توسط محققان دانشگاه امیرکبیر صورت گرفت

افزایش قدرت اتصال ایمپلنت به استخوان

پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت مدل نرم سه بعدی قلب برای کمک به تشخیص و درمان بیماری ها شدند.
کد خبر: ۷۷۳۶۷۷
مدل سه بعدی قلب در ایران ساخته شد

آرزو ابریشمی موحد، پژوهشگر طرح و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی در گرایش بیومکانیک، مدل های سه بعدی را راه حلی برای تعیین دقیق مشکلات اعضای بدن ذکر کرد و گفت: روش های کنونی تصویربرداری دو بعدی مانند سی تی اسکن یا ام آر آی دارای نقاط ضعف به ویژه در مشکلات و بیماری های پیچیده بافت های بدن هستند.

وی افزود: با پیشرفت فناوری انتظار می رود ساخت سه بعدی بافت ها به شیوه ای رایج برای تشخیص بهتر و تعیین روش و چگونگی عمل های جراحی و کوتاه کردن زمان آن تبدیل شود.

ابریشمی موحد با بیان این که روش معمول در ساخت مدل های سه بعدی استفاده از دستگاه های پلی جت است، گفت: ما به علت در اختیار نداشتن این دستگاه، پس از طراحی و شبیه سازی یک قلب از تصاویر نمونه تهیه شده به وسیله دستگاه سی تی آن‍ژیو، از روش قالب سازی و تزریق سیلیکون برای ساخت نمونه نرم استفاده کردیم.

وی افزود: اهمیت این پژوهش در توسعه و مستند سازی روش ساخت مدل های سه بعدی به شمار می رود و راه را برای بهینه سازی و تولید مدل باز می کند.

از آنجا که جراحی های قلب نوزادان به دلیل کوچک بودن ابعاد، بسیار پیچیده است، ساخت مدل سه بعدی جهت شبیه سازی جراحی و انتخاب تجهیزات با اندازه مناسب پیش از عمل جراحی در کاهش مدت زمان عمل و بهبود سریع تر بیمار بسیار موثر است.

این طرح با راهنمایی دکتر فتورایی و نظارت دکتر هاشمی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها