عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر چهارمین تولیدکننده و همچنین پنجمین صادرکننده کاشی و سرامیک در جهان است، گفت: با ورود تکنولوژی های روز تولید این صنعت به کشور، هم اکنون محصولات ایرانی توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارند.
کد خبر: ۷۷۴۵۱۸
ایران پنجمین کشور صادرکننده کاشی و سرامیک

مجتبی شیرآلی روز سه شنبه در نشست بررسی وضعیت صنعت کاشی و سرامیک ایران و حضور در بازارهای جهانی، افزود: در حال حاضر حدود 130 واحد صنفی با ظرفیت تقریبی 700 میلیون مترمربع در کشور وجود دارد که سالانه حدود 450 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک تولید می کنند.

وی درآمد صادراتی ایران از کاشی و سرامیک را حدود 500 میلیون دلار در سال ذکر کرد و گفت: ایران هم اکنون در جایگاه پنجم صادرات این کالا قرار دارد و عمده تولیدات این شرکت تاکنون به بیش از 15 کشور از جمله ایتالیا، اسپانیا، روسیه، عراق، ترکیه و چین صادر شده است.

وی جایگاه ایران از نظر رشد کمی و کیفی تولید کاشی در دنیا را اول عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با ورود تکنولوژی های روز تولید این صنعت به کشورمان، هم اکنون محصولات ایرانی توان رقابت با محصولات خارجی مشابه را دارند.

وی میزان تولید جهانی کاشی و سرامیک را بیش از 11 میلیارد مترمربع بیان کرد و گفت: در طول دهه 90-1380 میزان تولید این محصولات از 80 میلیون به مرز 380 میلیون مربع در کشورمان رسید.

شیرآلی نبود زیر ساخت های لازم برای حمل و نقل در حوزه صادرات و عدم توجه به طراحی و زیبایی محصول در تولیدات را مهم ترین مشکل صنعت کاشی و سرامیک ایران ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت آپادانا سرام با بیان آنکه این شرکت جزء 10 شرکت برتر دنیا است، اظهار داشت: این شرکت با ایجاد اشتغال مستقیم برای 2 هزار نفر در کشور، هم اکنون توان تولید سالانه 30 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک را دارد.

وی گفت: این شرکت با 126 هکتار مساحت، دارای 47 هکتار سوله و 9 خط تولید است که با تولید 30 میلیون مترمربع علاوه بر تأثیرگذاری در صنعت کشور، می تواند بخشی از نیازهای بازارهای جهانی کاشی و سرامیک را تامین کند.

شیرآلی، با اشاره به ضعف وابستگی اقتصاد کشور به صادرات نفت، ارزش شرکت های تولیدکننده محصول نهایی را بسیار بالا دانست و گفت: خام فروشی، بی ارزش ترین و غیراقتصادی ترین کار ممکن است که باید کنار گذاشته شود.(ایرنا)

newsQrCode
برچسب ها: سرامیک کاشی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها