همزمان با کم شدن اختلاف نظرها در سوئیس، تلاش برخی کشورها برای اخلال در مذاکرات افزایش یافته است

ظریف: به توافق نزدیک‌تر شده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان پنج ساعت مذاکره هیات‌های ایران و آمریکا گفت: در برخی موارد به راه‌حل نزدیک‌تر هستیم و بر همین اساس می‌توان گفت که راه‌حل‌ها در دسترس هستند، اما همچنان در برخی موارد فاصله داریم.
کد خبر: ۷۸۱۱۶۹

ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما تصریح کرد: لازم است تا روز جمعه با همه طرف‌ها مذاکره کنیم تا این که ببینیم گفت‌وگوها در نهایت به چه نتایجی منجر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسه برای تحریم‌ها چشم‌اندازی مشخص شد، گفت: درباره همه مسائل چشم‌اندازی وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که اختلافات باقیمانده میان طرف‌های مذاکره، بحث اصلی مذاکرات امروز بود و در جلسه درباره موضوعات بسیاری از تحریم‌ها گرفته تا نامه اعضای کنگره بحث و گفت‌وگو شد، خاطرنشان کرد: گرچه ما نامه کنگره را یک حرکت سیاسی می‌دانیم، اما لازم است موضعگیری دولت آمریکا درباره نامه نیز برای ما مشخص شود.

وی با اشاره به سفر عصر دیروزش به بروکسل، از ادامه مذاکرات فنی در لوزان با حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرژی آمریکا خبر داد.

عراقچی: بحث‌ها بیشتر اجرایی بود

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان هم با اشاره به نشست دیروز تاکید کرد: بیشتر بحث‌ها درباره موضوعات عملی و اجرایی بود و با این روند شاید بتوان به راه‌حل‌ها نزدیک شد.وی نشست دیروز را در مجموع راضی‌کننده خواند و گفت: روال کار کاملا مشخص است، باید در همه موارد راه‌حل‌هایی پیدا و بعد همه راه‌حل‌ها با جزئیات کامل مکتوب شود. در این صورت است که می‌توان گفت به توافق نزدیک شدیم.عراقچی گفت: در دو دور گذشته موفق شدیم به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم و امیدواریم بتوانیم در این دوره هم این پیشرفت را ادامه دهیم، هرچند همچنان فاصله‌هایی وجود دارد، زیرا جزئیات مفصل و پیچیده است.

عضو ارشد تیم هسته‌ای ایران افزود: هم در بحث فنی و هم در بخش سیاسی شکاف‌هایی وجود دارد، اما مسائل فنی می‌تواند به بحث‌های سیاسی کمک‌کننده باشد و در نهایت این تصمیم‌گیری‌های سیاسی است که به رسیدن به توافق نهایی کمک می‌کند.

عراقچی با بیان این‌که همه هیات‌ها در این دوره تا روز جمعه وقت خواهند گذاشت، تصریح کرد: وزیران خارجه ایران و آمریکا تا روز جمعه در لوزان هستند و امیدوارم راه‌حل‌ها در همین چند روز برای کم کردن فاصله‌ها راهگشا باشند.

صالحی: جلسات، رو به جلو بود

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم مذاکرات دیروز را رو به جلو توصیف کرد.

علی‌اکبر صالحی با تاکید بر این‌که جلسات همواره بخش‌های فنی و سیاسی دارد، گفت: احساس می‌کنم هر بار که در این جلسات شرکت می‌کنیم، مقداری توانسته‌ایم به جلو برویم که همین به نوبه خود نشانه مثبتی است.

این اظهارات مقام‌های کشورمان پس از گفت‌وگوهایی صورت گرفت که از ساعت 8 صبح دیروز میان هیات‌های ایرانی و آمریکایی به ریاست وزیران خارجه دو کشور برگزار شد.

ادعای آسوشیتدپرس درباره اختلافات تازه

در همین حال آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی بروز اختلافات تازه در مذاکرات هسته‌ای شده و نوشت: طرفین به دلیل ناتوانی در رسیدن به یک توافق مشخص، به دنبال یک تفاهم شفاهی مبهم تا پایان ماه مارس هستند.

به گزارش فارس، آسوشیتدپرس که تاکنون بسیاری از گزارش‌هایش از سوی طرفین تکذیب شده، در بخشی از گزارش تازه خود در مورد مذاکرات هسته‌ای آورده است: «جان کری در حالی برای انجام چند روز مذاکرات با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران وارد سوئیس شده که هیچ‌کس قولی در مورد گشایش در مذاکرات نداده است. یک دیپلمات می‌گوید در آخرین دور از مذاکرات، اختلافات تازه‌ای ظاهر شده است.»

به ادعای آسوشیتدپرس، یک دیپلمات می‌گوید درخواست ایران برای حفظ «چند صد سانتریفیوژ» در سایت فردو، یکی از مواردی است که مورد اختلاف دو طرف است.

این گزارش با بیان این‌که چهار ماه قبل زمانی که طرفین مذاکرات را تمدید می‌کردند، امیدوار بودند به توافقی بر سر اصول دست یابند، نوشته است: «اما دو دیپلمات در آستانه مذاکرات این هفته در شهر لوزان سوئیس گفتند که ادامه اختلافات در میز مذاکرات، شانس رسیدن به این توافق اصولی را کمرنگ کرده است. به گفته آنها، به احتمال زیاد طرفین به جای این توافق به یک بیانیه شفاهی مبهم که تنها در آن اعلام می‌شود، پیشرفت کافی برای ادامه مذاکرات صورت گرفته، بسنده خواهند کرد.»

با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی که مانند دیپلمات‌ها خواسته نامش فاش نشود، این ارزیابی را رد کرده و می‌گوید: «ما در حال کار روی یک چارچوب بر سر اصول هستیم.»

سهم‌خواهی هسته‌ای عربستان

همزمان با سرعت گرفتن تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای کشورمان، رئیس پیشین اطلاعات عربستان در گفت‌وگو با شبکه بی.بی.سی گفت: هر امتیازی که قدرت‌های جهانی براساس یک توافق هسته‌ای به ایران بدهند، از جانب عربستان سعودی و دیگر کشورها دنبال خواهد شد و این امر به خطر گسترش بیشتر فناوری هسته‌ای منجر خواهد شد.

نمی‌توان دانش هسته‌ای را از ایران گرفت

همچنین ویلیام برنز که تا چندی قبل، فرد شماره2 وزارت امور خارجه آمریکا در موضوع برنامه هسته‌ای ایران بود، گفت: واقعیت این است که ایرانی‌ها به دانش غنی‌سازی دست یافته‌اند، آنها دانش پایه برای غنی‌سازی را می‌دانند و نمی‌توان این دانش را از آنان گرفت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی گفت: من استدلال مربوط به ظرفیت صفر غنی‌سازی ایران را درک می‌کنم، اما به نظر من دیگر برای این کار خیلی دیر شده است.

تاکید نمایندگان بر لغو تمام تحریم‌ها به طور یکجا

همزمان با اظهارنظرها درباره مذاکرات هسته‌ای، 260 نماینده مجلس با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند: در صورت نقض هر مورد از تعهدات از سوی طرف مقابل به عنوان ضمانت اجرایی، توافق‌نامه کان لم یکن تلقی و غنی‌سازی در هر سطح مورد نیاز کشور از سر گرفته شود.

در بیانیه‌ای که دیروز در جلسه علنی مجلس قرائت شد، آمده است: لغو تمام تحریم‌ها به طور یکجا و مختومه کردن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت و بازگشت آن به حالت عادی شرط آغاز توافق جامع هسته‌ای باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها