رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه بین پنج تا هشت هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می شوند که اکثر آنان جوان هستند.
کد خبر: ۷۲۶۰۵۰
8هزار نفر سالانه در ایران دچار مرگ مغزی می شوند

دکتر کتایون نجفی زاده روز پنجشنبه در «جشنواره زندگی» ویژه نکوداشت سالروز نخستین مورد پیوند کبد در مشهد، افزود: تصادفات جاده ای و حوادث مهمترین عامل تعداد بالای بیماران مرگ مغزی در ایران است.

وی گفت: این در حالی است که مرگ مغزی در کشورهای اروپایی عمدتا به دلیل بیماری های مغزی و در سنین بالاتر از 60 سال رخ می دهد.

رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت افزود: با وجود تعداد بالای موارد مرگ مغزی در کشورمان هم اکنون شاخص اهدای عضو در ایران 7.8 به ازای یک میلیون نفر جمعیت است در حالی که این رقم در کشورهای اروپایی 30.8 به ازای یک میلیون نفر جمعیت می باشد.

وی گفت: ایران به لحاظ اهدای عضو رتبه 42 جهان را دارد و این جایگاه خوبی برای یک کشور اسلامی نیست.

دکتر نجفی زاده افزود: گرچه در سالهای گذشته تمایل خانواده ها به اهدای عضو در کشور رشد چشمگیری داشته است اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه بطور میانگین 37 درصد خانواده های ایرانی به اهدای عضو رضایت می دهند، گفت: این در حالی است که هم اکنون 25 هزار بیمار مبتلا به بیماریهای گوناگون در انتظار پیوند هستند و روزانه بیش از 10 بیمار نیازمند عضو در کشور فوت می کنند.

رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت افزود: در مدت 13 سالی که پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی در ایران انجام می شود تاکنون اعضای سه هزار و 300 بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا و پیوند شده است.

وی گفت: بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، تهران و شهید بهشتی رتبه چهارم را در امر پیوند اعضا در کشور دارد.

دکتر نجفی زاده افزود: در آینده نزدیک باید پیوندهای قلب، ریه و پانکراس نیز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال شود.

وی همچنین فقدان سامانه هماهنگ و فراگیر را مهمترین چالش در امر اهدای عضو در ایران عنوان و گفت: نهادینه سازی سامانه های فراوری و ثبت نام فراگیر، تخصیص عضو مناسب، نظارت و بازرسی، مددکاری و روانشناسی و حمل نقل مناسب از اقدامات لازم در این زمینه است.

رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون پیوند ریه فقط در تهران انجام می شود بطوری که بیماران باید با مشکلات فراوان به تهران بیایند.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل فقدان سامانه منسجم 20 درصد از این بیماران زودتر از موعد لازم مراجعه می کنند، 70 درصد دیرتر و تنها 10 درصد به موقع مراجعه می کنند.

نجفی زاده گفت: نخستین زوج پیوند ریه دنیا را در ایران داریم که این زوج دچار نارسایی ریه تا دم مرگ پیش رفتند اما به لطف خداوند و عنایت اهداکنندگان مشمول پیوند ریه شدند و بعد از پیوند با هم ازدواج کردند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها