سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه قانونگذار در بحث مقابله با آلودگی هوا به وظایف خود عمل کرده است، گفت: مشکل اصلی متوجه دستگاه های اجرایی است.
کد خبر: ۷۶۷۵۲۱
مشکل اصلی در بحث آلودگی هوا متوجه دستگاه های اجرایی است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، حشمت الله بسطامی در گفت و گو با برنامه «بدون خط خوردگی» با بیان اینکه درصد قابل توجهی از آلودگی کلان شهرها ناشی از تردد خودروهای فرسوده با سیستم سوخت رسانی ناقص است، گفت: در کشور مجموعه قوانین مدونی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد که نشان دهنده توجه قانون گذار به وظایف محوله است؛ بنابراین اشکال اصلی متوجه دستگاه های اجرایی است.

وی با اشاره به تلفات جانی در بحث آلودگی هوا، افزود: وقتی نهادی در حوزه وظایف خود کوتاهی می کند، اگر عذرخواهی کرد باید با نرمش با آن برخورد شود اما وقتی دستگاه ها زیربار نمی روند، باید برخورد قاطع تری صورت گیرد.

در ادامه سلیمان عباسی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس وسایل نقلیه عمومی را اصلی ترین عامل ایجاد آلودگی هوا در کلانشهرها عنوان کرد و گفت: وجود کارخانه های نزدیک به تهران و فاصله غیر قانونی این کارخانه ها از عوامل ایجاد آلودگی هواست؛ این کارخانه ها باید از فیلترهایی استفاده کننده که پسماند دودکش ها، با درصد آلودگی کمتری خارج شود.

وی با اشاره به اینکه رضایتمندی کامل از اقدامات دستگاه های ذی ربط در امر مقابله با آلودگی هوای تهران وجود ندارد، افزود: وزارت صنعت و معدن، کارخانجات خودروسازی، وزارت نفت، دستگاه های ناظر بر تولید بنزین، شهرداری، سازمان محیط زیست و شورای شهر هر یک سهمی را در کنترل آلودگی دارا هستند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در بخشی دیگر از صحبت هایش به نقش نظارتی مجلس در کاهش آلاینده ها اشاره کرد و گفت: چارچوب های قانون گذاری در مجلس مشخص شده؛ مجلس چارچوب کنترل آلودگی هوا را تعیین می کند ولی شرح وظایف را خود دستگاه ها باید بنویسند.

وی با بیان اینکه مقابله با آلودگی هوا نیازمند عزمی همگانی است، یادآور شد: هر ساله از سازمان ها و نهادهای ذی ربط سوال می شود؛ متاسفانه پاسخ قانع کننده ای ندارند و تنها اعلام می کنند که بودجه در این زمینه اندک است.

عباسی گفت: سازمان محیط زیست بعنوان کانون اصلی در بحث مبارزه با آلودگی هوا، باید شرح وظایف دستگاه ها را مشخص و به آن ها محول کند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به لزوم استفاده از موتورسیکلت های برقی به جای نوع بنزینی آن، افزود: از مجریان انتظار داریم برنامه های مدون خود را برای کاهش آلودگی اعلام کنند که مردم نیز در جریان آن ها باشند؛ از طرفی دستگاه های دولتی باید ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها