عطر یاس تالار وحدت را فرا گرفته است

استقبال گسترده مردم از یک نمایش آیینی

نمایش آیینی «غبار» که در فضایی سوررئال به روایت وقایع شهادت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه(س) می‌پردازد، در حالی در تالار وحدت روی صحنه رفته که با استقبال کم نظیر مخاطبان روبه روست.
کد خبر: ۷۷۸۲۱۹
استقبال گسترده مردم از یک نمایش آیینی

به گزارش جام جم، بهار امسال را بهار فاطمی نامیده اند، چون با ایام فاطمیه و روزهای سوگواری شهادت دختر یگانه پیامبر اسلام گره خورده است. در این ایام صحنه تئاتر مانند همیشه جامه سیاه بر تن کرده و نمایش‌های ویژه این ایام را اجرا می‌کند که از میان آنها «غبار» مخاطبان زیادی را به تالار وحدت تهران کشانده است.

در نمایش«غبار» روایت‌هایی از شهادت حضرت فاطمه(س) با دیگر مسائل دیروز و امروز بشر گره می‌خورد و با فلاش بک‌های متعدد برش‌های تاریخی مختلفی را روایت می‌کند. این نمایش به نویسندگی انوش معظمی و کارگردانی محمدرضا مداحیان در تالار وحدت روی صحنه رفته و بازیگران چهره و حرفه‌ای موفقی از جمله جهانگیر الماسی، میرطاهر مظلومی، آتش تقی‌پور، محمد ساربان، سیروس کهوری‌نژاد، منوچهر علیپور، انوش معظمی، حسین کشفی‌اصل، علی کریمی و یحیی ایراندوست روی صحنه می‌روند.

میرطاهر مظلومی یکی از بازیگران نمایش«غبار» به جام‌جم گفت: هر چند پیش از این هم تجربه همکاری با آقای مداحیان را داشته‌ام، اما می‌توانم بگویم تجربه بازی در نمایش«غبار» واقعا متفاوت است، چرا که در ایام فاطمیه روی صحنه می‌رود و این اتفاق از نظر اعتقادی حالم را خوش می‌کند.

او افزود: من در این نمایش دو نقش عمر بن سعد و پرنس را بازی می‌کنم. همین جمله به مخاطبانی که هنوز کار را ندیده‌اند نشان می‌دهد نمایش«غبار» در دو دوره متفاوت می‌گذرد. روایت به‌گونه‌ای پیش می‌رود که مخاطب می‌تواند تصور کند هر دوی این شخصیت‌ها یک نفر هستند و بشر از گذشته مشکلاتی را دارد که هنوز هم با آنها دست به گریبان است.

مظلومی در ادامه بیان کرد: همه کاراکترها مخاطب را به یک سمت خاص سوق می‌دهند و نشان می‌دهند که حسد از ابتدا باعث اختلاف میان بشر شده و هنوز هم درگیری‌های منطقه، حاشیه‌ها و... همه ریشه در همین موضوع دارد و چقدر عجیب تاریخ در حال تکرار است.

بازیگر نقش عمربن سعد گفت: بخشی از نمایش در فضایی سوررئال می‌گذرد و تمام درگیری‌های درونی انسان با خود و پیرامونش را بخوبی به نمایش می‌گذارد. در هر صورت استقبال مردم از نمایش برایم اتفاق خیلی جالبی بود و امیدوارم «غبار» بتواند تاثیرات اجتماعی هم بر مخاطب خود داشته باشد.

محمد ساربان بازیگر دیگر این اثر نمایشی هم به جام‌جم گفت: بسیار خرسندم از این‌که فرصت بازی در نمایش«غبار» را پیدا کرده ام. من در این نمایش نقش منفی بازی می‌کنم، من بازیگر هستم و هر نقشی پیشنهاد شود که فکر کنم می‌توانم از پس اجرایش برآیم، آن را می‌پذیرم. او افزود: این نمایش از جمله تجربه‌های موفقی است که با آقای مداحیان داشته ام و از طرف دیگر استقبال گسترده مخاطبان موجب شده احساس خیلی خوبی از بازی در این نمایش داشته باشم. حامد زمانی خواننده‌ای که در پایان نمایش قطعه‌ای را اجرا می‌کند هم درباره «غبار» گفت: خدا را شکر می‌کنم که طی شب‌های گذشته استقبال خوبی از نمایش شده و به برکت نام حضرت فاطمه(س) مردم با رضایت سالن را ترک می‌کنند.

مداحیان کارگردان این اثر نمایشی هم مانند بازیگران نمایش از استقبال مردم بسیار خرسند است. همیشه درباره استقبال مردم از نمایش‌های آیینی حاشیه‌هایی از جمله توزیع بلیت رایگان از طریق نهادهای دولتی و... وجود داشته است. این موضوع ما را بر آن داشت تا این موضوع را با کارگردان «غبار» مطرح کرده و از او بخواهیم درباره این اتفاق توضیحات بیشتری ارائه کند.

مداحیان در این باره گفت: در واقع تهیه‌کننده اصلی نمایش سازمان فرهنگی هنری بشارت است و بخشی از بلیت‌ها را برای فروش روی سایت‌هایی از جمله تیوال قرار داده است. یعنی مخاطبان بلیت تهیه می‌کنند و برای تماشای نمایش به سالن می‌آیند.

او افزود: بخش دیگری هم هستند که جلوی در تالار وحدت از گیشه بلیت می‌خرند و به سالن می‌آیند. ضمن این‌که نمایش در زمان خوبی روی صحنه نرفته است. در روزها و هفته‌های پایانی سال هستیم و مردم درگیر انجام امور پایانی سال هستند و فرصت مناسبی نیست برای این‌که گفته شود ما اتوبوسی تماشاگر به سالن آورده‌ایم!این کارگردان اظهار کرد: اکنون چند نمایش آیینی دیگر هم روی صحنه هستند که اعلام کرده اند مردم می‌توانند رایگان به تماشای نمایششان بروند اما استقبال زیادی از این نمایش‌ها نشده اما افراد زیادی برای تماشای «غبار» می‌آیند و از ساعت 17 و 30 دقیقه مقابل تالار وحدت صف می‌کشند.

مداحیان درباره متن نمایش هم اظهار کرد: نمایشنامه کار را آقای معظمی نوشته‌اند و با دقت و حساسیتی که بازیگران خبره گروه دارند تقریبا چهار تا پنج بار بازنویسی شده است. بازیگرانی چون جهانگیر الماسی، آتش تقی‌پور و... فوق العاده جدی و سختگیر هستند و به این آسانی‌ها تن به اجرای هر متنی نمی‌دهند. او درباره فضای کار اظهار کرد: نمایش درباره انسان امروز صحبت می‌کند و به مخاطب نشان می‌دهد انتخاب عقبی در برابر دنیا به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست، اگر قرار بود هر کسی بتواند براحتی این کار را انجام دهد جهان به منجی نیاز نداشت. مداحیان در پایان به نکاتی که موجب موفقیت کار شده اشاره کرد و گفت: موسسه فرهنگی هنری بشارت بدون هیچ واسطه‌ای کار را از طریق آقای خداپرست به‌عنوان تهیه‌کننده به ما سپرد و ایشان هم از ما بهترین کار را خواستند. تیم بازیگری موفق و با تجربه هم در کنار این موارد موجب شد بتوانیم یک کار امروزی و به دور از کلیشه را با تیمی متخصص و حرفه‌ای ارائه کنیم.

نمایش «غبار» تا بیست و ششم اسفند هر روز ساعت 18 و 15 دقیقه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها