افزایش سن ازدواج و بی‌رغبتی نسبت به ‌آن، اعتیاد، نبود امنیت شغلی و بیکاری برخی از مشکلات جوانان است

خواب سنگین سازمان‌های مسئول در حوزه جوانان

بالا رفتن سن ازدواج، طلاق و اعتیاد فقط نمونه‌هایی از آسیب‌های اجتماعی است که مسئولان همیشه جوانان را متهم ردیف اول آنها دانسته و با هشدار نسبت به از کنترل خارج شدن چنین مسائلی سعی در توجیه عملکرد ضعیف خود دارند، موضوعی که روز گذشته وزیر ورزش و جوانان نیز روی آن دست گذاشت و با صراحت گفت: در حوزه جوانان ۱۸ سازمان مسئول وجود دارد، اما هیچ کدام از آنها احساس مسئولیت نکرده و در طول خدمت خود فعالیتی از آنها ندیده‌ام.
کد خبر: ۷۷۵۹۵۷
خواب سنگین سازمان‌های مسئول در حوزه جوانان

به گزارش جام‌جم، روز گذشته مراسم اختتامیه جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان برگزار شد. در این مراسم، محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان با بیان این‌که تمام کارها در حوزه جوانان به بخش کوچکی در وزارت ورزش و جوانان سپرده‌ شده، اظهار کرد: این در حالی است که این بخش کوچک از لحاظ اعتبار بسیار ضعیف است. به گفته وی، تا زمانی که چنین رویه‌ای ادامه پیدا کند، شرایط بهبود نیافته و بدتر نیز خواهد شد.

وزارت آموزش و پرورش؛ وزارت علوم ، تحقیقات و آموزش عالی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ وزارت کشور؛ فرمانداری؛ سازمان تبلیغات اسلامی؛ سازمان هلال احمر؛ معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان بهزیستی از جمله وزارتخانه و سازمان‌هایی هستند که به گفته وزیر ورزش و جوانان برای حل مشکلات جوان کم گذاشته‌اند.

گودرزی از افزایش سن ازدواج، بی‌رغبتی به ازدواج، اشتغال و مشکلات اقتصادی به عنوان مهم‌ترین موانع بر سر راه ازدواج جوانان نام برد و عنوان کرد: رفع اینچنین موانعی در حوزه جوانان و خانواده، نیاز به همت جمعی دارد.

وی با بیان این‌که یکی از دلایل این‌که چنین مشکلاتی حل نشده باقی مانده، این است که در این حوزه هر شخصی نظر خود را مطرح می‌کند، بیان کرد: برای رفع این مسائل باید مجموعه خردمندان با یکدیگر به تفاهم رسیده و به یک وحدت رویه برسند.وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: باید به دنبال بررسی ریشه‌ای مشکلات و موانع ازدواج بود، زیرا در شرایط کنونی وضع ازدواج در کشور قابل نقد است.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: چنانچه موضوع جوانان برای کل حاکمیت به یک اولویت تبدیل شده و مانند وزارت بهداشت به آن توجه شود، می‌توان به آینده این حوزه امیدوار بود.

این در حالی است که معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مدتی پیش گفته بود، اعضای فراکسیون جوانان مجلس نیز می‌گویند بودجه سالانه جوانان حتی به اندازه هزینه احداث۲۰ کیلومتر راه روستایی هم نیست.

کم‌حرفی اعضای خانواده

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به این‌که اکنون از سطح گفت‌وگو در خانواده‌ها کاسته شده، هشدار داد: براساس تحقیقات کارشناسان، اعضای خانواده روزانه برای گفت‌وگو با یکدیگر حدود 30 دقیقه زمان می‌گذارند.

گودرزی با بیان این‌که شرایط در گذشته به این شکل نبود، ابراز کرد: یکی از تاثیرات فناوری انزوای افراد در خانواده است. به این شکل چنانچه اعضای خانواده در کنار یکدیگر باشند، از نظر گفتاری و رفتاری باهم فاصله دارند.

وی با بیان این‌که جهانی شدن یکی از عواملی است که بر خانواده تاثیر می‌گذارد، توضیح داد: این عامل باعث از بین رفتن مرزهای فکری، عقیدتی و جغرافیایی می‌شود. وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: باید اثرات مثبت و منفی ابزارهای فناوری را سنجید و از آنها در مسیر موثر استفاده کرد.

بی‌توجهی دولت و مجلس به جوانان

محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در این مراسم با بیان این‌که در سطح کارشناسان توجه خوبی به حوزه خانواده وجود دارد، بیان کرد: این در حالی است که در دولت و مجلس برنامه جدی برای خانواده و ازدواج جوانان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در دولت پیگیر برنامه‌هایی جدی برای حوزه ازدواج و تعالی خانواده هستیم و با بهره‌گیری از ظرفیت تمام گروه‌های معنویت‌گرا، سعی در کاهش معضلات حوزه ازدواج و خانواده داریم.

گلزاری عنوان کرد: روش‌های سنتی ما کفاف برنامه‌های ازدواج و خانواده را نمی‌دهد، اشخاص کم‌صلاحیت وارد این حوزه شده‌اند و به بحران‌های این حوزه دامن زده‌اند. ما باید به سمت روش‌های نوین علمی و فرهنگی برویم.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من، دولت باید جدی‌تر وارد شود، زیرا ما در حوزه تولیدات علمی و فرهنگی در حوزه خانواده ضعیف هستیم که با حمایت دولت و مجلس می‌توان از این تهدید فرصتی مناسب برای مستحکم‌تر کردن پایه‌های خانواده ایجاد کرد.

برنامه‌های بی‌تاثیر در حوزه جوانان

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز در اختتامیه جشنواره ازدواج و خانواده جوان گفت: روند افزایش سن ازدواج نشان می‌دهد برنامه‌های مرتبط با ازدواج جوانان مثل قانون تسهیل ازدواج جوانان و ساماندهی ازدواج به صورت موثر اجرا نشده است. بنابراین نیازمند آسیب‌شناسی هستیم.

از سوی دیگر کمبود برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی خانوادگی، شغلی و سبک زندگی محسوس است و ارزیابی نکردن برنامه‌ها یا ضعف در ارزیابی آنها را شاهد هستیم. وی افزود: اجرای موثر سیاست‌ها مستلزم شناخت نیازها و مسائل جوانان است و بهتر است از خود جوانان برای تدوین سیاست‌ها بهره ببریم.

از سوی دیگر سیاست‌های جمعیتی با توجه به واقعیت‌های جمعیتی و ساختارها تدوین می‌شود و برنامه‌های جمعیتی باید معطوف به نیازها و آرزوهای جوانان باشد تا حضور جمعیت جوان، سالم و بانشاط به افزایش مشارکت اقتصادی و سیاسی آنان منجر شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این‌که در دو دهه گذشته نهاد خانواده و ازدواج با تغییرات زیادی همراه بوده است، بیان کرد: اکنون با کاهش سریع میزان باروری و تاخیر ازدواج و افزایش نسبت تجرد مواجه هستیم و مساله ازدواج جوانان، افزایش طلاق و تحولات ناشی از آن را تجربه می‌کنیم. در زمینه افزایش تجرد نیز می‌توان به قابلیت دسترسی به همسر مناسب، امکان‌پذیری ازدواج با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و مطلوبیت ازدواج با توجه به شرایط اجتماعی اشاره کرد.

هر ساعت 18 زوج طلاق می‌گیرند

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: طی یازده ماهه امسال به طور متوسط ماهانه 13 هزار و 384 مورد، شبانه‌روز 438 مورد و در هر ساعت 18 واقعه طلاق ثبت شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل 8.2 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محزون افزود: در 11 ماه امسال 147هزار و 219 واقعه طلاق در کشور ثبت شده است که این آمار در نقاط شهری 134 هزار و 936 مورد و در نقاط روستایی 12 هزار و 283 واقعه بوده است.

وی عنوان کرد: 14.2 درصد از کل طلاق‌ها در سال 92 مربوط به سال اول زندگی مشترک بوده است و 2.4 درصد طلاق‌های ثبت شده در سال 92 مربوط به ازدواج‌های سال قبل است. این آمار در تهران 3.3 درصد و در کرج 2.9 درصد است.محزون درباره آمار ازدواج نیز اظهار کرد: در 11 ماهه امسال 655 هزار و 334 مورد ازدواج ثبت شده که 550 هزار و 862 مورد در شهرها و 104 هزار و472 مورد در روستاها به ثبت رسیده است.به گفته وی، به طور متوسط ماهانه 59 هزار و 576 ازدواج، در شبانه‌روز 1950 و در هر ساعت 81 واقعه ازدواج ثبت شده است.

محزون با بیان این‌که آمار ازدواج منفی 3.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است، توضیح داد: از سال 90 آمار ازدواج روند کاهشی داشته است، به ‌گونه‌ای که سال 90 این آمار منفی 1.9، سال 91 منفی 5.1 و سال 92 منفی 6.7 بوده است.

newsQrCode
برچسب ها: ازدواج آموزش
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها