مذاکرات ایران و آمریکا و سه کشور اروپایی دیروز در حالی در مونترو سوئیس برگزار شد که طبق اعلام رسانه‌ها و به نقل از منابع نزدیک به گفت‌وگوهای هسته‌ای، دور بعدی مذاکرات، بیست و چهارم اسفند برگزار می‌شود؛ در همین حال رئیس‌جمهور کشورمان، دو راه پیش پای غرب گذاشت: یکی، توافق و تفاهم که هر چه سریع‌تر انجام گیرد به نفع همه است و دیگری، انکار واقعیت که در آن شرایط، غرب‌ ناگزیر باید پیشرفت سریع‌تر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را شاهد باشند.
کد خبر: ۷۷۷۰۶۴

به گزارش ایسنا و به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات، دور بعدی مذاکرات که قرار است بیست و چهارم اسفند آغاز شود، در سطح وزیران خارجه و معاونان ایران و آمریکا برگزار می‌شود، اما هنوز مکان این گفت‌وگوها مشخص نیست.

نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 نیز طبق برنامه‌ای که از قبل اعلام شده بود قرار است امروز در مونترو برگزار شود و هیات‌های ایرانی و آمریکایی نیز دیروز با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پایان این گفت‌وگوها درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران حاصل شد، اما اختلافات اساسی همچنان باقی است.

به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد هرگونه توافق هسته‌ای با ایران شامل دسترسی‌های سرزده و اقدامات راستی‌آزمایی است.

وی ادامه داد که تاکنون هیچ‌کس گزینه مناسب‌تری برای ممانعت از دستیابی به سلاح هسته‌ای ارائه نکرده است.

در همین حال رئیس‌جمهور دیروز در جلسه هیات دولت تصریح کرد که ایران در مذاکرات شفافیت بیشتر را می‌پذیرد، اما زیر بار تفاهم و توافقی که ملت را از حق مسلم خود باز دارد، نخواهد رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی گفت: در مذاکرات به دنبال توافقی هستیم که به نفع ایران، منطقه و همه جهان باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دنیا از پیشرفت در مذاکرات میان ایران و 1+5 خرسند است زیرا ثمره این پیشرفت و توافق به نفع منطقه، جهان و به نفع توسعه، تجارت، اقتصاد و فرهنگ و حل و فصل معضلات و تهدیداتی است که امروز افراطی‌گری را در منطقه و جهان به‌وجود آورده است.

روحانی اضافه کرد: امیدواریم که با آینده‌نگری و درنظرگرفتن منافع ملت‌ها و ثبات منطقه بسیار حساس خاورمیانه، شاهد رویکرد منطقی از طرف 1+5 در مذاکرات باشیم.

رئیس دولت با تاکید بر این‌که ما دنبال یک توافق برد ـ برد، متوازن و پایدار هستیم و این را دنبال خواهیم کرد، گفت: چنین توافقی با این ویژگی‌ها به نفع منطقه و جهان است.

روحانی گفت: غربی‌ها دیده‌اند تحریم و فشار طی سال‌های گذشته تاثیری نداشته و ما راه خودمان را بخوبی ادامه داده‌ایم.

۵ سناریو در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای

سیدحسین موسویان، عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای و سفیر پیشین کشورمان در آلمان هم طی مقاله‌ای در روزنامه تلگراف نوشت: واقع‌بینانه است که توافقی تا مهلت تعیین شده پایان ماه مارس کسب شود: ایران محدودیت در برنامه هسته‌ای خود را در جهت تضمین شفافیت پذیرفته و همه مسیرهای احتمالی به سمت سلاح هسته‌ای را قطع‌کرده است.

وی افزود: اما در صورتی که فشارهای سیاسی ـ چه از سوی اسرائیل و چه از سوی کنگره ـ مذاکرات را به شکست بکشاند و تا پایان ماه مارس توافقی صورت نگیرد، پنج احتمال در برابر مذاکرات وجود خواهد داشت. موسویان گفت: احتمال اول تمدید دیگر توافق موقت ژنو است که بعید است بویژه از سوی ایران پذیرفته شود. احتمال دوم یک توافق موقت جدید است. این توافق جامعی نخواهد بود، اما می‌تواند شامل تعهدات جدیدی از سوی ایران و کاهش برخی تحریم‌ها باشد.

این عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: احتمالات مهم دیگری نیز وجود دارد. در زمانی که ایران تحت تحریم‌های شدید قرار داشت، تنها نتیجه ملموس آن افزایش تعداد سانتریفیوژ از ۱۶۴ دستگاه به ۲۰هزار بود. اگر کنگره با تشویق نتانیاهو موفق به ممانعت از توافق جامع شود، یک احتمال واضح بازگشت به دور دیگری از تقابل خواهیم بود. در این شرایط آمریکایی‌ها دیگر قادر به تحمیل دور تازه‌ای از تحریم‌ها و متقاعد کردن شرکایشان برای پذیرش آن نخواهند بود. اروپایی‌ها و چینی‌ها خواهان برداشته شدن تحریم‌ها هستند؛ از سویی با توجه به بن‌بست ایجاد شده در بحران اوکراین بعید به نظر می‌رسد که روسیه در شورای امنیت سازمان ملل با غرب همگام شود.

موسویان اظهار کرد: در این صورت تنها گزینه برای آمریکا تحریم‌های یکجانبه جدید خواهد بود که در این صورت ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش خواهد داد. احتمالا ایران از نقطه گریز نیز عبور کند و این وضع دوباره موجب از سرگیری مذاکرات می‌شود، اما این‌بار آمریکا مجبور به مذاکره با ایران گذشته از زمان‌گریز است و امتیازات بیشتری باید بدهد.

وی گزینه بعدی را حرکت آمریکا به سمت حمله نظامی دانسته و تاکید کرده که چنین گزینه‌ای تبعات سنگینی به همراه دارد: ایران، آمریکا و اسرائیل آسیب قابل‌توجهی می‌بینند و خاورمیانه به شکل غیرقابل تصوری بی‌ثبات خواهد شد.

موسویان افزوده است: اما در این میان ایران خواسته‌های مشخصی دارد؛ همه گزینه‌های تهدیدآمیز موجود روی میز باید کنار گذاشته شود، سیاست تغییر نظام در ایران باید خاتمه یابد، باید با ایران همانند دیگر کشورهای عضو ان.پی.تی رفتار شود. تحریم‌ها باید با سرعت هر چه بیشتر تعلیق شود و در نهایت این‌که اسرائیل باید به ان.پی.تی بپیوندد.

به اعتقاد موسویان، احتمال پنجم در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، خروج ایران از ان.پی.‌تی و دیگر کنوانسیون‌های محدودکننده سلاح‌های کشتار جمعی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها