رییس جمهوری خواهان یادگیری نقد شد و گفت: این که دو نفر چگونه راه می روند مهم نیست، مهم این است که به کدام سمت حرکت کرده اند و نتیجه این قدم زدن چه بوده است.
کد خبر: ۷۶۸۴۵۴
قدم زدن مهم نیست نتیجه قدم مهم است

دکتر «حسن روحانی» روز یکشنبه در آیین کتاب سال اظهار داشت: نقد یعنی وسایل حرکت و مسیر تصحیح که البته در فضای آزاد امکان پذیر خواهد بود اما باید نقد را یاد بگیریم.

وی ادامه داد: این که دو نفر چگونه راه می روند، مهم نیست قدم را به کجا برمی دارد مهم است. نقد کنیم که تند رفت، کند رفت، یک نفره رفت، دو نفره رفت اینها نقد نیست نقد کنیم به کجا رفتند و به چه سمتی حرکت کردند و نتیجه قدم ها چه بود؟ اینها برای ما مهم است.

رییس جمهوری با بیان این که باید به جای پرداختن به اعراض به جواهر و جوهر بپردازیم، افزود: لازم است به ماهیت و وجود مساله بپردازیم و به جای این که درباره کفش و این که لباس و کم و کیف سخن بگوییم.

روحانی خطاب به حاضران جلسه اظهارداشت: این شما هستید که باید کتاب و مقاله بنویسید و نقد را تجلیل کنید. راه نقد را بیاموزید و شما باید بگویید بر کتاب چگونه نظارت شود نه این که ما بگوییم.

وی همچنین گفت: ای کاش برای بهترین نقادان کتاب سال گذشته و حتی کتاب هایی که برنده جایزه شده بودند، جایزه قرار می دادیم.

سوءظن ها را رها کنیم

رییس جمهوری با تاکید بر این که در انقلاب اسلامی ایران افراط و تفریط وجود ندارد، گفت: راه را باز و سوء ظن ها را رها کنیم و هر کسی را با یک بهانه کنار نگذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» روز یکشنبه در آیین سی و دومین دوره جایزه کتاب جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: اندیشمندان، تحصیلکرده ها، حوزویان، دانشگاهیان، نویسندگان کتاب و کتابخوان ها، معادن کشور هستند، نمی توان با کوچکترین بهانه ای معدن طلا را بست.

وی ادامه داد: یک تکه کوچکی از طلا را درآورده و به آن اشکال وارد می کنیم و می گوییم معدن را تعطیل کنید، چرا سرمایه ها را به خاطر یک نقص کوچک تعطیل می کنیم؟ اشکال را با زبان نرم بگوییم.

نمی توان 100 اصل برای ممیزی درست کنیم

رییس جمهوری با بیان این که نمی گویم ممیزی باشد یا نباشد، افزود: می گویم نمی توان 100 اصل برای ممیزی درست کنیم. سه یا چهار اصل اخلاق، مقدسات، ارزش ها ، امنیت و مصالح ملی قرار دهیم،

روحانی ادامه داد: این خط قرمز که می گویند یا مثلث است یا مربع یا ذوزنقه، دیگر هزار ضلع نداریم، کثیرالاضلاع داشتیم اما نه این قدر.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ما باید نظارت کتاب را به صاحبان امر واگذار کنیم ناشران، نویسندگان و اساتید برجسته نظارت کنند و اگر کتابی چاپ شد و خواندند آیا برای چاپ دوم هم باید هفت خوان رستم عبور کند؟

روحانی با تاکید بر این که آن شرایط گذشته است، تاکید کرد: امروز هزاران و دهها هزار رسانه وجود دارد و هر روز رسانه جدیدی متولد می شود؛ آن قدر تحریک نکنیم.

وی همچنین گفت: توضیح دهیم، شما بزرگان بگویید چگونه بر امور فرهنگی نظارت شود، شما بگویید تا گفته شما به قانون و آیین نامه تبدیل شود. قانونی که ریشه آن صاحب نظران باشند استحکام بیشتری خواهد داشت.

برای بهترین کتاب و بیشترین کتابخوان جشن بگیریم

رییس جمهوری با بیان این که باید برای بهترین کتاب جشن بگیریم گفت: انشاءالله روزی برسد که در این کشور برای جوان و نوجوانی که بیشترین کتاب را خوانده است هم جشن بگیریم. چرا تیراژ کتاب کم شده و شرح آن تراژدی شده است؟

روحانی افزود: چرا جوان ما کتاب نمی خواند؟ نقص از چیست؟ از عرضه کننده است یا متقاضی؟ کتاب جاذبه ندارد یا تشویق نشده و یا ارزش کتاب تبیین نشده است؟

روحانی تاکید کرد شما بگویید مشکل کتاب چگونه باید حل شود؟ دولت و آموزش و پرورش چه کمکی باید داشته باشد؟

اندیشه و دانش هنوز هم در اوراق کتاب نهفته است

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هرچند امروز ابزار و وسایل ارتباطی برای انتقال سریع تر مفاهیم و ارتباط سریع تر جایگاه ویژه دارند اما اندیشه و دانش هنوز هم در اوراق کتاب نهفته است.

روحانی تصریح کرد: شاید دوران کتاب تا حدی به سر آمده است و رسانه های دیگر به ویژه دیجیتال می توانند جایگزین کتاب شوند اما واقعیت امر این است که کتاب به هیچ عنوان جایگاه خود را از دست نداده است.

وی ادامه داد: همه آن ابزار و وسایل برای انتقال سریع تر مفاهیم و ارتباط سریع تر جایگاه ویژه دارند اما اصل اندیشه و دانش هنوز هم در اوراق کتاب نهفته است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در واقع ریشه رادیو، تلویزیون و سینما و همه ابزار امروز ارتباطی از کتاب است؛ فیلم یا تئاتر به عنوان یک هنر نمایشی، فیلم نامه آن که اساس آن است به مفهوم یک کتاب است و از او اقتباس می شود.

روحانی یادآور شد: در بسیاری از امور دقت، ظرافت و حتی گاهی لذت فقط در کتاب است و گاهی انسان از خواندن یک کتاب آنقدر مشعوف ،لذتمند و سیراب می شود که هیچ چشمه سار دیگری نمی تواند جایگزین کتاب شود.

وی ادامه داد: البته کتاب به معنای عام کلمه یعنی همه خلقت است و همه موجوداتی که خداوند آفریده است، کلمه الله هستند و همه سرنوشت عالم دیروز و امروز و فردا در ام الکتاب است و در روز قیامت هم باز با کتاب مواجه می شویم که اقْرَأْ کَتَابَکَ کَفَی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیبًا.

رییس جمهوری با بیان این که همه جا از آغاز تا پایان کتاب است، گفت: افتخار ما این است که معجزه پیامبر(ص) ما کتاب است و موحدان دیگر را هم به عنوان اهل کتاب می نامیم و می خوانیم، پس کتاب و مکتوب و قلم جایگاه خاص خود را دارد.

روحانی افزود: آنچه که از روایات برمی آید در آن جهان بالا و والا نیز از کتابت و نوشته سخن به میان آمده است و بارها در روایات ما آمده که بر ساقه عرش چنین نوشته شده است که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه».

وی با بیان این که کتاب، مکتوب و قلم همه جا حضور دارد، خاطرنشان کرد: کتاب از عرش برین خدا تا بر روی سنگ ها و سنگ نوشته ها به انواع ابزار و وسایلی که اندیشه را می توان بر آن ثبت کرد، حضور دارد و اگر کتاب نبود، چقدر سخت بود که نمی توانستیم با هزار سال پیش ارتباط برقرار کنیم و از فکر، اندیشه و دیدگاه ها و نظریات آنها بهره ببریم.

رییس دولت یازدهم یادآور شد: مگر اندیشه انسان چیزی از تکامل است قدم به قدم این خشت ها بر روی هم چیده شده است و مانند طلا و نقره ساختمان اندیشه بشری را به وجود آورده که کتاب بهشت این جهان و وسیله بهشت آن جهان خواهد بود.

کتاب کلید قفل های زندگی است

روحانی با بیان این که کتاب کلید است و باید همه قفل های زندگی را بگشاید و ابهام ها را باز کرده و ظلمات را به نور و روشنایی تبدیل سازد، ادامه داد: ریشه انقلاب اسلامی ایران که در آستانه سی و هفتمین بهار آن هستیم از کتاب، قرآن و حدیث بود و از مکتوبات راهبران این انقلاب و در راس آن امام عزیز و بزرگوار ما امام خمینی (ره) است که اگر نامه ها، اعلامیه ها و انتقال سخنان او از طریق نوار یا مکتوبات نبود چگونه انقلاب پیروز می شد.

وی تصریح کرد: بهترین روز در مکتوبات انقلاب آن روزی بود که کتاب حکومت اسلامی امام (ره) از نجف آمد و در ایران به صورت مخفیانه پخش شد و برای اولین بار نظریه ولایت فقیه و اندیشه ایشان در فقه سیاسی منتشر شد و آن کتاب ما را وارد فاز جدیدی ساخت.

رییس جمهوری اضافه کرد: همه سخنان، اعلامیه ها و مکتوبات امام(ره) پس از پیروزی انقلاب بود که راه را برای مدیریت یک جامعه تحت عنوان حکومت اسلامی گشود و امروز هم کلام ها، مجموعه آثار و وصیت نامه ایشان راهنمای ما است.

انقلاب ما انقلاب اعتدال بود

روحانی همچنین از فرهیختگان، بزرگان و اهل قلم خواست که بار سنگین را بردوش گیرند و طراوت و تازگی انقلاب را تضمین کنند.

وی از مولفان، مترجمان و صاحبان قلم خواست مفاهیم انقلاب را بسط و توضیح دهند و به همه جهانیان بگویند که انقلاب ما انقلاب اعتدال بود.

وی ادامه داد: به همه افکار جهانیان برسانید که در انقلاب ما خرد سوزی وجود ندارد، کتاب سوزی هم وجود ندارد. در انقلاب اسلامی ما افراط و تفریط وجود ندارد، عقلانیت، فهم، فقه و تفقه و باز کردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم است.

رییس دولت یازدهم اظهارداشت: این شما فرهیختگان و اصحاب قلم هستید که باید برای امروز جامعه ما بگویید که چگونه بیندیشیم و حتی چگونه نقد کنیم. ای کاش در میان همه کتاب ها یک کتاب مهم در زمینه نقد و نقادی بود. ای کاش در کنار کتاب سال، جایزه نوجوان و جوانی را هم قرار می دادیم که بیشترین کتاب را در طول یک سال خوانده است.

نظارت بر کتاب به صاحبنظران آن واگذار شود

روحانی با بیان این که معتقدم و بر این اعتقاد پای می فشارم که در هر زمینه ای متخصصان و صاحبنظران آن بخش بهتر از دولت نظر می دهند گفت: چرا باور نمی کنیم اصحاب قلم و کتاب راجع به کتاب بهتر از یک مدیر یک وزارتخانه نظر خواهند داد.

وی افزود: چرا باور نمی کنیم اصحاب هنر درباره هنر بهتر سخن می گویند و اگر نقدی هم باشد آنها بهتر می توانند آن را نقد کنند چرا با آنها مشورت نمی کنیم؟ این چه ظلم و جفایی است که بر حرکت و توسعه کشور روا می داریم.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که آنهایی که عمری در اقتصاد کار کرده اند و هزاران ساعت تدریس داشته اند اقتصاد را بهتر از یک مدیر معمولی که البته او هم یک نفر از صاحبنظران است تشخیص می دهند آیا جمع این صاحبنظران بهتر نمی توانند تشخیص دهند؟

تشویق به نوشتن کتاب های لازم برای جامعه

روحانی گفت: در برخی از کشورهای اروپایی دانش آموزان از ابتدا بسیار برای کتاب خواندن تشویق می شوند. چه اشکالی دارد ما از دانش آموزان بخواهیم کتاب بخوانند. ما باید از جوانان و نوجوانان شروع کنیم. چرا در مترو کشورهای دیگر این همه کتاب خوانده می شود. چه بسیار افرادی که ده ها جلد کتاب را در ماشین و قطار و هواپیما خوانده اند اما چرا ما عادت نداریم؟

رییس جمهوری افزود: ما باید همه جامعه را به نوشتن کتاب های لازم تشویق کنیم تا گره ای از جامعه باز کنند. من نویسنده باید خود قاضی باشم و ببینم نوشته من چه مشکلی را از جامعه برطرف می کند.

روحانی با تاکید بر این که همه جامعه را به نوشتن کتاب های لازم تشویق کنیم، ادامه داد: کتاب هایی که گره را باز کند، من نویسنده باید خودم قاضی باشم که این کتاب چه مشکلی را از جامعه حل کرده است؟کتاب یک زنجیره است و در راس آن نویسنده یا مترجم قرار داد اما تا زمانی که به دست مشتری یا خواننده کتاب برسد عوامل متعددی در آن دخالت دارند که باید آن ها را حل و فصل کرد.

انقلاب و شعارهای آن را برای نسل جوان تبیین کنیم

رییس دولت تدبیر و امید بار دیگر به انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و یادآور شد: در کتاب هایمان راجع به انقلاب اسلامی ایران بنویسیم، صدها ابهام در ذهن جوانان وجود دارد که باید انقلاب را برایشان معنا کنیم، حتی بگوییم که شعارهای انقلاب چه معنایی دارد؟

روحانی تصریح کرد: هنوز هم یک جوان یا نوجوان ما فکر می کند که با خارجی حرف زدن، گوشه استقلال تراشیده و سایش می یابد. هنوز فکر می کند زبان خارجی بلد بودن یعنی مسیر شیطانی را یافتن. زبان خارجی یعنی باز شدن باب جدید فرهنگ، فهم و علم.

رییس جمهوری تاکید کرد: ما باید استقلال را معنا کنیم، آزادی را معنا کنیم، نه شرقی و نه غربی را معنا کنیم و این شما هستید که باید برای جوانان ما تبیین کنید و گرنه انقلاب را به ضد انقلاب بر می گردانند.

افراط و تروریسم ارتباطی با اسلام رحمانی و محمدی(ص) ندارد

روحانی افزود: شما اندیشمندان، صاحب نظران و فرهیختگان، واقعیت انقلاب، شعارها و مسیر انقلاب را برای نسل جوان تبیین کنید که برای دنیای امروز نیز یک ضرورت است.

رییس جمهوری اظهار داشت: اسلام رحمانی را برای جهان تبیین کنید، افراط، آدم کشی و تروریسم هیچ رابطه ای با اسلام رحمانی و محمدی(ص) ندارد.

روحانی با بیان این که اندیشمندان باید امید را در جامعه بیشتر کنند، گفت: شما فرهیختگان باید تدبیر را بیشتر کنید، راه تدبیر را به دولت و ملت نشان دهید. شما هستید که باید وحدت را در سراسر کشورمان بیشتر کنید و تنش را با جهان کمتر و کمتر کنید و همزیستی مسالمت آمیز را برای سراسر جهان به ارمغان ببرید.

سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سالن اجلاس سران برگزار شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
حسن آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۰
بنام خدا
اگر ثابت شود كسی خیانت كرده آن مساله دیگر است اما كسی قدم زده امام حسین (ع) هم با عمر سعد مذاكره فرمود وقدم زده آخی این چه كار های دشمن پسندی است كه پایانی هم ندارد خدایا خون این شهدارا را از شر كچ فهمی ها خود نجات عطا فر ما آمین یارب العالمین
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۰
اگر كسی در قدم زدن استقلال نداشته باشد نتیجه ان از همان اول معلوم است
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۰
راس میگن دیگه اقای روحانی یعنی چی با كی قدم بزنیم مهم اینه كه به صلاح كشور عزیزمون باشه عده ای در داخل كشور فقط میخواهند خودی نشان بدهند كه این حرفارو میزنن

نیازمندی ها