در ادبیات اقتصاد آمده است که مطلوبیت یک پدیده تابع مربع‌هایی است که از آن پدیده استفاده می‌کنند. بلاتردید شهرداری‌ها به ‌لحاظ گسترش دامنه فعالیت آنها از جمله نهادهایی است که همواره درگیر بخش‌های وسیعی از حساس‌ترین امور جاری ساکنان شهرهاست؛ این نهاد بویژه در تهران برای بهبود شرایط زندگی و ایفای مطلوب وظایف خود از هر امکانی بهره‌برداری می‌کند که از جمله این امکانات شورایاران در محلات گوناگون در سطح شهر است که چهارمین دوره آن باوجود فراز و فرودهای بسیاری که از زمان و مکان برگزاری گرفته تا شرایط نامزدهای انتخابات تا آخرین روزها، به اجرا درآمد.
کد خبر: ۷۷۹۹۹۹
تجلی نوین مردم‌سالاری در انتخابات شورایاری‌ها

انتخاباتی که از چند جهت دارای ویژگی‌های کاملا متفاوت از دوره‌های قبلی است. از جمله این ویژگی‌ها استقبال گسترده مردم برای مشارکت در فعالیتی که در ابتدای امر نه‌فقط جنبه انتفاعی برای شرکت‌کنندگان دارد که هزینه‌ها و مسئولیت‌های زیادی هم دربر دارد. این واقعیت جای تامل فراوان دارد که از حیطه شمول این مقال خارج است و بماند تا نوبت بعد.

ویژگی دیگر این‌که ثبت‌نام در حالی انجام شد که نه قانون مدونی برای آن در دست بود و نه تاریخ دقیق انتخابات مشخص شده بود. بحث ناظر و مجری و وابستگی آن مقوله‌ای بود پیرامون آن‌که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

مورد دیگر استقبال مردم بدون تردید انتظاراتی را در پی خواهد داشت که بیشتر متوجه منتخبان و شهرداری‌های مناطق و نواحی است، بنابراین قبل از هر اقدامی اعضای جدید شورایاران و حتی بسیاری از اعضای حاضر در دوره‌های قبل باید عرصه‌های آموزشی فراوانی را طی کنند.

آسیب‌شناسی دوره‌های قبل گویای آن است که اعضا خود را مستغنی از آموزش می‌دیدند و کمتر از دور سوم سراهای محلات در اختیار شورایاران قرار گرفت که بهترین و موثرترین نقطه تماس مردم با شهرداری بوده و هست و دنیایی از مهارت‌های ارتباطی فراروی شورایاران و هیات امنا پدید آورد.

یکی از بخش‌های مهم فعالیت‌های شورایاران محترم با وجود سراهای محلات، مدیریت فرهنگی است که کاری است (جراحانه) و نه (طبیبانه) موردی که تاکنون در برنامه‌ریزی‌های آن‌گونه که باید مورد امعان‌نظر سیاستگذاران قرار نگرفته است.

در مجموع استقبال مردم از انتخابات شورا‌یاری‌های محلات تهران شاخص دیگری از روند رو به تکامل مردم‌سالاری دینی در حوزه اجتماعی است که در کنار شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند به روند مدیریت شهری کمک کنند.

محمدباقر قاسم‌زاده - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها