درمانگاه مشاغل

روان علیه روان

شاید تا مدت‌ها پیش مراجعه به روانپزشک و حتی روان‌شناس و مشاور نوعی تابو محسوب می‌شد و کمتر کسی برای حل مشکلات روان به این افراد مراجعه می‌کرد، اما خوشبختانه در سال‌های اخیر این باور نادرست اصلاح شده و خیلی‌ها در صورت لزوم از روان درمانگران کمک می‌گیرند. آیا می‌دانید این افراد با چه آسیب‌هایی مواجه‌اند؟
کد خبر: ۷۷۵۴۲۰

به عنوان مثال گوش کردن به مشکلات مراجعه‌کنندگان، سروکله زدن با بیماران و افرادی که از ناراحتی‌های روانی رنج می‌برند اصلا کار ساده‌ای نیست و بالعکس با استرس و فشار روانی زیادی همراه است. این در حالی است که همین استرس‌های روزمره می‌تواند آنها را در معرض افسردگی قرار دهد. البته فراموش نکنید اختصاص ساعت‌هایی برای ورزش‌های روحیه‌بخش مثل شنا و تمرین برای جدا کردن مرز زندگی شخصی و کار می‌تواند به کاهش فشار شغلی منجر شود.

شکست غول استرس

یادتان باشد حساسیت‌های شغلی در حرفه روان‌شناس، مشاور یا روانپزشک باعث می‌شود این افراد همیشه استرس زیادی داشته باشند و همین استرس می‌تواند سلامت سیستم قلبی ـ عروقی را تهدید کند و احتمال بروز ناراحتی قلبی و سکته را در آنها ‏افزایش دهد. بنابراین توصیه می‌شود فشار ناشی از استرس کاری را کنترل کنید و به اصطلاح برای خودتان هم نسخه بپیچید. برخی از مشاوران و روان‌شناسان سیستم مشاوره تلفنی هم دارند و در طول روز ساعت‌ها با بیماران یا نزدیکان آنها صحبت می‌کنند. بد نیست بدانید شاید هنوز تاثیر قطعی امواج موبایل در ایجاد تومور مغزی ثابت نشده، اما تاثیر سوء این امواج روی بافت‌های زنده مغز و کاهش شنوایی به اثبات رسیده است.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد استفاده مکرر از یک گوش هنگام صحبت با تلفن همراه، خطر آسیب به نیمکره مغز در همان سمت را افزایش می‌دهد حتی گاهی قرارگیری در معرض امواج موبایل موجب افزایش سرعت عملکرد سیستم عصبی در پاسخ به محرکات استرسی می‌شود. از طرفی ممکن است به دلیل زنگ خوردن دائم تلفن همراه دچار مشکلی به نام «سندرم زنگ موبایل» ‌شوند؛ توهم شنیدن صدای زنگ تلفن یا احساس کاذب ویبره آن که نوعی اضطراب و نگرانی دائم ایجاد می‌کند و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد. برای پیشگیری و البته درمان این آسیب هم باید چند ساعت در روز گوشی خود را دور از دسترس‌تان قرار دهید و تعداد مشاوره‌های تلفنی را کاهش دهید یا مدت مکالمه را محدود کنید.

وقتی نشستن بلای جان می‌شود

روان درمانگران به دلیل نوع شغل‌شان مجبورند ساعت‌های طولانی بدون استراحت پشت میزشان بنشینند تا بیماران و مراجعه‌کنندگان را ویزیت کنند و به حرف‌هایشان گوش دهند. به همین دلیل آسیب‌های ستون فقرات، کمر و گردن و حتی اضافه وزن ازجمله خطراتی است که سلامت این افراد را تهدید می‌کند برای پیشگیری از این آسیب‌ها هر فرد با توجه به قد و شرایط بدنش به میز و صندلی خاصی نیاز دارد و باید تناسب میز و صندلی را از نظر ارتفاع و تسلط به میز کار تنظیم کند به طوری که در حالت نشسته، آرنج به صورت خم شده و با زاویه 90 درجه و ساعد موازی و همسطح با میز قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها