متن کامل گزارش آمانو در مورد نحوه اجرای بازرسی‌ها در ایران

نظارت بر برنامه هسته ای ایران، سالانه 9.2 میلیون یورو هزینه دارد

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی:

ایران درباره ۲ اقدام عملی گزارش آمانو توضیح نمی دهد

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره گزارش اخیر آمانو گفت:بر عهده ایران نیست که درباره ۲ اقدام عملی توضیح بیشتر بدهد،بلکه کشورهای ارائه کننده اطلاعات غلط، باید به اشتباه خود اعتراف کنند تا آژانس آن را به تمام اعضا گزارش کند.
کد خبر: ۷۷۲۵۱۰
ایران درباره ۲ اقدام عملی گزارش آمانو توضیح نمی دهد

به گزارش واحد مرکزی خبر، رضا نجفی درباره گزارش جدید یوکیا آمانو در باره ایران گفت: اولین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2015 و در آستانه ادامه مذاکرات، بار دیگر نشان می دهد که تمام فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد.

وی افزود: گزارش همراه با جزییات شامل ، مکانها ،تعداد سانتریفیوژها، نوع آنها، مقدار مواد اعم از غنی شده و غنی نشده، تعداد صفحات سوخت تولید شده، بازدیدهای مکرر، نمونه برداریها و نتایج آنها، اگرچه غیرلازم بوده و موضع جنبش عدم تعهد هم در مخالفت با آن است ، اما نشان از شفافیت کامل برنامه هسته ای صلح آمیز ایران دارد.

وی گفت: این گزارش همچنین بار دیگر تایید می کند که ایران به تمامی اقدامات بصورت داوطلبانه طبق توافق ژنو عمل کرده است.

سفیر ایران در آژانس گفت: گزارش جدید در مقایسه با گزارش قبلی مطلب چندان جدیدی ندارد و شاید بتوان گفت که بیش از 90 درصد آن تکراری است که تنها اعداد و ارقامش تغییر کرده و حتی جملات تکراری گزارش های قبلی درج شده است.

وی افزود: در خصوص اتهامات بی اساس موسوم به PMD تکرار آنها در گزارش جدید چیزی بر اعتبار آن اتهامات نمی افزاید.

نجفی تصریح کرد: در خصوص اجرای اقدامات عملی توافق شده ,ایران اکثر آنها را کامل کرده و در مورد ناتمام ماندن دو اقدام عملی باقیمانده,ایران به سهم خود برای پیشرفت کار پیشنهاد دسترسی مدیریت شده به "منطقه مریوان" را داده است و این بر عهده ایران نیست که توضیح بیشتر بدهد بلکه کشورهای ارائه کننده اطلاعات غلط به آژانس، باید به اشتباه خود اعتراف کنند تا آژانس آن را به تمام اعضا گزارش کند .

وی گفت: تنها نکته جدید در گزارش، ملاقات اخیر مدیرکل آژانس با وزیرمحترم امورخارجه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ است که قرار شد تا تماسها ادامه پیدا کند . در همین رابطه جناب آقای دکتر عراقچی پس از مذاکرات ژنو قرار است که به وین آمده و با مدیرکل ملاقات کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها