مدیر و طراح شبکه اهدای عضو و پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعضای یک بیمار مرگ مغزی، یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات می دهد و یا از معلولیت 53 نفر جلوگیری می کند.
کد خبر: ۷۶۵۱۰۴
اعضای یک بیمار مرگ مغزی، 8 نفر را نجات می دهد

امید قبادی شامگاه پنجشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی «مرگ مغزی و پیوند اعضا» در دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: 90 درصد از مرگ و میرها در کشور قلبی و 10 درصد مغزی است.

وی افزود: بیماران مرگ مغزی تنها برای مدت کوتاهی توسط دستگاه های پزشکی برای حفظ اعضای آنها زنده نگه داشته می شوند.

قبادی بدون اشاره به آمار سالانه در خصوص اهدای عضو، گفت: با توجه به میزان کم رضایت خانواده ها برای اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی خود باید در این زمینه کار فرهنگی گسترده ای انجام شود.

وی افزود: این وزارتخانه تفاهم نامه های گسترده ای را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در جهت فرهنگ سازی اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی منعقد کرده است.

مدیر و طراح شبکه اهدای عضو و پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین مردم ایران را مردمی نوعدوست و با فرهنگ دانست و افزود: این مردم در صورت اطمینان هر کاری را برای کمک به همدیگر انجام می دهند و لازمه اطمینان بخشی تاثیرات مثبت اهدای اعضا در بین مردم با فرهنگ سازی در جامعه به وجود می آید.

وی با ببان اینکه آمار رضایت برای پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی در کشور کم است، افزود: با این وجود هنوز سابقه نداشته که خانواده ای ابتدا موافق اهدای اعضای بیمار خود باشد، بعد منصرف شود.

مدیر شبکه اهدای عضو و پیوند اعضا وزارت بهداشت گفت: به جز کشورهای فنلاند و بخش هایی از کشور هلند در سراسر دنیا برای اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی نیاز به رضایت اولیای دم است.

وی بخش پیوند اعضا را یک بحث حمایتی دانست و افزود: بخش مددکاری در اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت تشکیل شده تا به مشکلات خانواده های اهداکننده رسیدگی کنند.

قبادی گفت: با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر هزینه های عمل پیوند از شش ماه قبل هزینه بیمارستان مبدا بیمار مرگ مغزی رایگان شده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها