ابلاغ دستورالعمل جدید کارت اعتباری به نظام بانکی

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل جدید کارت مرابحه به نظام بانکی خبر داد و گفت: مشتریان بانک‌ها باید دقت نمایند کارت‌های اعتباری را در چارچوب مرابحه دریافت کنند.
کد خبر: ۷۶۳۹۴۷

به گزارش ایرنا، ناصر حکیمی دیروز در چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، ‌افزود: بانک مرکزی سیاست دستوری درخصوص کارت اعتباری نخواهد داشت و قرار است بانک و مشتری ترغیب به ارائه این کارت شوند.

وی در ارتباط با سامانه چکاوک نیز گفت: این سامانه دارای بخش تکمیلی به نام «صیاد» (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) است که با صدور آن روی هر چک کدی لحاظ می‌شود که می‌توان سابقه چک برگشتی هر فرد را از این طریق پیگیری کرد. به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، از طریق این کد، می‌توان استعلام گرفت که آخرین اطلاعات فردی که چک را صادر کرده، شامل چه مواردی است.

حکیمی ‌با بیان این‌که چکاوک تنها روند فعلی پردازش چک را تغییر می‌دهد، تصریح کرد: اما اصل قضیه که در مورد روند چک‌های برگشتی است از طریق صیاد انجام می‌شود.

وی همچنین از رفع مشکل سامانه چکاوک در تهران خبر داد و گفت: مراکز امداد بانک مرکزی معیار سنجش این سامانه است که تماس‌ها برای رفع مشکل چکاوک به این مرکز کاهش یافته است.

توزیع کارت اعتباری تا پایان سال 94

در همین حال ، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، از توزیع کارت اعتباری تا پایان سال 94 خبر داد و گفت: در این کارت برای هر مشتری بانکی میزان مشخصی اعتبار در نظر گرفته می‌شود که مشتری می‌تواند از اعتبار خود استفاده کند.

وی اظهار کرد: مشتریان باید در فاصله زمانی یک ماه اعتبار این کارت را تسویه کنند و اگر زمان طولانی‌تر باشد، طبیعتا نسبت به محاسبه سود بر مبنای عقود اسلامی‌ اقدام می‌شود.

سیف با تأکید بر این‌که کارت‌های اعتباری باید با عقود اسلامی‌تطبیق پیدا کند، گفت: اقدامات لازم در این زمینه انجام شده و این کارت‌ها حداکثر تا پایان 94 عرضه می‌شوند.

رئیس کل بانک مرکزی در ارتباط با مقررات جدید ارزی برای صرافی‌ها نیز افزود: این مقررات بازتاب و تأثیر مثبتی در بازار داشته اما هم‌اکنون به‌طور صددرصد پیاده‌سازی نشده است.

سیف تصریح کرد: با تجهیز امکانات این دستورالعمل به صورت 100 درصد به مرحله اجرا درمی‌آید و نرخ‌ها از هفته آینده توسط کانون صرافان اعلام می‌شود، البته مقدمات کار انجام شده است. وی پیاده سازی کامل دستورالعمل ناظر بر مقررات ارزی صرافی‌ها را نیازمند دو تا سه هفته زمان دانست و ابراز امیدواری کرد که با اجرای جزئیات این دستورالعمل در صرافی‌ها انضباط کامل در بازار ارز حاکم شود. رئیس کل بانک مرکزی درباره تعیین وضع موسسه میزان نیز گفت: هم‌اکنون مساله صدور مجوز برای موسسه میزان مطرح است که در صورت ارائه اسناد و مدارک لازم به بانک مرکزی و مطابقت آن با ضوابط بانک مرکزی این مجوز صادر خواهد شد، در ضمن موضوعی درباره ادغام این موسسه با موسسات یا بانک‌های دیگر مطرح نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها