پیروزی مخالفان ریاضت اقتصادی در یونان

پیروزی چپگرایان در یونان مخالفان سیاست ریاضت اقتصادی ، باعث شور و شوق چپگرایان و نگرانی راستگرایان اروپا شده است.
کد خبر: ۷۶۳۶۵۰
پیروزی مخالفان ریاضت اقتصادی در یونان

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه خبری فرانس 24، حزب چپگرای افراطی سیریزا در انتخابات پارلمانی زودهنگامی که در 25 ژانویه 2015 در یونان برگزار شد بیشترین کرسی های مجلس را از آن خود کرد.

اگرچه نتایج نهایی انتخابات روز دوشنبه به طور رسمی اعلام خواهد شد، اما شمارش بیش از 70 درصد آرا نشان می دهد که حزب سیریزا با اختلاف حدود 10 درصد از حزب رقیب یعنی حزب دمکراسی نوین به رهبری آنتونیس ساماراس جلوتر است.

اما تاکنون معلوم نیست آیا سیریزا اکثریت قاطع آراء را در این انتخابات به دست خواهد آورد یا نه. اگر این حزب نتواند اکثریت آراء را به دست آورد باید برای تشکیل دولت با دیگر احزاب ائتلاف کند.

آلکسیس سیپراس پیروزی حزب خود را،پیروزی بر ریاضت اقتصادی نامیده است.

وی در سخنانی خطاب به طرفداران خود گفت: برگ دوران ریاضت اقتصادی در یونان برای همیشه ورق خورده است. او گفت امروز یونان ریاضت اقتصادی ، ترس و تمامیت خواهی را پشت سر گذاشت.

ساماراس نخست وزیر کنونی به شکست خود در این انتخابات اذعان کرد و پیروزی رقیب خود را تبریک گفت. وی با این حال از عملکرد اقتصادی دوران نخست وزیری اش ابراز خرسندی کرد و گفت: کشوری را تحویل دولت بعدی می دهم که هیچ گونه کسری بودجه ندارد.

به نظر می رسد آلکسیس سیپراس برنامه های خاص خود را اجرا کند. یعنی از یکسو برنامه اصلاحات اقتصادی را که مورد نظر شرکای اروپایی و صندوق بین المللی پول است و طرحی برای افزایش رشد اقتصادی در کشور به اجرا خواهد گذاشت و از سوی دیگر طرحی برای مبارزه با فقر و کمک به اقشار کم درآمد را اجرا خواهد کرد. آلکسیس سیپراس وعده داده است اعتباری به ارزش 12 میلیارد یورو طی دو سال برای کمک به اقشار کم دارد اختصاص دهد.

پیروزی حزب آلکسیس سیپراس شور و شوق زیادی بین چپگرایان اروپا به وجود آورده است.پابلو اگلسیاس رهبر پودوموس در اسپانیا پیروزی سیپراس را تبریک گفت و اعلام کرد یونانی ها بالاخره یک رهبر پیدا کردند. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز پیروزی حزب آلکسیس سیپراس را در انتخابات تبریک گفته است.

اما واکنش راستگرایان در اروپا زیاد گرم نبوده است. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در واکنش به پیروزی آلکسیس سیپراس گفت این پیروزی بی ثباتی ها را در اروپا بیشتر خواهد کرد. در آلمان نیز حزب دموکرات مسیحی از پیروزی آلکسیس سیپراس استقبال نکرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها