بیماری زونا حاصل فعال شدن مجدد ویروس آبله‌مرغان در بدن است. در واقع، بیماری زونا و آبله مرغان دارای یک ویروس مشترک هستند.
کد خبر: ۷۷۱۳۵۲

احمدرضا طاهری، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: هنگامی‌ که شخص برای اولین‌بار با این ویروس روبه‌رو می‌شود، دچار آبله مرغان شده و بعد از بهبود کامل این ویروس به صورت نهفته در بدن باقی می‌ماند و ممکن است بعد از چند سال دوباره فعال شود که به صورت بیماری زونا خود را نشان می‌دهد.

وی می‌افزاید: آبله‌مرغان معمولا به صورت دانه‌های آبدار پراکنده در بدن دیده می‌شود، ولی زونا به‌ صورت تاول و جوش‌های آبدار محدود در مسیر عصب آن قسمت از بدن به حالت یکطرفه و خطی ایجاد شده و برعکس آبله‌مرغان درد زیادی به همراه دارد. عواملی چون بیماری‌های سخت،‌ استرس و عفونت تب‌دار می‌تواند سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد و موجب فعال شدن مجدد ویروس نهفته آبله‌‌مرغان شده و به صورت زونا در شخص بروز کند.

وی خاطرنشان می‌کند: قبل از ظاهر شدن کامل زونا، فرد در بخشی از بدن احساس درد می‌کند و سپس تاول‌های کوچکی درآن قسمت مشخص می‌شود که طی دو تا سه هفته تا بهبود کامل طول می‌کشد، ولی ممکن است آثار آن باقی‌ مانده و فرد ماه‌ها دردی را در ناحیه عصب احساس کند. توصیه می‌شود به محض بروز علائم بیماری زونا به پزشک مراجعه شود، زیرا درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده‌تر است.

ضرورت تست پاپ اسمیر برای زنان 20 تا 30 ساله

انجام تست پاپ اسمیر سالانه برای زنان سنین بیست تا سی‌ ساله ضروری است.

دکتر فاطمه نصرتی، متخصص انکولوژی و رادیوتراپی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: اگر نتایج حاصل از پاپ اسمیر در سنین 30 ـ 20 سالگی خوب و بدون مشکل باشد، انجام این آزمایش پس از سی سالگی هر دو تا سه سال یکبار توصیه می‌شود. در مواردی که سابقه ژنتیکی سرطان در فردی وجود دارد، باید فاصله انجام غربالگری نزدیک‌تر باشد.

وی می‌افزاید: سرطان پستان و دهانه رحم اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان قطعی است. معاینه پستان از سوی پزشک در سنین 30 تا 40 سال و انجام ماموگرافی از سنین 40 سال به بعد برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود. افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان دارند، باید سالانه ماموگرافی انجام دهند. سرطان دهانه رحم نیز با انجام تست پاپ اسمیر از بیست سالگی برای زنان قابل تشخیص و پیشگیری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها