قرار است همه داروهای شیمی‌درمانی بیماران مبتلا به سرطان نیز تحت پوشش کامل بیمه قرار بگیرد

افزایش پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران خاص

سال 91 و نیمه نخست سال 92 را می‌توان سخت‌ترین روزهای بیماران خاص و صعب‌العلاج به حساب آورد؛ شرایط بحرانی که آنها مجبور بودند هرطور که شده با مشکل کمبود و گرانی داروهایشان سر کنند، اما حالا به نظر می‌رسد که روز‌به‌روز بر پوشش بیمه‌ای این داروها اضافه می‌شود و آن‌طور هم که از خبرهای تازه به گوش می‌رسد، تا پایان امسال نیز پوشش بیمه‌ای دارو و درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، بیشتر از قبل خواهد شد.
کد خبر: ۷۶۵۲۷۸

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به پنجاه و هفتمین جلسه شورای عالی بیمه خدمات درمانی ‌که جمعه‌شب برگزار شد به ایسنا خبر داده است که بیش از 750 قلم داروی بیماران صعب‌العلاج تحت پوشش بیمه قرار گرفت که در مجموع بیش از 2000 قلم دارو در دولت یازدهم تحت پوشش بیمه قرار گرفته و 11 داروی جدید نیز تحت پوشش بیمه‌های پایه قرارگرفته است.

جدای از افزایش پوشش بیمه‌ای داروها برای این گروه از بیماران، یک منبع آگاه در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز به جام‌جم خبر می‌دهد که قرار است داروهای شیمی‌درمانی بیماران مبتلا به سرطان رایگان شود.

هم‌اکنون بیماران مبتلا به سرطان و بستری در بخش دولتی حدود 10 درصد قیمت واقعی داروهای شیمی درمانی را پرداخت می‌کنند که البته همین 10 درصد هم مبلغ کمی نیست، زیرا قیمت بسیاری از داروهای شیمی‌درمانی بسیار بالاست.

با این حساب، اگر همین پرداختی 10 درصد هم که از آن به عنوان فرانشیز یاد می‌شود، در ماه‌های آینده مشمول بیمه شود، در آن شرایط می‌شود گفت که ذغدغه مالی بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان، حل خواهد شد.

البته به گفته این منبع آگاه، این طرح در مراکز درمان دولتی اجرا خواهد شد و هنوز برنامه‌ای برای اجرای آن در بخش خصوصی وجود ندارد.

همچنین رایگان شدن آزمایش ژنتیک تشخیص پیش از تولد هموفیلی،‌ رایگان شدن تعویض مفاصل بزرگ در بیماران هموفیلی، حذف فرانشیز در عمل جراحی پیوند کلیه،‌حذف فرانشیز تزریق در عمل جراحی پیوند کلیه، حذف فرانشیز تزریق داروی شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، اضافه شدن داروهای جدید به فهرست داروهای بیماران تالاسمی، ام اس و بیماران پیوندی از دیگر مصوبات شورای عالی بیمه خدمات درمانی است که وزیر کار به آن اشاره کرده است.

افزون بر این، این شورا با تسری پوشش بیمه‌ای به خدمات تعویض مفاصل با شرایط خاص نیز موافقت کرده است و به گفته وزیر کار، براساس این شرایط تعویض مفصل ناشی از عفونت، شکستگی و تومور نزدیک مفصل بدون محدودیت در تعهد بیمه قرار گرفته است.

ضرورت حمایت گسترده‌تر بیمه‌ها

اگرچه اوضاع پوشش بیمه‌ای برای بیماران خاص و صعب‌العلاج نسبت به گذشته بهتر شده است، اما خود وزیر بهداشت هم با ابراز تاسف از نبود حمایت‌های بیمه‌ای و غیربیمه‌ای در خصوص برخی بیماری‌ها به مهر گفته است که امیدواریم بر اساس آنچه رئیس‌جمهور در جلسه اخیر هیات وزیران گفتند، نظام سلامت به سمتی پیش رود که مردم به دلیل بیماری فقیر نشوند.

حسن هاشمی بصراحت عنوان کرده است که رفاه و تامین اجتماعی داریم ولی هنوز در برخی نقاط محروم کشور برای حمایت از برخی مردم عزیز مقدمات را هم فراهم نکرده‌ایم. شاید تعداد این محرومان زیاد نباشند ولی آنها هم انسانند و حق حیات دارند و وظیفه حکومت است که از آنها و بخصوص اقشار آسیب‌پذیر حمایت کند و البته دولت برای پیشبرد همه امور نیاز به همکاری بخش خصوصی دارد.

در مورد پوشش ضعیف بیمه‌ها درخصوص بیماران مبتلا به اختلالات روانی هم هاشمی یادآوری کرده است که برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های روانی نیاز جدی به حمایت‌های بیمه‌ای دارند. به گفته این مقام مسئول، در صورتی که فردی به این گونه بیماری‌ها مبتلا ‌شود کل اعضای خانواده دچار مشکل می‌شوند و آرامش یا حتی امنیت ندارند و درعین حال نه از تخت بیمارستانی و نه حمایت بیمه‌ای برخوردارند و حمایت‌های بیمه‌ای از این‌گونه بیماران حداکثر دو هفته است.

حتی برای بیماری‌هایی مانند آلزایمر و اوتیسم هم هاشمی معتقد است «هیچ اقدامی از سوی هیچ دستگاهی صورت نگرفته است.»

پوشش ضعیف بیمه‌های پایه و اجرا نشدن قانون یکپارچه شدن همه انواع بیمه‌های درمانی را هم اگر به فهرست مشکلات بیمه‌ای که وزیر بهداشت به آن اشاره کرده است، اضافه کنیم، در آن صورت می‌بینیم که اگر برنامه کلان طرح تحول سلامت می‌خواهد به همه اهداف درمانی خود برسد، واجب است که در وهله اول، نظام سلامت به فکر اصلاح جدی نقاط ضعف بیمه‌های درمانی در ایران باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها