نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه:

مردم خرید میوه های قاچاق را تحریم کنند

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه از مردم خواست خرید میوه های وارداتی قاچاق را تحریم کنند.
کد خبر: ۷۷۵۷۲۵
مردم خرید میوه های قاچاق را تحریم کنند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، صدرالدین نیاورانی در گفت وگو با برنامه «رویداد» ضمن تایید افزایش قیمت میوه، به دلایل آن اشاره کرد و افزود: در برخی اقلام با توجه به تدابیر وزارت جهاد کشاورزی میوه ها به اندازه کافی برای ایام عید ذخیره شده است و میوه هایی دیگر از جمله کیوی در حد بالا در بازار وجود دارند.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ضمن گله مندی از مردم در خصوص خرید بیش از حد نیاز برای شب عید، از مردم درخواست کرد به اندازه مصرف روزانه اقدام به خرید میوه نمایند.

وی اظهارداشت: بحث بر سر کمبود میوه این فرصت را به دلالان می دهد که میوه را در زمان خود به بازار نفرستند؛ احساس ما این است که در حوزه ذخیره سازی مشکلی نداریم.

نیاورانی افزود: به جز یکی دو قلم که بدلیل سرمازدگی در منطقه شمال، از سوی بخش خصوصی ذخیره سازی نشده است، در سایر اقلام مشکلی نداریم.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه گفت: در روزهای نزدیک عید، همه نوع میوه و به اندازه کافی در بازار وجود خواهد داشت و در این مورد مشکلی نخواهیم داشت. تنها مشکل ما این است که مردم بیش از حد نیاز خود اقدام به خرید می کنند.

باید به وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کنیم

نیاورانی اظهارنظرها در خصوص کمبود برخی اقلام میوه در شب عید را از دو منظر دلسوزانه و سودجویانه مطرح کرد و افزود:هم اکنون برخی میوه ها بصورت قاچاق در میزان بالا وارد می شود؛ این اقدام باید با کانتینرهای یخچال دار صورت گیرد، به هر صورت افرادی که از قدرت و نفوذ برخوردارند این اقلام را وارد کشور می نمایند.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه نبود محدودیت را زمینه ساز قاچاق عنوان کرد و گفت: البته این موضوع دلیل خوبی نیست و مشکل رانت را مگر با تنظیم بازار، به سادگی نمی توان حل کرد.

وی به عدم تمایل وزارت جهاد کشاورزی به منظور واردات میوه اشاره کرد و افزود:تا سال گذشته این روند بر عهده وزارت صنعت و معدن بود تا سال گذشته که تصمیم گیری در این حوزه را به وزارت جهاد کشاورزی سپردند؛ در این خصوص نظر وزارت جهاد این است که واردات باید به اندازه و به موقع صورت گیرد.

نیاورانی گفت:سال گذشته مشکلی در کمبود میوه نداشتیم؛ هم اکنون نیز اگر مردم به خوبی در جهت مدیریت مصرف اقدام نمایند، مشکلی نخواهیم داشت.

وی به حساسیت وزارت جهاد کشاورزی در امر واردات میوه اشاره کرد و ادامه داد: اگر قرار باشد میوه بدون عبور از گمرک و صلاحدید وزارت جهاد کشاورزی وارد شود، بهتر است اصلا وارد نشود و مردم آن را مصرف نکنند.

سازمان تعزیرات میوه قاچاق را از بازار جمع آوری کند

نیاورانی به آلودگی برخی اقلام وارداتی میوه و عدم صلاحدید وزارت جهاد کشاورزی به منظور فروش این اقلام در بازار داخلی اشاره کرد و افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی را قبول داریم، باید بدانیم از یکسری مسائل آگاهی بیشتری دارد و اگر تاکید می کد میوه ای وارد نشود، نباید وارد شود.

وی اظهارداشت: از طریق این برنامه از وزارت بهداشت خواهش می کنم، کسانیکه می توانند جلوی میوه قاچاق را بگیرند به وظیفه خود عمل کنند.

نیاورانی برخی میوه های وارداتی را حاوی سموم نامرغوب دانست و در این راستا بر نقش وزارت بهداشت در جمع آوری این اقلام از بازار فروش اشاره کرد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه افزود:این میوه ها چون فاکتور قیمتی ندارند، سازمان تعزیرات حکومتی به راحتی می تواند اقدام به جمع آوری این اقلام کند.

نیاورانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا راه شناسایی میوه های آلوده برای مردم وجود دارد یا خیر، گفت: مردم بزرگ ترین اهرم فشار هستند و از آن ها خواهش می کنم این میوه های نامرغوب خارجی را نخرند.

وی خاطرنشان کرد:موز و آناناس فقط از مبادی رسمی وارد کشور می شود؛ ولی واردات انگور، پرتقال و نارنگی غیرقانونی است و مردم باید این میوه ها را تحریم کنند.

نیاورانی با بیان اینکه حجم واردات غیر قانونی و قاچاق قابل کنترل نیست، افزود: طی سال های گذشته بین 20 تا 25 هزار تن پرتقال از افریقای جنوبی بصورت قانونی وارد کشور می شد و صادقانه بگویم شخصا از این اقدام پشیمان هستم.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه در این مورد به ورود مگس های مدیترانه ای به باغات شمال کشور اشاره و بار دیگر بر لزوم توجه هرچه بیشتر مردم در خرید میوه های وارداتی قانونی تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها