ناجیان جامعه روبه سقوط

نقد و بررسی بازی The Division

Division یکی از بحث‌برانگیزترین بازی‌های معرفی‌شده برای نسل هشتم است. نمایش‌های این بازی تاکنون با اقبال فراوانی مواجه شده و از همین حالا هواداران بی‌شمار سینه‌چاکی را برای خود دست‌وپا کرده است.
کد خبر: ۷۶۷۶۳۱
نقد و بررسی بازی The Division

Division یکی از بحث‌برانگیزترین بازی‌های معرفی‌شده برای نسل هشتم است. نمایش‌های این بازی تاکنون با اقبال فراوانی مواجه شده و از همین حالا هواداران بی‌شمار سینه‌چاکی را برای خود دست‌وپا کرده است. گرافیک خارق‌العاده، ایده‌های ناب و نو، طراحی هوشمندانه، گیم‌پلی قوی و تعامل جالب میان بازیکنان از دلایل به چشم آمدن این بازی است.

عنوان بازی: The Division (برای پیش‌نمایش‌ها)
پلتفرم: Xbox One، PS4، PC
ناشر: Ubisoft
سازنده: Ubisoft Massive، Ubisoft Reflections، Ubisoft Red Storm
سبک: شوتر سوم شخص – اکشن نقش آفرینی ـ مولتی پلیر کلان
تاریخ انتشار: 2015

اهمیت Division آنقدر زیاد است که سنت‌شکنی کرده و برای اولین بار برای یک بازی دو بار پیش‌نمایش می‌نویسیم. در اولین پیش‌نمایشی که از Division نوشتیم (که یکشنبه چهاردهم دی در کلیک شماره 501 به آدرس http:‌/‌‌/‌bit.ly‌/‌1E9Brq4 چاپ شد) به داستان و گرافیک بازی اشاره کردیم، ولی این‌بار به‌صورت انحصاری به خصوصیات گیم‌پلی بازی می‌پردازیم.

داستان بازی در آینده‌ای نه‌چندان دور رخ می‌دهد. بیماری واگیرداری همه جا را فرا گرفته است. در این بین تنها امید، گروهی موسوم به
“Strategic Homeland Division” است که وظیفه دارد تحت هر شرایطی و به هر وسیله‌ای دارایی‌های مانده‌ کشور را پس از فاجعه حفظ کند.

بازی Division بر مبنای موتور گرافیکی Snowdrop ساخته می‌شود. موتور Snowdrop به طور انحصاری برای ساخت بازی‌های نسل هشتمی طراحی شده و ظاهرا از نسل هفتم پشتیبانی نمی‌کند. البته سازندگان قبلا گفته بودند احتمال عرضه‌ بازی برای نسل هفتمی‌ها به‌ طور کامل رد نمی‌شود، ولی با گذشت دو سال و نمایش‌های قدرتمند بازی با تکیه بر فناوری‌های گرافیکی‌اش، احتمال آن تقریبا به صفر رسیده است. البته دارندگان رایانه‌های شخصی توانستند با اصرارهایشان، شرایط تائید نسخه‌ PC این بازی را فراهم کنند.

موتور Snowdrop مانند نرم‌افزارهای خلق جلوه‌های ویژه‌ هالیوودی توانایی رندر محیط را دارد. چرخه‌ شبانه‌روز و آب و هوا همه در Division حالتی پویا داشته و حتی ممکن است با زمان حقیقی و شرایط فصلی هماهنگ باشد. برف و باران نیز با دقتی مثال‌زدنی روی اجسام و لباس شخصیت می‌نشیند. هر افکت چند لایه دارد که به واقعگرایانه‌تر شدن بازی کمک می‌کند. نورپردازی بازی کاملا پویاست و قابلیت عبور دقیق از منافذ ایجاد شده را دارد.

گیم‌پلی بازی آن طور که اعلام شده مولتی پلیر کلان است. یعنی در هر صحنه افراد بی‌شماری به‌صورت آنلاین در بازی حضور دارند و فعالیت می‌کنند. در یکی از دموهای به نمایش درآمده شاهد ورود یکی از این بازیکنان به بازی و ملحق شدن او به عده‌ای از دوستانش بودیم.

گروه تشکیل شده قصد گشت‌و‌گذار و جمع‌آوری منابع را داشتند. در این بازی منابع در سراسر محیط شهر نیویورک پخش شده است. ساک‌های کمک‌های اولیه، بطری‌های آب و انواع خوراکی را می‌توان در محل‌های خاص خود پیدا کرد. چیدمان آنها نیز به شکلی واقعگرا بوده و تنها وجه تمایزشان از محیط، هایلایت‌هایی سطحی است که برای راحتی تشخیص بازیکن اعمال شده‌اند. سازندگان حتی برای این هایلایت‌ها نیز توجیهی خوب دست و پا کرده‌اند.

تیم‌های مشغول به کار روی این بازی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا بازی عاری از هرگونه میان‌پرده باشد. آنها راضی نبودند میان‌پرده‌ها در تجربه‌ بازیکن خللی ایجاد کند. از این رو تمام عناصر داستانی و روایی با گیم‌پلی ادغام شده‌اند و هر چیزی که قرار است اطلاعاتی در اختیار بازیکن بگذارد با هولوگرام‌های خاصی روایت می‌شود که دیدنشان از طریق دستگاه‌های مخصوصی ممکن است که شخصیت‌های بازی به آنها مجهز هستند. همین دستگاه‌های همه‌کاره که قادرند صحنه‌های رخ داده در هر محل را بازسازی کنند، وظیفه‌ هایلایت کردن تجهیزات و مواد لازم برای ادامه‌ بقا را به عهده دارند.

در این بازی سعی شده تا جای ممکن رابط کاربری با محیط بازی ادغام شود و هر زمان بازیکن اراده کند، نقشه‌ شهر نیویورک به‌صورت هولوگرامی دور پایش نقش می‌بندد. او می‌تواند مناطق، محلات، خیابان‌ها و طبقات را از روی همین نقشه انتخاب کرده، بررسی و مقصد خود را تعیین کند. دیگر اطلاعات و امکانات لازم نیز در ساعت GPS شخصیت بازی گنجانده شده که دسترسی به آن بازی را متوقف نخواهد کرد.

همه چیز در بازی قابل شخصی‌سازی است. سر تا پای شخصیت خود را می‌توانید با چهره و لباس مورد علاقه بسازید. با استناد به آوازه‌ افرادی که روی این اثر کار می‌کنند، می‌توان روی گستردگی ابعاد شخصی‌سازی آن قسم خورد. تعدادی از اعضای گروه ساخت بازی، سابقه‌ کار روی بازی
Ghost Recon: Future Soldier را دارند. طبعا مانند آن بازی، در Division نیز امکان شخصی‌سازی و دستکاری سلاح‌ها به‌صورت گسترده‌ وجود دارد.

در طول بازی با شخصیت‌های غریبه‌ غیرقابل بازی نیز روبه‌رو خواهید شد. گفته می‌شود بعضی از این افراد را می‌توانید با خود همراه کنید، اما امکان استخدام آنها فراهم نیست. در ادامه‌ همان پیش‌نمایش معروف، اعضای تیم وارد ساختمانی می‌شوند و نگهبان آنجا در ازای آزادی‌اش، آنها را به انبار‌ تسلیحاتشان هدایت می‌کند. مشاهده‌ چنین صحنه‌هایی در بازی عادی خواهد بود.

نمایش گیم‌پلی بازی واقعا روان و چند بعدی است. شخصیت‌ها قابلیت بالا رفتن از سطوح، پناه گرفتن، مخفی‌کاری، تعامل و در کل لازمه‌های یک شوتر تاکتیکی خوب را دارند. درگیری‌ها نفسگیر و پرجزئیات رخ می‌دهد. هر شخصیت چند قابلیت دارد و به رسته‌ وسیعی از آیتم‌ها و سلاح‌‌ها برای رسیدن به هدفش دسترسی دارد. یکی از جالب‌ترین حرکات مشاهده شده، تکل کردن شخصیت‌ها برای پناه گرفتن یا خروج از محدوده‌ اصابت ترکش انفجار است که قطعا در بالا بردن بار سینمایی و اکشن بازی موثر است.

در نمایش‌های بازی، شاهد همکاری مستقیم گیمرها با یکدیگر، برای رسیدن به هدف مشترک هستیم. در انتهای یکی از پیش‌نمایش‌ها، پس از معدوم کردن تعدادی از NPCهای متخاصم که نیت غصب ساختمانی را داشتند، بازیکنان همگی داخل ساختمان شتافته و آنجا را به تصرف خود درآوردند. گزینه‌هایی که روی صفحه به نمایش درآمده حاکی از گستردگی و تنوع گزینه‌های مربوط به پایگاه است.

سه گزینه‌ زرادخانه، بهداری و ایستگاه داد و ستد برای تعیین کاربری پایگاه وجود دارد. اطلاعات دیگری مانند ضریب امنیت، سطح روحیه، ضریب آلودگی، ضریب پیشرفت و محله‌های مرتبط نیز روی تصویر نقش می‌بندد که همگی در تعیین ارزش و همچنین رویکرد مدیریتی و حفاظتی پایگاه دخیل خواهد بود.

پیش از این بازی‌های مولتی‌پلیر کلان زیادی مانند World of Warcraft، Villains and Heroes، Disney Infinity و... ساخته شده‌اند، اما بیشتر آنها مضامینی حماسی و افسانه‌ای یا خاص‌تر دارند. بازی Division اولین بازی در این سبک است (اگر عناوین به نسبت کوچک مانند State of Decay را نادیده بگیریم) که در این حد و اندازه فرصت درگیری و رقابت بازیکنان از سراسر دنیا را فراهم می‌آورد. اگر این بازی به‌دور از مشکلاتی که بازی Crew را به یک شکست ناگوار تبدیل کرد، عرضه شود، شاهد خلق یکی از بزرگ‌ترین فرنچایزهای تاریخ خواهیم بود.

سیاوش شهبازی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها