گروه تروریستی جندالشیطان که مدتی پیش از طالبان پاکستان جدا و همکاری با گروه تروریستی داعش در این کشور را آغاز کرد، نمازگزاران حسینیه شیعیان در منطقه «لکهی در» واقع در شکارپور را هدف قرار داد.
کد خبر: ۷۶۵۸۶۵
آنچه پاکستان به آن نیاز دارد

گروه تروریستی مذکور با حمله به حسینیه «کربلای معلی» در منطقه «لکی در» واقع در شهرستان «شکارپور» ایالت «سند» پاکستان نمازگزاران را هدف و 61 نفر را به شهادت رساند.

این حملات تروریستی دارای یک هدف اصلی و آن ایجاد شکاف در جامعه پاکستان میان شیعه و سنی است. حال این سوال مطرح است که راهکار پاکستان برای مقابله با این وضعیت چیست و این کشور چگونه می‌تواند به ثبات و امنیت دست یابد.

مردم پاکستان در روزهای اخیر با برپایی تظاهرات و تحصن‌های متعدد راهکار نهایی برای رسیدن به این مقصود را نشان داده‌اند و آن یکپارچگی در مبارزه با تروریسم است. حال این سوال مطرح می شود که تحقق این مطالبه مردم از چه طریقی قابل اجرا است؟ مسلماً بخشی از راهکار تحقق این امر ترمیم نهادهای نظامی و امنیتی و پاکسازی آنها از عناصر نفوذی گروه‌های تروریستی است که می‌تواند زمینه ساز اعتماد مردم به دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی و حمایت از آنها در راه مبارزه با تروریسم باشد چنانکه عملیات‌ اخیر ارتش علیه گروه‌های تروریستی با حمایت مردم همراه بوده است.

در این میان یک اصل مهم دیده می‌شود و آن رویکرد سران اسلام آباد به بهره‌گیری از کمک‌های کشورهای انگلیس و آمریکا و عربستان و امارات است. هر چند که این رویکرد برگرفته از اهداف اقتصادی و سیاسی است اما روند تحولات از ایجاد چالشهای امنیتی برای پاکستان حکایت دارد.

چندی پیش سرکرده داعش در پاکستان از دریافت کمک‌های مالی از آمریکا و دوستانش خبر داده بود. در همین حال «حنا ربانی» وزیر خارجه سابق پاکستان نیز در زمان حضورش در این سمت، از آموزش تروریست‌ها در سازمان سیا سخن گفته بود. مجموع شواهد نشان می‌دهد تروریسمی که امروز در پاکستان در جریان است زاده دستگاه‌های اطلاعاتی غربی است که با حمایت ارتجاع عربی پرورش یافته‌اند.

کارنامه این روزهای اسلام آباد نشان می‌دهد که گرایش به آمریکا و عربستان همچنان در اولویت آنها است.آنانی که برای منافع خود از هیچ جنایتی فروگذار نیستند.

آنچه مردم پاکستان بر آن تاکید دارند لزوم دگرگونی در ساختار سیاست خارجی و امنیتی کشورشان و گرایش به کشورهای مبارزه کننده واقعی با تروریسم نظیر جمهوری اسلامی ایران هستند. رویکردی که می‌تواند ثبات را بر این کشور و منطقه حاکم سازد چنانکه بسیاری از کارشناسان پاکستانی تأکید دارند احداث خط لوله صلح برای انتقال انرژی از ایران به پاکستان حلال چالش‌های اقتصادی و انرژی این کشور خواهد بود که با کارشکنی خارجی هنوز محقق نشده است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها