جام جم آنلاین گزارش می دهد

قنیطره و شبعا؛ پل هایی به سوی الجلیل و قدس

حمله رژیم صهیونیستی به کاروان حزب الله در قنیطره سوریه و متعاقب آن عملیات انتقامی حزب الله لبنان در شبعا که با سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تکمیل شد، پیام های آشکار و پنهان از آمادگی جبهه مقاومت برای نقش آفرینی ضد اشغالگری در جغرافیایی گسترده تر از گذشته دارد؛ از جبل عامل و جولان تا غزه و کرانه باختری.
کد خبر: ۷۶۵۹۴۳
قنیطره و شبعا؛ پل هایی به سوی الجلیل و قدس

به گزارش جام جم آنلاین، مسئولان اسرائیلی اخیرا و در پی کشته شدن 15 نظامی صهیونیست با شلیک موشک های کورنت حزب الله، هشدار داده اند که بلندی های جولان در حال تبدیل به جبهه دیگری برای فعالیت حزب الله علیه تل آویو است و افرادی مانند آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر درباره اتخاذ سیاست «مهار تنش» در برخورد با حزب الله انتقاد کرده اند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در شماره روز شنبه خود نوشت: لیبرمن بر این باور است که سیاست مهار تنش در کوتاه مدت به استقرار امنیت کمک می کند اما در نهایت امنیت ملی و بازدارندگی را آسیب پذیر می کند.

عاموس گلعاد رییس کمیته سیاسی و امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز هشدار داده است که «حزب الله تلاش می کند جبهه دومی را این بار از بلندی های جولان علیه اسرائیل فرماندهی کند.»

نگرانی و ترس صهیونیست ها از تشکیل محورهای جدید تقابل ضد اشغالگری بیجا نیست. نگاه مقاومت بعد از طرح ضرورت تسلیح کرانه باختری رود اردن معطوف به سرپل هایی است که می تواند راه قدس را هموار کند و یکی از این سرپل ها فتح الجلیل از معبر جولان است.

در مسیر قدس

بیهوده نیست که در سخنرانی اخیر سید مقاومت در مراسم تکریم شهدای قنیطره جولان، یک عبارت در پس زمینه تصویر خودنمایی می کند: « علی طریق القدس» به معنای «در مسیر قدس».

همچنین بیراه نیست که دبیرکل حزب الله لبنان می گوید که مقاومت دیگر در هیچ زمانی قواعدی برای درگیری مشخص نخواهد کرد و با دشمن در هر زمان و مکانی مقابله خواهد کرد.

شاید این عبارات مهمترین بخش سخنرانی سید حسن نصرالله و حساس ترین پیام او در پی حملات صهیونیست ها به کاروان حزب الله در قنیطره جولان و پاسخ کوبنده مقاومت در مزارع شبعا باشد:

«می خواهم واضح سخن بگویم. پس از عملیات شهدای قنیطره، ما در مقاومت هیچ زمانی قواعد درگیری را مشخص نمی کنیم و چیزی به این نام را هم نمی شناسیم. ما بین مناطق عملیاتی خود تفکیک قائل نمی شویم و حق قانونی ماست که با دشمن در هر زمان و مکانی مقابله کنیم.»

آنسوی الجلیل

از این منظر عملیات صهیونیست ها در قنیطره و متعاقب آن اقدام موثر حزب الله در اوج وضعیت آماده باش نیروهای رژیم صهیونیستی را برخی از ناظران به عنوان صدور مجوز و باز شدن دست مقاومت برای تغییر قواعد درگیری و گسترش جبهه ضد اشغالگری به آن سوی جولان و الجلیل می دانند.

نصرالله پیش از این هم به معادله بعد از فتح الجلیل اشاره کرده بود.

همان زمان روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت: سید حسن نصرالله وعده داده که الجلیل را اشغال خواهد کرد، آنها برای انجام این مأموریت نیاز به تونل هم ندارند، فقط کافی است که از مرزها عبور کنند و بر یکی از روستاهای اسرائیل مسلط شوند. فرماندهان جبهه شمالی اسرائیل می‌ دانند که فرمانده حزب ‌الله در عملی کردن این تهدید جدی است و به همین دلیل طرح جنگی خود را در این منطقه، تبدیل به طرح دفاعی کردند.

الجلیل صرف نظر از سرشاری منابع آب آن اهمیت ویژه ای برای صهیونیست ها و همزمان برای جبهه مقاومت دارد. الجلیل سرپل بلندی های تحت اشغال جولان و معبر نیروهای مقاومت به سوی کرانه باختری است؛ منطقه ای دارای تقدس ایدئولوژیک برای رژیم صهیونیستی، دارای اکثریتی عرب و هموار کننده کانال ورود به سرزمین های اشغالی 1948.

صهیونیست ها و کابوس شیرهای الجلیل

محمد صادق الحسینی کارشناس مسایل خاورمیانه در روزنامه القدس العربی چاپ لندن روایتی خواندنی از متن و حاشیه عملیات صهیونیست ها در قنیطره و تاثیر آن بر آزادسازی مناطق جدید از اشغال صهیونیست ها دارد؛ مطلبی که در آن تصریح می کند: سال 2015 بدون تردید سال آزادی الجلیل خواهد بود.

صادق الحسینی می نویسد: فرماندهی دشمن صهیونیستی از مدت ها پیش به دنبال شکار «سید ابوعلی الطباطبایی» مسئول بلند پایه حزب الله و مسئول یگان عبور به سوی الجلیل بود؛ کسی که با حفظ سمت بر یگان موشکی بزرگی نیز نظارت دارد.

کمی پیش از عملیات قنیطره، سردار محمد علی الله دادی برای یک ماموریت مشورتی با هدف کمک به برادران خود وارد سوریه شده بود. نام مستعار او «ابوعلی رضا» بود. (این شباهت اسمی با سید ابوعلی الطباطبایی باعث شد که مزدوران اسرائیلی به اشتباه بیفتند)؛ جاسوسان صهیونیستی (به صهیونیست ها) اطلاع دادند که صید گرانبهای آنان با عنوان «شیر الجلیل» در دستان آنها است.

اینگونه بود که بالگردهای اسرائیلی به کاروان حزب الله حمله کردند و عملیات با این تصور انجام شد که شیر الجلیل و صید گرانبها، شکار شده است؛ عملیاتی که می توانست اقدامی پیشدستانه باشد و عملیات عبور به سوی الجلیل را با تاخیر روبرو کند.

به نوشته القدس العربی، شبکه 10 رژیم صهیونیستی با اشتیاق این خبر را منتشر کرد و آن را یک دستاورد بزرگ اطلاعاتی در سوریه نامید اما کمی بعد صهیونیست ها نه تنها فهمیدند که شیر الجلیل را شکار نکرده اند بلکه دریافتند که یک حماقت بزرگ دیگر را نیز مرتکب شده اند و آن، ترور سرداری ایرانی یعنی الله دادی به جای سید ابوعلی مورد انتظار بود.

به این ترتیب کابوس عبور به الجلیل همچنان زیر نگاه های شیرهای الجلیل در کمین صهیونیست ها باقی ماند.

بعد از قنیطره دیگر مانند قبل از قنیطره نخواهد بود؛ قنیطره حالا به مقاومت حق داده است که قواعد درگیری را آنگونه که سیدحسن نصرالله می گوید تغییر دهد؛ مبارزه با اشغالگری هر جا و هر زمان ممکن.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها