امروز، 20 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 20 جمادی الاول 1436 هجری و 11 مارس 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که درچنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۹۲۴۰
20 اسفند، ترور احمد کسروی از سوی فداییان اسلام

هجری شمسی

20 اسفند 1286

به حکم محمدعلی شاه قاجار مسعود میرزا ظل‌السلطان پسر مظفرالدین شاه که با قیام مردم اصفهان از فرمانداری این شهر عزل شده بود، فرماندار فارس شد.

20 اسفند 1293

میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک که پس از استعفا از رئیس‌الوزرائی در اسفند 1289، مجدداً در مرداد 1292 مامور تشکیل کابینه شد، بار دیگر در برابر مشکلات کشور از مقام خود استعفا کرد. در همین روز میرزا حسن‌خان مشیر‌الدوله مامور تشکیل کابینه شد.

20 اسفند 1302

رضاخان رئیس‌الوزرا نیروی هوائی قشون را با 7 هواپیمای روسی و آلمانی تشکیل داد.

20 اسفند 1309

در پی فرار عده‌ای از محکومین زندان قصر، سرتیپ فضل‌الله زاهدی رئیس نظمیه کل کشور از کار برکنار و خلع درجه شد و سپس به زندان افتاد.

20 اسفند 1324

احمد کسروی مدیر روزنامه پرچم توسط یکی از اعضای فدائیان اسلام ترور شد.

20 اسفند 1357

ایران در پی پیروزی انقلاب اسلامی از پیمان استعماری «سنتو» خارج شد.

20 اسفند 1367

در پی قطع روابط جمهوری اسلامی ایران با انگلستان بر سر ماجرای سلمان رشدی، انگلستان کنسولگری ایران در هنک‌کنگ را تعطیل کرد.

هجری قمری

20 جمادی الاول 682

محمد بن علامه حلّی مشهور به فخرالمحققین از علمای برجسته شیعه به دنیا آمد. او تحصیل را نزد پدرش علامه حلّی آغاز کرد و در نوجوانی به درجه اجتهاد رسید. وی همراه پدر به دربار سلطان محمد خدابنده ایلخان مغول رفت و حضور آنها درگرایش سلطان به مذهب تشیع تأثیر بسیار داشت. از آثار فخرالمحققین «منبع الاسرار» و «تحصیل النجاه» را می توان برشمرد. مدفن این عالم بزرگ ناشناخته است.

میلادی

11 مارس 1955

الکساندر فلمینگ پزشک و محقق برجسته انگلیسی درگذشت. او کاشف پنی سیلین بود که در تاریخ طب کشفی بی نظیر به شمار می رود و نتایج حاصل از این کشف انقلابی در تاریخ علم پزشکی پدید آورد. پنی سیلین یازده سال بعد توسط دو دانشمند میکروب شناس و زیست شناس به صورت داروی ضد عفونت روانه بازار شد و از زمان جنگ جهانی دوم، آنتی بیوتیک ها جان میلیون ها انسان را از مرگ حتمی نجات داد. فلمینگ هفده سال پس از این کشف، جایزه نوبل را در رشته پزشکی دریافت کرد.

11 مارس 1985

میخائیل گورباچف به عنوان رهبر جدید اتحاد جماهیر شوروی انتخاب شد. او بعد از مرگ کنستانتین چرنینکو به این مقام رسید. گورباچف در زمان آندروپوف مرد شماره دو رژیم شوروی بود، اما بعد از مرگ آندروپوف، چرنینکو به ریاست رسید. زیرا اعضای سالخورده دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی، مایل به انتخاب مردی نسبتاً جوان به این مقام نبودند. تحول در سیاست داخلی وخارجی شوروی از بدو ریاست گورباچف آغاز شد و او به تدریج زمینه را برای ارائه افکار نو جهت دگرگونی اساسی در سیاست و اقتصاد شوروی فراهم ساخت. سرانجام پس از شش سال ریاست گورباچف، نظام اتحاد جماهیر شوروی از هم فرو پاشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها