سه‌شنبه گذشته خوزه مورینیو، سرمربی چلسی یک‌بار دیگر در دوران مربیگری خود مقابل یکی از شاگردان سابقش قرار گرفت. زلاتان ابراهیموویچ که زمانی در اینترمیلان زیر نظر آقای خاص کار می‌کرد در ترکیب پاری‌سن‌ژرمن مقابل تیم خوزه مورینیو به میدان رفت.
کد خبر: ۷۸۱۱۰۸
مورینیو و ستاره‌هایی که فروخت

زلاتان یک نمونه از چند بازیکن بزرگی است که مورینیو آنها را در دوران مربیگری خود به تیم‌های دیگر واگذار کرده است. برخی از این بازیکنان به میل خودشان از باشگاه‌های تحت هدایت مورینیو رفته‌اند و برخی دیگر را خود سرمربی کنونی چلسی به باشگاه پیشنهاد فروش آنها را داده است.

با مهم‌‌ترین ستاره‌هایی که مورینیو آنها را فروخت آشنا می‌شویم:

هلدر پوستیگا

او جزو نخستین ستاره‌های مورینیو است که از تیم تحت هدایت او جدا شد. این اتفاق سال 2003 افتاد و پورتو که در آن زمان مورینیو سرمربی‌اش بود این ستاره آینده‌دار را در ازای 9 میلیون یورو به تاتنهام واگذار کرد. پوستیگا به تیم مورینیو کمک زیادی کرده بود تا سه جام حذفی و لیگ برتر پرتغال و همچنین لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند، اما جدایی او از مورینیو تصمیم اشتباهی بود، چرا که نه در تاتنهام و نه در تیم‌های آینده خود شامل اسپورتینگ، رئال زاراگوسا، والنسیا و لاتزیو هرگز به بازیکنی تبدیل نشد که زیر نظر مورینیو بود.

آرین روبن

روبن پیش از این‌که موهای سرش بریزد از چلسی به رئال‌مادرید پیوست. این انتقال سال 2007 انجام شد و 35 میلیون یورو برای باشگاه چلسی سود در برداشت. روبن سه سال فوق‌العاده را با مورینیو در چلسی پشت سر گذاشته بود. البته در این مدت آسیب‌دیدگی‌هایی او را اذیت کرد. با وجود روزهای خوب در چلسی وقتی رئال‌مادرید به او پیشنهاد داد روبن بدون درنگ پذیرفت، چرا که می‌خواست بازی در یک باشگاه بزرگ دیگر را تجربه کند و به این ترتیب برای همیشه راه خود را از خوزه مورینیو جدا کرد. به دلیل وجود ستاره‌هایی به نام کاکا و رونالدو در رئال‌مادرید روبن مجبور به ترک رئال و پیوستن به بایرن‌مونیخ شد، تیمی که اکنون در آن خوش می‌درخشد.

زلاتان ابراهیموویچ

زلاتان بزرگ‌ترین ستاره‌ای است که از تیمی که مورینیو سرمربی آن بوده، خارج شده است. این اتفاق سال 2009 افتاد و این بازیکن زمانی که مورینیو هنوز سرمربی اینترمیلان بود با قراردادی 80 میلیون یورویی به بارسلونا پیوست. این انتقال بی‌فرجام فقط یک‌سال دوام آورد و پس از آن زلاتان بلافاصله به سری A ایتالیا و این‌بار به میلان بازگشت. ابراهیموویچ پس از گذشت سال‌ها هنوز مورینیو و شیوه‌های مربیگری‌اش را تحسین کرده و آرزو می‌کند یک‌بار دیگر برای این مربی بازی کند. در زمان جدایی زلاتان از اینتر، مورینیو مخالفت خود را با این انتقال بیان کرده بود، اما مخالفت فایده‌ای نداشت.

رافائل فن‌ درفارت

این هلندی سال 2010 ـ زمان مربیگری خوزه مورینیو در رئال‌مادرید ـ از باشگاه کهکشانی‌ها جدا شد و راه تاتنهام را در پیش گرفت. او با 11 میلیون پوند راهی لیگ برتر جزیره شده بود. این بازیکن سال 2008 به رئال پیوست، اما اوضاع برای او هنگامی بد شد که مورینیو دو سال بعد به عنوان سرمربی جدید رئال انتخاب شد تا روزهای بد این هلندی آغاز شود. او جایی در برنامه‌های مورینیو نداشت تا بسرعت به این نتیجه برسد خروج از تیم مورینیو بهترین تصمیم برای فوتبالش است.

نوری شاهین

در آخرین فصل مربیگری مورینیو در رئال‌مادرید او تصمیم گرفت ستاره جوان تیمش یعنی نوری شاهین را به طور قرضی به بوروسیا دورتموند بفرستد. شاهین هرگز در ترکیب اصلی تیم مورینیو جای ‌نگرفت. خوزه‌مورینیو به این بازیکن هرگز میدان نداد تا او روزهای بهتر خود را در دورتموند و لیورپول جستجو کند. البته چیزی که باعث شد تا نوری شاهین نتواند توانایی‌هایش را به مورینیو نشان بدهد مصدومیت‌های پی‌درپی او بود.

خوآن ماتا

در نیم‌فصل 2014 ـ 2013 بود که چلسی خوآن ماتا، ستاره اسپانیایی خود را به منچستریونایتد فروخت. ماتا هر چند بازیکن تاثیرگذاری بود، اما خوزه مورینیو او را کاملا نیمکت‌نشین کرد تا این‌که در نهایت ماتا حوصله‌اش سر رفت و به پیشنهاد چشمگیر و 40 میلیون یورویی من یونایتد پاسخ مثبت داد. ماتا در زمان مربیگری دیوید مویس در یونایتد به این تیم رفت. ماتا البته انتقال موفقیت‌آمیزی داشت و همواره در دو فصل اخیر یکی از بازیکنان خوب شیاطین‌سرخ بوده است.

داوید لوئیز

این برزیلی عنوان گران‌قیمت‌ترین مدافع تاریخ فوتبال را یدک می‌کشد. او در پایان فصل 2014 ـ 2013 از چلسی با 50 میلیون یورو به پاری‌سن ژرمن پیوست. او اکنون یکی از بهترین بازیکنان تیم پولدار پاریسی محسوب می‌شود. لوئیز در این مدت گاهی به عنوان هافبک هم به میدان رفته است. لوئیز یکی از مخالفان مورینیو است و اصلا هم ارتباط خوبی با او ندارد چند روز پیش در گفت‌وگویی ضمن انتقاد از این مربی اظهار کرد که این مربی به هیچ عنوان شایسته لقب آقای خاص نیست.

فرانک لمپارد

لمپارد که یکی از اسطوره‌های چلسی محسوب می‌شود، پس از پایان فصل گذشته وقتی دید مورینیو تمایلی به حفظ او ندارد ناچار شد به نیویورک‌سیتی آمریکا بپیوندد، ‌اما بدون حتی یک بازی به طور قرضی به منچسترسیتی پیوست. لمپارد در دیدار رفت چلسی و منچسترسیتی در این فصل گل مساوی‌ منچسترسیتی را به چلسی زد تا پس از گل بسیار ناراحت به نظر برسد. شاید او هیچ‌وقت مورینیو را بابت این‌که او را در چلسی حفظ نکرد، نبخشد.

فرناندو تورس

این مهاجم اسپانیایی نیز در پایان فصل گذشته از چلسی جدا شد و به طور قرضی به میلان پیوست و پس از یک نیم‌فصل دوباره به طور قرضی به آتلتیکومادرید رفت. او که گران‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه چلسی است آن‌قدر گل نزد تا صبر خوزه مورینیو به سر آمد و عذر او را خواست. حتی گفته می‌شد تورس پس از جدایی یک‌بار به مورینیو پیام داد که اجازه دهد در نیم‌فصل دوباره به چلسی برگردد، اما آقای خاص هرگز قبول نکرد. او اکنون در آتلتیکومادرید روزهای خوبی را پشت‌سر می‌گذارد.

و دیگر ستاره‌ها

محمد صلاح که ابتدای امسال از چلسی به فیورنتینا فرستاده شد، آندره شورله که مورینیو او را نخواست و تابستان امسال به وولفسبورگ پیوست، روملو لوکالو که در پی اختلاف با مورینیو به طور قرضی به اورتون فرستاده شد و کوین دی بوئر که او نیز سال گذشته به وولفسبورگ تبعید شد از دیگر بازیکنان قابل‌توجهی هستند که مورینیو آنها را نخواست.

مورینیو در سال‌های اخیر نشان داده گاهی اوقات با ستاره‌ها ارتباط خوبی ندارد و در صورت تمام شدن صبر و تحملش به سرعت آنها را به تیم‌های دیگر می‌فرستد.

سایت گل / مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها