. همچنین پیروز ارجمند گفته بود که ارتباط دادن موسیقی رپ به مسائلی مانند "شیطان‌پرستی" درست نیست. ارجمند گفت: "ماهیت رپ اعتراض و انتقاد اجتماعی است پس به سمت گرایش‌های شیطان‌پرستی نمی‌رود و نرفته است."

۸- موزیک‌ویدئوهای مجاز با جشنواره ققنوس
تالار وحدت تهران در شامگاه یکشنبه بیست و هشتم دی ماه میزبان آیین اختتامیه نخستین دوره جایزه "ققنوس" با موضوع مبارزه و زندگی بود. این جشنواره از تابستان امسال و به دبیری جلال مشفق از فعالان باسابقه موسیقی کشور، با انتشار یک فراخوان کار خود را رسما آغاز کرد. حرکتی که مبنای آن انتخاب بهترین نماهنگ‌های خوانندگان مجاز داخلی و تشویق آن‌ها برای حضور بیشتر در این عرصه است. تا پایان مهلت دریافت آثار، دبیرخانه اولین دوره جایزه ققنوس بیش از 150 نماهنگ را دریافت کرد. سرانجام و پس از بررسی هیئت داوران که متشکل از چهره‌های مطرح سینمایی و موسیقی بود، در مراسم اختتامیه از برندگان تقدیر به عمل آمد. رضا یزدانی، مازیار فلاحی و حامد زمانی از برندگان اولین دوره این جشنواره بودند.

۹- آلبومی بعد از ۱۵ سال
محمد اصفهانی آلبوم تازه خود را بعد از ۱۵ سال با ۵ قطعه با نام‌های "قاب"، "دیوار"، "سراب"، "ابر" و "ماهی‌ها" به بازار داد. ترانه‌های آلبوم سروده عبدالجبار کاکایی، سیدحسن حسینی، مشفق کاشانی و علیرضا قزوه است و مجید اخشابی، علیرضا کهن‌دیری و پدرام کشتکار نیز وظیفه آهنگسازی و تنظیم قطعات این آلبوم را برعهده داشته‌اند. این مجموعه شامل یک سی‌دی صوتی و یک دی‌وی‌دی تصویری است.

۱۰- ارکستر سمفونیک تهران با بهار آمد
ارکستر سمفونیک تهران بعد از یک دوره تعطیلی کامل بالاخره اواخر اسفند ماه به مدیریت هنری علی رهبری در تالار وحدت فصل جدید کاری خود را آغاز کرد. نوازندگان بنام چون بردیا کیارس، علی جعفری پویان، امیر عظیمی و… در این ارکستر حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها