مهم‌ترین مساله این است که بیمار رطوبت پوست خود را حفظ کند. بنابراین استفاده از مرطوب‌کننده‌‌های مناسب و لوسیون‌‌های بدن بعد از حمام برای مراقبت بیشتر از پوست و جلوگیری از خارش و تشدید بیماری موثر است.
کد خبر: ۷۶۶۷۷۲

دفعات حمام کم و مدت زمان آن کوتاه‌تر باشد. بیماران می‌توانند به آب وان نشاسته بیفزایند و دقایقی در آن دراز بکشند. سپس پوست خود را بدقت خشک کنند و مرطوب‌کننده بزنند. این کار باعث افزایش رطوبت، کاهش خارش و پوسته‌‌های پوست می‌شود. لازم است که رطوبت داخل منزل نیز حفظ شود تا خارش ضایعات ناشی از خشکی هوا کمتر شود. در برخی افراد آفتاب باعث تشدید بیماری می‌شود، اما در برخی دیگر آفتاب مناطق مرطوب باعث بهبود ضایعات می‌شود. معمولا آب دریا نیز برای کاهش و بهبود نسبی ضایعات کمک‌کننده است. یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل در این بیماری دستکاری نکردن پوسته‌هاست. دستکاری و کندن ضایعات باعث کوبنر و تشدید بیماری و خارش بیشتر می‌شود. کیسه کشیدن و تیغ‌زدن‌های مکرر پوست، یا مام‌‌ها و اسپری‌‌ها توصیه نمی‌شوند. تا حد امکان باید از لباس‌های نخی استفاده شود تا تحریک پوست به حداقل برسد. افرادی که در سر دچار این بیماری هستند از شامپو‌های حاوی تار استفاده کنند، چون باعث کاهش التهاب و خارش پوست سر می‌شود.

تغذیه این افراد چگونه باید باشد؟

توصیه می‌شود بیماران مبتلا به پسوریازیس از گوشت سفید بخصوص ماهی و تن ماهی استفاده کنند، چون این مواد غذایی حاوی ویتامین E است و همان‌طور که گفته شد کمبود این ویتامین ممکن است عاملی برای بروز و تشدید بیماری شود. مصرف غذا‌های دریایی به دلیل داشتن اسید‌های چرب امگا3 برای بهبود وضعیت بیماری کمک‌کننده است و نسبت به گوشت‌های قرمز مانند گوشت گوسفند در اولویت قرار دارد. مصرف سبزیجات تازه نیز توصیه می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام‌شده توت‌‌ها به دلیل دارا بودن انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در بهبود این بیماری موثر هستند. بهتر است از مصرف مواد غذایی تحریک‌کننده مانند فلفل دلمه‌ای و بادمجان که باعث ایجاد خارش و حساسیت در پوست می‌شوند، پرهیز کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها