عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

شمسه یک سرمایه عظیم مردمی است

همزمان با برگزاری اردوی جهادی مدیران فرهنگی شهر تهران، 17 کتاب آموزشی و شبکه اجتماعی شمسه که به دست جوانان نخبه شناسایی شده در جشنواره های شمسه ساخته شده است، رونمایی شد.
کد خبر: ۷۷۸۲۱۴
اردوی جهادی مدیران فرهنگی شهر تهران برگزار شد

به گزارش ستاد خبری جشنواره آیینی، فرهنگی و هنری تجسمی شمسه، همزمان با رونمایی کتب آموزشی و شبکه اجتماعی شمسه، اردوی جهادی حوزه فرهنگی شهر تهران با حضور حجت الاسلام والمسلمین امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عبادالله رمضانی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران و رییس ستاد مجموعه جشنواره های شمسه، شورای مشورتی شمسه، حمید کیانی دبیر مجموعه جشنواره های شمسه، معاونین اجتماعی و فرهنگی مناطق 22 گانه، مدیران فرهنگی و اجتماعی نواحی 123 گانه، مسئولان خانه های فرهنگ و هنر محلات 374 گانه، خبرنگاران و اصحاب رسانه در تالار ایوان شمس برگزار شد.
عبادالله رمضانی، رییس ستاد مرکزی مجموعه جشنواره های شمسه در مراسم رونمایی از کتاب های آموزشی و شبکه اجتماعی شمسه با اشاره به این که امروزه در مجموعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی حوزه مدیریت شهری می توان اثرات فضای جشنواره شمسه را به وضوح مشاهده کرد، گفت: جشنواره شمسه پس از برگزاری سه سال متوالی، به سال چهارم رسیده است و از آن جایی که شهرداری، نهادی بسیار بزرگ است و در همه ی حوزه ها از آن به عنوان الگو یاد می شود لازم است در فضای شهری کارهای بزرگ و چشمگیرتری انجام شود.
وی با ذکر موارد برجسته و قابل توجه در هر یک از سال های برگزاری این جشنواره اذعان کرد: در نخستین سال برگزاری جشنواره ی شمسه، بیشترین تاکید بر روی شناسایی ظرفیت های بزرگ موجود در فضای هنری و فرهنگی به ویژه حوزه ی تخصصی و افراد کاربلد بود.
رمضانی افزود: در گام دوم، هدف، هدایت توانایی ها و ظرفیت ها به سمت توانمندی هر چه بیشتر و استفاده از این ظرفیت های بالقوه در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری بود.
رییس ستاد مرکزی مجموعه جشنواره های شمسه با تاکید بر این که امروزه پس از گذشت چهار سال، توانایی های مجموعه مدیریت شهرداری در حال درخشندگی است، بر کاربردی تر شدن این جشنواره در سال چهارم تاکید کرد و توضیح داد: بحث آموزش در این مرحله سرلوحه کار قرار دارد و تمامی تلاش ها و پیگیری های مداوم اعضای این مجموعه در راستای برخورداری اهالی آن از یک ادبیات مشترک است که خوشبختانه این هدف، در شمسه چهارم پیگیری خواهد شد.
حمید کیانی، دبیر مجموعه جشنواره های شمسه نیز با اشاره به این که چشم انداز مهم این اردوی جهادی و جشنواره شمسه، ایجاد حساسیت در مجموعه خانه های فرهنگ و هنر محلات است، به اهداف محوری جشنواره شمسه اشاره کرد و گفت: ایجاد حس تعلق در شهروندان نسبت به محل زندگی خود و توانمند سازی آنان و ارتقای معنوی و فرهنگی شهر یکی از اهداف محوری و مهم جشنواره شمسه است که برای رسیدن به این هدف، لازم است اعضای این مجموعه خود را مجری دستورات ندانند؛ بلکه بر اساس تفکر خلاقانه خود و پیروی از برنامه های تعیین شده، مسیر مورد نظر را هموار سازند.
وی افزود: برای رسیدن به نقطه ایده آل جشنواره شمسه، ظرفیت های کالبدی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محلات شهری باید بازشناسی شوند و زمینه های بروز استعدادهای نهفته شهروندان و جهت دهی به آنان فراهم شود.
دبیر مجموعه جشنواره های شمسه آگاهی از بازخورد و فعالیت های شهرداری تهران در بین شهروندان و بهره گیری از نتایج و تجارب بدست آمده در ارتقای مناسبات و برنامه های مدیریت شهری را از اهداف محوری دیگر این جشنواره عنوان کرد.
در ادامه این مراسم، محمد حسن خوشنویس مشاور راهبردی مجموعه جشنواره های شمسه از این جشنواره به عنوان ساختمانی اجتماعی که شاکله آن ساخته شده است و ظرافت های آن باید طراحی شود، گفت: در شمسه بحث شهروند، محله، سرمایه ی اجتماعی و هویت مطرح است و زمانی که این چرخه به تکامل برسد دستاوردهای بسیار گسترده ای برای شهر به ارمغان می آورد.
وی افزود: ما در شمسه به دنبال یک هدف کلان هستیم که کیفیت زندگی در شهرها را در ابعاد مادی و معنوی ارتقا بخشد و این تلاش برای ارتقای کیفیت نباید لحظه ای متوقف شود.
مشاور راهبردی مجموعه جشنواره های شمسه اذعان داشت: شمسه باید تغییرها به سمت مطلوب را بیابد و برای این امر لازم است بحث نهادسازی محلات به عنوان اقدامی پیشرفته و اجتماعی دنبال شود.
وی خاطر نشان کرد: در صورت فراگیر شدن اهداف، راهبردها و رویکردهای جشنواره شمسه، شاهد کمترین درصد ناهنجاری های رفتاری در سطح شهر خواهیم بود.
گفتنی است در پایان از شبکه اجتماعی شمسه و 17 کتاب آموزشی این جشنواره رونمایی شد. شبکه اجتماعی شمسه، یک شبکه مجازی ارتباطی مختص تلفن های همراه (با سیستم عامل اندروید) است که به دست جوانان نخبه شناسایی شده در جشنواره شمسه، طراحی و ساخته شده است تا شهروندان بتوانند به جای استفاده از نرم افزارهای مشابه خارجی، از یک نرم افزار ارتباطی بومی با ضریب امنیت بالا استفاده کنند. شهروندان می توانند برای دریافت این برنامه به شماره 100030303 و با مراجعه به سایت www.sham3.ir اطلاعات لازم را دریافت و برای دانلود و نصب این برنامه اقدام کنند.

صد آیه- صد پیام، چهل حدیث (چهل کلید)، شرحی بر دعای مکارم الاخلاق، صد فراز- صد پیام از نهج البلاغه، سبک زندگی اجتماعی (بر پایه آموزه های نهج البلاغه)، آشنایی با قالب های شعر فارسی، عکاسی پایه (تاریخ و مبانی) گزیده ای از گلستان سعدی، گرافیک، نقاشی، کاریکاتور، داستان و داستان نویسی، منسبات همسایگی از منظر صحیفه سجادیه، اولین قدم های فیلم سازی، مقدمه ای بر تئاتر، خوشنویسی (گذری بر تاریخچه و قواعد خط)، سبک های شعر فارسی، عنوان 17 کتاب آموزشی جشنواره شمسه بود که با حضور اعضای شورای مشورتی جشنواره شمسه و گرد آورندگان این کتاب ها (محمد نبی خسروی، محمد رضا عبدالملکیان، پیام صدریه، محمد کمال ناصری، علی باقری فر، غلامرضا احمدی، رسول اولیازاده، بهمن عبدی، حبیب الله صادقی، بهرام کلهرنیا، اسرافیل شیرچی، رحمت امینی) رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها