بی‌شک همه شما ضرب‌المثل «دود از کنده بلند می‌شود» را شنیده‌اید. این عبارت در شرایطی به کار می‌رود که سالمندان از جوانان کارآمدتر و قابل‌تر باشند؛ اما واقعیت در مورد دوران پیری این است که طبق تحقیقات و آمارهای مربوط به حیات انسان، افراد با ورود به دوران کهنسالی نیرو و شادابی گذشته را ازدست داده و در جامعه نقش کمرنگ‌تری ایفا می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۲۴۶۸
مادربزرگ‌های شگفت‌انگیز!

متاسفانه بیشتر افراد مسن و به ویژه زنان با ورود به دوران کهنسالی، امید به زندگی خود را از دست می‌دهند. اما با این حال در این میان عده‌ای هستند که با وجود کهنسالی انگیزه و نشاط خود را از دست نداده و به انزوا و گوشه‌گیری کشیده نشده‌اند. آنها پیری را فراموش کرده و با اراده‌ای قوی به سمت آینده پیش می‌روند. ما نیز در این شماره قصد داریم سراغ تعدادی از این مادران سالمند که با زندگی خارق‌العاده و شگفت‌انگیزشان الهام بخش دیگران بوده‌اند، برویم.

مادربزرگ جودوکار

«کی کو فوکودا» اولین زن جودوکاری است که موفق به کسب کمربند قرمز مربیگری این رشته ورزشی و همچنین کسب عنوان مادر جودوی جهان شده است. وی در دورانی وارد این رشته رزمی شد که از زنان انتظار می‌رفت به شرکت در کلاس‌های خوشنویسی و تدارک مراسم چای ژاپنی بپردازند. زمانی که فوکودا 21 سال داشت از سوی جیگورو کانو، بنیانگذار جودو به پیوستن به انجمن تازه تاسیس جودوی زنان دعوت شد. او در این انجمن به زنان ورزشکار فنون جودو را آموزش داد و سپس با کوله‌باری از تجربه اقدام به بازگشایی باشگاه شخصی خود کرد. فودوکا سرانجام در نهم فوریه 2013 در حالی که 99 سال داشت و به‌عنوان مربی به شاگردان خود جودو آموزش می‌داد، دار فانی را وداع گفت.

مادربزرگ ورزشکار

«ادنا شپرد» یک مادربزرگ نود ساله استرالیایی است که باوجود سن و سال خود هرگز تسلیم پیری و کهنسالی نشده است. او هنوز هم مانند دوران جوانی به ورزش‌های هوازی ازجمله ایروبیک، تای چی و بادی پامپ مشغول و بشدت مراقب تناسب اندام خود است.

ادنا توانایی بالای جسمانی و تناسب اندام خود در این سن را مدیون ورزش‌های آبی هرروزه و شرکت در کلاس‌های باله می‌داند. او ورزش در این سن را مانند بافتنی بافتن طبیعی و آسان می‌داند، گرچه ادنا به دلیل اشتغال به ورزش‌های هوازی، زمان چندانی برای بافتنی ندارد!

وی دیدگاهش نسبت به ورزش را این‌گونه بیان می‌کند: «فعال نبودن به حدی مرا کلافه می‌کند که تحمل گوشه‌ای نشستن را ندارم و ترجیح می‌دهم همیشه در تحرک باشم.» جالب است بدانید ادنا اوقاتی را که در باشگاه ورزش نمی‌کند با شرکت در کلاس‌های رقص و پیاده روی با دوستانش می‌گذراند.

مربی ادنا معتقد است شاید ویژگی‌های ژنتیکی درفعال بودن وی موثر باشد، اما نگاه مثبت او به ورزش و زندگی باعث شادابی و نشاطش در این سن وسال شده است.

مادربزرگ درام زن

«مادربزرگ درام زن» نامی است که به ماری ویسدا، بانوی سالمند نوازنده ساز درام نسبت داده‌اند. او با وجود 73 سال، هنوز دست از نوازندگی نکشیده و خیال بازنشستگی ندارد. وی اکنون باتوجه به سن و سالش و با کسب عنوان مادربزرگ درام زن تبدیل به یکی از معروف‌ترین چهره ها در شبکه‌های اجتماعی مجازی شده است. وی در پانزده سالگی نواختن درام را آغاز و از شانزده سالگی به عضویت گروه‌های موسیقی درآمد و تا سال 1990 به عنوان درام زن در گروه‌های مختلفی به نوازندگی پرداخت.

ماری در این باره می‌گوید: «پس از سال 1990 به‌دلیل سن و سالم موفق به پیدا کردن گروهی برای نوازندگی نشدم و به همین دلیل تصمیم گرفتم از این کار کناره‌گیری کنم و دستگاه درامم را به فروش بگذارم. اما با وجود این هنوز هم دوست دارم به فروشگاه‌های آلات موسیقی بروم و دستگاه‌های درام را امتحان کنم و به خاطرات شیرین گذشته بازگردم.»

نکته جالب اینجاست که مدیر یکی از فروشگاه‌های موسیقی چندی پیش تصمیم گرفت تا با فرستادن یک دستگاه درام الکترونیک برای مادربزرگ درام زن، شورو اشتیاق ایام جوانی را بار دیگر به ماری بازگرداند. حال ماری با در دسترس داشتن عشق روزهای جوانی، انگیزه و اشتیاق خود را بار دیگر بازیافته و با سرزندگی هرچه تمام‌تر ایام کهنسالی را سپری می‌کند.

مادربزرگ یوگا کار

«بت کالمن»، مربی هشتاد و سه ساله یوگا با وجود سن و سال بالا هنوز هم مانند نوجوانی شاداب می‌تواند بدن خود را به هر جهت خم کند و روی دودست خود بایستد! حرکات خارق‌العاده این مادربزرگ استرالیایی باعث شد تا به او لقب «یوگاکار بی‌همتا» را بدهند، زیرا براستی جای سوال است که یک زن هشتاد و سه ساله چگونه می‌تواند بدن خود را مانند یک تکه لاستیک نرم به اشکال مختلف در بیاورد.

وی ورزش یوگا را از دهه 50 میلادی آغاز کرد و 20 سال بعد به واسطه پیشرفت چشمگیرش در این ورزش توانست به تلویزیون راه یابد و از طریق این قاب جادویی حرکات یوگا را به مخاطب خود آموزش دهد. اکنون پس از گذشت 40 سال آموزش یوگا، بت توانسته موفق به پرورش یوگاکاران فراوانی از جمله دخترش «سوز» که او هم مشغول مربیگری در این رشته است، بشود. جالب است بدانید ‌اکنون بت نه تنها تصمیم به خداحافظی از یوگا ندارد، بلکه مشغول آماده‌سازی بدن خود برای توسعه و پیشرفت کلاس‌های آموزشی و تربیت شاگردان هرچه بیشتر است.

بت کالمن در تمام این سال‌ها به‌دلیل ورزش یوگا موفق به حفظ شادابی و طراوت بدن خود شده و خوشبختانه از هرگونه بیماری و عارضه‌ای نیز به دور مانده است. پیام او به تمام کهنسالان سراسر دنیا این است که پیری را فراموش کنند!

مادربزرگ چتر باز

مدتی پیش یک بانوی کهنسال انگلیسی به نام پت اوکس، عنوان مسن‌ترین زن چترباز بریتانیا را از آن خود کرد. وی با 93 سال سن و پریدن از هواپیمایی در ارتفاع ده‌هزار فوتی از سطح زمین رکورد مسن‌ترین چترباز که تنها 60 سال داشت، شکست و صدرنشین این جدول شد؛ البته باید خاطرنشان کرد که زندگی پرهیجان و اقدامات جسورانه پت در طول زندگی‌اش در کسب این مقام بی‌تاثیر نبوده است. در ادامه باید گفت پت در حرفه چتربازی فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر نهاده است، برای مثال وی 13 سال پیش تصمیم گرفت همراه نوه خود نمایشی به نفع خیریه انجام دهد، اما متاسفانه این نمایش باعث سقوط نوه او از ارتفاع 50 فوتی و به کما رفتن وی به مدت هشت روز شد؛ اما جالب است بدانید پس از بهبودی نوه پت، این دو برای بار دیگر به اتفاق هم اقدام به نمایش چتر بازی کردند.

مادربزرگ آهنین

این مادربزرگ هفتادوسه ساله قدرتمند وانگ خیاوبی نام دارد و اهل شهر جینان شرق چین است. این مادربزرگ آهنین سال 2006 توانست یک کامیون چهار تنی پر از مسافر را با دهان و دندان‌هایش به جلو بکشد! وی سال بعد با کشیدن دو خودروی متصل شده به یدک، به وزن کلی پنج تن، موفق به شکستن رکورد قبلی خودی شد. با وجود این جای تعجب نیست که بدانید او از چهل سالگی کونگ فوکار حرفه‌ای بوده است. تمرینات فشرده و مداوم کونگ فو به وانگ این قدرت و استقامت را داده که بتواند غیرممکن‌ها را براحتی ممکن سازد.

وانگ طی مصاحبه‌ای اعلام کرده است که این بار قصد کشیدن جسمی سنگین‌تر مانند یک واگن قطار را دارد. / منبع:‌دیلی‌میل

مترجم: دینا فراهانی / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
۰
۰

نیازمندی ها