محققان پژوهشکده نساجی امیرکبیر موفق به تولید نخ هایی شدند که می تواند مبدل انرژی مکانیکی به الکتریکی باشد.
کد خبر: ۷۶۲۷۳۶
نخ مبدل انرژی در ایران ساخته شد

روح‌الله باقرزاده - رییس پژوهشکده نساجی و مجری طرح «تولید نخ نانوساختار جهت تولید پارچه مبدل انرژی مکانیکی به الکتریکی» گفت: در این پژوهشگاه موفق به ساخت نخ هایی شدیم که خواص فیزیکی و مکانیکی خاصی دارند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم نساجی دانشگاه امیرکبیر افزود: این نخ ها دارای خواص تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی «خواص پیزوالکتریک» هستند که به عنوان یک ساختار پایه مهندسی جهت استفاده در فرآیند تولید پارچه و سایر ساختارهای منعطف الیافی به کار می رود.

باقرزاده گفت: در این طرح با توجه به سوابق مثبت استفاده از فرایند الکتروریسی، تولید نخ نانو ساختار، پلی‌وینیلیدین‌فلوراید (PVDF) و نانوذراتی مانند اکسید روی، اقدام به ایجاد خواص تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی در این نخ ها کردیم.

وی با بیان اینکه این نوع نخ‌ها با شرایط مختلفی مانند نمره نخ، ظرافت الیاف و مواردی از این دست، تولید و مورد ارزیابی ­های ساختاری و اندازه ­گیری خواص پیزوالکتریک قرار گرفته اند، افزود: همچنین در این طرح توانایی و میزان راندمان تولید انرژی الکتریکی حاصل از کرنش­ های مکانیکی برای نخ هایی با عوامل ساختاری مختلف مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته است.

رییس پژوهشکده نساجی در خصوص کاربردهای این نخ ها گفت: نخ تولید شده با خواص مطلوب، هم به لحاظ خواص فیزیکی و مکانیکی «جهت تامین شرایط لازم برای بافت آن در داخل پارچه با طرح و الگوی مورد نظر» و هم به لحاظ دارا بودن راندمان تبدیل مناسب انرژی مکانیکی به الکتریکی «خواص پیزوالکتریسیته مطلوب»، توانسته گام بلندی در خصوص تولید ژنراتورهای منعطف قابل پوشش و خودشارژشونده بر دارد.

باقرزاده افزود: این قابلیت ها در مواردی مانند تولید انرژی مورد نیاز قطعات میکروالکترونیک و قابل حمل و انعطاف­پذیر جهت تامین انرژی مورد نیاز مصرفی نظیر منسوجات الکترونیکی، منسوجات هوشمند و البسه فضانوردان کاربرد دارد.

وی اظهارداشت: همچنین این نخ ها در وسایل الکترونیکی قابل حمل مانند جی‌پی‌اس‌ها، حسگرهای پارچه­ ای پایش وضعیت فیزیولوژیک بدن و مواردی از این دست قابل استفاده هستند.

رییس پژوهشکده نساجی با اشاره به اینکه همه صنایعی که در محصولاتشان به یک تامین‌کننده انرژی الکتریکی خودشارژشونده­ نیاز دارند، می توانند متقاضیان محصول یا این نوع فناوری باشند، افزود: صنایع الکترونیک، صنایع نظامی و تولید کنندگان تجهیزات ورزشی و البسه هوشمند از صنایعی هستند که می توانند از این نوع نخ ها بهره ببرند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها