بیابان لوت خاطره می‌شود
جام جم آنلاین در سالروز ثبت نخستین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو بررسی می‌کند

بیابان لوت خاطره می‌شود

مدیر پروژه جهانی ثبت بیابان لوت گفت: از حدود دو ماه قبل پرونده بیابان لوت به یونسکو فرستاده شده و روند ثبت جهانی آن حدود یک سال به طول خواهد انجامید.
کد خبر: ۷۷۹۹۰۳
بیابان لوت برای ثبت جهانی آماده می‌شود

به گزارش مهر، بیابان لوت یکی از مشهورترین بیابان‌های طبیعی جهان است که سهم عمده‌ای از استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان را دربر گرفته است. مساحت این بیابان با ۱۹۹ کیلومترمربع وسعت بیش از مساحت شش استان گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل تخمین زده شده است.

این بیابان به دلیل دارا بودن شگفت‌انگیزترین عوارض بیابانی دنیا از جمله بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا که گاه به ۴۸۰ متر هم می‌رسد، پهنه‌های شنی مواج، مرتفع‌ترین ربدوها، گودترین چاله‌ داخلی با ۱۹۰ متر ارتفاع از سطح دریا و گرم‌ترین نقطه‌ کره‌ زمین با یکصد درجه‌ سانتی‌گراد به یکی از مشهورترین بیابان‌های طبیعی جهان بدل شده است.

مدیر پروژه ثبت جهانی بیابان لوت با تاکید بر این‌که اگر مدیریت صحیحی وجود نداشته باشد آثار طبیعی و فرهنگی نمی‌تواند در فهرست جهانی به ثبت برسد، گفت: برای ثبت جهانی بیابان لوت ابتدا باید سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان موضوعات موجود را حل و به صورت هماهنگ این پرونده را دنبال کنند.

مهران مقصودی، منحصربه‌فرد بودن، نشان دادن فرآیند تحول یک اثر در طول تاریخ زمین‌شناختی، مکان‌هایی که از نظر بیولوژیکی و اکولوژیکی دارای ویژگی‌های خاص است و پدیده‌هایی را که در معرض خطر قرار دارد از جمله معیارهای ثبت جهانی آثار طبیعی عنوان کرد.

وی با بیان این‌که بیابان فراخشک و گرم لوت در قیاس با بیابان‌های مشابه در جهان، دارای ویژگی‌های کم‌نظیر و منحصربه‌فرد است که سبب شده برخی از بوم ناحیه‌های این بیابان در صدر عوارض طبیعی مناطق خشک جهان قرار گیرد، یادآور شد: بلندترین ریگ یلان با مساحت حدود ده هزار کیلومترمربع در شرق بیابان لوت استقرار یافته که به عنوان یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بیابان مطرح است.

وی ادامه داد: ریگ یلان محل تلاقی مرزهای سه استان همجوار سیستان و بلوچستان در شرق و کرمان در غرب و خراسان جنوبی در شمال شرق آن است.

رئیس موسسه جغرافیای دانشگاه تهران به وجود بلندترین هرم ماسه بادی جهان در این بیابان اشاره کرد و افزود: این هرم ماسه بادی حتی از بلندترین هرم‌های ماسه بادی که در چین شناسایی شده، پیشی گرفته است.

مقصودی اضافه کرد: وجود رودخانه شور، تپه‌های ستاره‌ای شکل، سنگ فرش بیابانی و بلندترین کلوت‌ها از دیگر ویژگی‌ها و عوارض منحصر به‌فرد این بیابان است.

به گفته مقصودی، بیابان لوت در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین معرفی شده است.

وی، محافظت از اثرهای فرهنگی و طبیعی را مهم‌ترین هدف ثبت جهانی آن دانست و افزود: این آثار در فهرست جهانی ثبت می‌شود تا همه آن را بشناسند و از آن محافظت کنند و جذب توریست و استفاده اقتصادی از این آثار در مرحله بعدی قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز در نشستی که با حضور مسئولان پرونده ثبت جهانی لوت برگزار شد، اظهار کرد: کویر می‌تواند یکی از محوری‌ترین موضوعات در اقتصاد استان باشد.

حسن رمضانی افزود: برای این‌که این امر محقق شود باید ابتدا جاذبه‌های استان بشناسیم و آن را به دیگران معرفی کنیم.

وی با بیان این‌که اکنون پرونده قنات بلده فردوس برای ثبت جهانی در یونسکو مطرح شده اظهار امیدواری کرد، با ثبت بیابان لوت و قنات بلده در فهرست آثار بین‌المللی شاهد رونق صنعت گردشگری در استان باشیم.

مقصودی بر آموزش جوامع محلی برای حفاظت از این اثر طبیعی و منحصربه‌فرد تاکید کرد و گفت: جوامع محلی باید مطلع شوند که آسیب رساندن به لوت در حقیقت آسیب رساندن به خودشان است و باید در حفاظت آن تلاش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها