امروز 6 بهمن 1393 هجری شمسی؛ 5 ربیع الثانی 1436 هجری قمری؛26 ژانویه 2015 میلادی است. رویداهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۳۶۴۳
6 بهمن، حماسه مردم آمل

هجری شمسی

6 بهمن 1293

جنگ میان سپاه روس و عثمانی در منطقه آذربایجان ایران آغاز شد. با آغاز جنگ جهانی اول و با وجود اعلام بی طرفی ایران در این جنگف سپاه عثمانی به آذربایجان یورش برد و در اواخر دی ماه 1293 این منطقه را به تصرف خود درآورد. پس از عثمانی ها دولت روسیه نیز قوای خود را وارد خاک ایران کرد و بر سر تصرف شهرهای ایران نبرد سختی میان روسیه و عثمانی در خاک ایران درگفت. در این درگیری ها عثمانی شکست خورد و روسیه تا چند سال بخشی از شمال ایران را در تصرف خود داشت.

6 بهمن 1300

موافقتنامه تقسیم آب رودهیرمند میان ایران و افغانستان امضا شد.

6 بهمن 1300

احمدشاه برای دومین بار با استقراض رهسپار فرنگستان ـ اروپا ـ شد.

6 بهمن 1341

امیرعباس هویدا مامور تشکیل کابینه شد. او وزیر دارایی حسنعلی منصور بود و بعد از ترور منصور دولت جدید را تشکیل داد. هویدا تا سال 1356 حدود سیزده سال در پست نخست وزیری باقی ماند.

6 بهمن 1341

رفراندوم لوایح شش‌گانه موسوم به «انقلاب سفید» با سردی و حضور اندک مردم برگزار شد.

6 بهمن 1343

حسنعلی منصور نخست‌وزیر در اثر شدت خونریزی در بیمارستان پارس درگذشت وی روز اول بهمن در مقابل مجلس شورای ملی هدف گلوله قرار گرفته بود. در پی مرگ حسنعلی منصور امیرعباس هویدا وزیر دارائی به حکم شاه مأمور تشکیل کابینه شد.

6 بهمن 1360

حمله عناصر کمونیست به شهر آمل با دفاع جانانه مردم شکست خورد.

هجری قمری

5 ربیع الثانی 1267

به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر و به سردبیری حاج میرزا جبار تذکره چی نشریه روزنامه دارالخلافه در تهران منتشر شد. این سومین نشریه ادواری ایران بود و از شماره دوم به وقایع اتفاقیه تغییر نامه داد. در روزنامه وقایع اتفاقیه مطالب و اخبار با نظارت امیرکبیر به چاپ می رسید که شامل اخباری از دولت ایران، جهان و ترجمه مقالات علمی از مطبوعات اروپا و آگهی بود. چهل و یک شماره از وقایع اتفاقیه در دوران صدارت امیرکبیر منتشر شد و چهل و نهمین شمار این روزنامه خبر درگذشت امیرکبیر را چاپ کرد. وقایع اتفاقیه از شماره 473 به بعد تحت عنوان روزنامه دولت علیه ایران چاپ شد و مسئولیت آن نیز بر عهده میرزا ابوالحسن خان غفاری گذاشته شد.

5 ربیع الثانی 1328

ستارخان و باقرخان از مشهورترین مشروطه طلبان که از تبریز به تهران آمده بودند، وارد تهران شدند. ستارخان و یارانش در پارک اتابک و باقرخان و یارانش در عشرت آباد مستقر شدند.

میلادی

26 ژانویه 1978

قرارداد کمپ دیوید میان مصر و رژیم اسرائیل امضا شد. بر اساس این قرارداد اسرائیل اراضی شبه جزیره سینا را در سه مرحله و تا سال 1982 به مصر باز پس داد. در مقابل مصر موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت. این قرارداد در کمپ دیوید آمریکا با حضور کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا امضا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها