پرسه در ایران‌زمین

محله از ما بهتـران

نم‌نم باران صورت را نوازش می‌کند. صدای آرام سنتور یک نوازنده حوالی میدان با آن همراه شده است. اما عجله برای رسیدن به رهگذران اجازه دیدن و شنیدن را نمی‌دهد. میدان مثل همیشه شلوغ است و پر از حرکت. چراغ‌ها یکی‌یکی روشن می‌شود و سر که بلند می‌کنی به یکباره میدان ونک زیر نور می‌درخشد. سرمای زمستان هم گرچه کم‌فروغ، اما هست.
کد خبر: ۷۷۲۴۰۹

میدان ونک یکی از میدان‌های اصلی شهر تهران است؛ میدانی که به مطب پزشکان و مراکز خریدش معروف است. میدان را که در جهت شرق بروید در واقع مشغول قدم زدن در بزرگراه شهید حقانی هستید که خیابان گاندی و بزرگراه آفریقای تهران به فاصله کمی از میدان در آن قرار دارد؛ خیابان نلسون ماندلا که شاید شما آن را به نام آفریقا یا جردن بشناسید ـ نامش چندبار تغییر کرده است و آخرین نام را طی چند ماه گذشته بر این خیابان گذاشته‌اند ـ خیابانی است که به ماشین‌های مدل بالایی که در آن تردد می‌کنند و البته برج‌ها و خانه‌های گران‌قیمتش معروف است. اما خیابان دیگر که به موازات همین خیابان قرار دارد گاندی است که بیشتر تردد در آن مقبول طبع خانم‌هاست، از این نظر که این خیابان مراکز خرید متعددی دارد؛ بخصوص پارچه‌فروش‌ها و طلافروش‌ها که در اینجا حرف اول را می‌زنند و بعضی از آنها آن‌قدر شهرت کسب کرده‌اند که کم کم تبدیل به یک برند شده‌اند.

حقانی را همین‌طور که ادامه بدهید، به بزرگراه مدرس می‌رسید که دو پارک بزرگ طالقانی و آب و آتش در دو طرف آن قرار دارد. پل طبیعت هم که دو پارک مورد نظر را از روی بزرگراه مدرس به هم متصل می‌کند، جذابیت جدید این محدوده از شهر تهران است. باغ‌ موزه بزرگ دفاع مقدس و ایستگاه متروی شهید حقانی هم همان حوالی است و مراجعان زیادی دارد.

جنوب و شمال میدان ونک به خیابان ولیعصر ختم می‌شود. اتوبوس‌های میدان راه‌آهن ـ تجریش براحتی شما را از جنوب تهران به شمال تهران می‌برند و در این بین از میدان ونک هم عبور می‌کنند. اما در میدان ونک این تاکسی‌ها هستند که وظیفه جابه‌جایی مسافران به شرق و غرب را به دوش دارند.

چند سالی است که برجی در ابتدای خیابان ولیعصر بالای میدان ونک بسیار خودنمایی می‌کند؛ برج نگار که حالا جزء مهمی از میدان شده است. 31 طبقه دارد و با شکل و شمایل متفاوتی که دارد از برج‌های همجوار خود براحتی قابل شناسایی است. بیشتر طبقات این برج اداری است و تنها طبقه اول و همکف آن را مغازه‌های فروش لباس و کیف و کفش تشکیل می‌دهد. البته همین دو طبقه هم برای تبدیل شدن به یکی از مراکز خرید ونک کفایت می‌کند.

یادتان باشد اگر قصد خرید در این برج را داشتید، بدانید کلاس قیمت اجناس در این برج خیلی بالاست. دلیلش هم به قول فروشندگان برند بودن اجناس است. در مقابل این برج هرازگاهی دو جوان نوازنده اجرای خیابانی دارند که اگر شانس یارتان باشد دیدنش خالی از لطف نیست.

البته مراکز خرید اطراف ونک به برج نگار ختم نمی‌شود؛ برج آسمان و پاساژ تک و بازار ونک سه مورد از معروف‌ترین‌ها‌شان‌ است. موارد متعدد دیگری هم هست، چه اطراف خود میدان و چه در خیابان‌های مجاور. اما آنچه این روز‌ها این مغازه‌ها را شلوغ‌تر از معمول کرده است برچسب‌های تخفیف است که روی اجناس خورده است. به اصطلاح فروشندگان این روز‌ها زمان آف یا تخفیف کالاهای زمستانی است.

سمت غرب میدان، خیابان برزیل و ملاصدرا و خیابان ونک قرار دارند. خیابان ملاصدرا که از ابتدای میدان ونک شروع می‌شود تا بزرگراه چمران ادامه دارد. این خیابان و خیابان خدامی که نزدیک آن است هنوز تا حدودی بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و بیشتر خانه‌های این مناطق ویلایی است؛ گرچه جرثقیل‌های غول‌پیکر که در هوا مشغول چرخیدن هستند می‌گویند که بافت این منطقه هم به این شکل خیلی دوام نمی‌آورد. بخش اعظم خیابان ملاصدرا را بورس کاشی و سرامیک و همچنین شیرآلات و لوازم دستشویی و حمام تشکیل داده است.

اما چیزی که در این خیابان و خیابان‌های همجوارش مثل شیخ‌بهایی و شهید خدامی خیلی بارز است رستوران‌های فراوان فرنگی با غذاهای بین‌المللی از جمله ژاپنی، یونانی، ایتالیایی، هندی و فرانسوی است.

البته این‌که غذای سوشی ژاپنی که حالا یک غذای بین‌المللی سالم شناخته شده است چقدر با ذائقه ما ایرانی‌ها جور است که عادت داریم غذاها را تا حد له شدن بپزیم و حتی کباب وغذاهای سرخ کردنی را تا آنجا که جا دارد سرخ و برشته کنیم تنها به نظر شما برای انتخاب یک رستوران ژاپنی بستگی دارد. البته شاید نشستن روی تشکچه‌های کوچک پشت میز که بیشتر در فیلم‌ها دیده‌اید و تلاش برای استفاده از چوب‌های معروف هاشی و حرکات نمایشی سرآشپز هنگام سرو غذا ارزش تجربه کردن آن را داشته باشد، حتی اگر قیمت بالایی برای آن بپردازیم.

اما همه غذاخوری‌ها به این کشور ختم نمی‌شود؛ رستوران فرانسوی با دسرهای خوشمزه و ایتالیایی با پاستاها و سس‌های معروف و رستوران هندی با غذاهای تند و پرادویه هم هست. اما چیزی که در بعضی از این رستوران‌ها جالب است وجود غذاهای دریایی لذیذ است که به سبک و سیاق جدید طبخ شده‌ و باب طبع ما ایرانی‌هاست که کمتر غذاهای دریایی سفارش می‌دهیم. گیاهخواران هم نگران نباشند، چون در بعضی از این رستوران‌ها غذاهایی از سبزیجات سرو می‌شود و حتی در بعضی از این رستوران‌ها میزان کالری مورد استفاده در غذا را برایتان ذکر می‌کنند تا کسانی که رژیم غذایی دارند کمتر دچار عذاب وجدان شوند.

اما اگر از آن دست آدم‌ها هستید که در هیچ شرایطی غذای ایرانی را رها نمی‌کنید نگران نباشید؛ رستوران‌هایی که غذای ایرانی و چلوکباب و انواع خورشت‌ها و انواع پلو‌ها را سرو کنند هم در اطراف میدان ونک و هم در خیابان همجوار بسیار است و حتی رستورانی در نلسون ماندلا یا جردن سابق وجود دارد که برای ذائقه سنتی بعضی افراد علاوه بر دیزی و حلیم بادمجان، کال‌جوش هم در منویشان دیده می‌شود. اینجا هر نوع رستورانی برای هر نوع ذائقه‌ای وجود دارد. انتخاب آنها تنها به شما و جیب مبارکتان بستگی دارد که می‌خواهید چه میزان برای غذا هزینه کنید.

اکرم بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها