در این‌که تهران به پارکینگی بزرگ تبدیل شده و در پیدا کردن جای پارک «شانس» حرف اول و آخر را می‌زند، هیچ شکی نیست، البته در این بین نمی‌توان کم‌کاری برخی سازمان‌ها در مدیریت شهری را نیز انکار کرد زیرا تعداد خودرو‌ها با گنجایش خیابان‌ها همخوانی ندارد، علاوه بر این تعداد پارکینگ‌های عمومی نیز به اندازه‌ای نیست که نیاز شهروندان را برآورده کند.
کد خبر: ۷۶۳۱۱۲
تهران جای پارک ندارد؛ بعضی رانندگان، فرهنگ

افزون بر این کمتر خیابانی را در کلانشهرها می‌توان پیدا کرد که علامت پارک ممنوع و حمل با جرثقیل در آن به چشم نخورد.

همه این نکات شرایط خاصی را برای افرادی که در کلانشهرها زندگی می‌کنند به‌وجود آورده؛ شرایطی که در آن میزان فرهنگ وآگاهی اشخاص بیشتر از قبل سنجیده می‌شود.

نبود جای پارک، برای خیلی از انسان‌های ناآگاه این روزها بهانه‌ای است برای قانون‌شکنی و پایمال کردن حقوق شهروندان، این افراد که از شهروندی و شهرنشینی فقط لقب آن را یدک می‌کشند و کمترین نکته از احترام به حقوق دیگران و زندگی اجتماعی نمی‌دانند، به خود اجازه می‌دهند هرجایی پارک کنند؛ از روی پل پارکینگ ساختمان‌های مسکونی و اداری بگیرید تا پیاده‌روهایی که ظرفیت لازم برای تردد عابران را هم ندارد.

هرچند برای برخورد با این تخلف قوانینی در کشور وجود دارد، اما نکته اینجاست که اعمال نشدن این قوانین سبب افزایش تعداد چنین قانون‌شکنانی شده است.

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون آموزشی و فرهنگ و ترافیک تهران و کارشناس ارشد حقوقی درباره برخورد قانونی با چنین متخلفانی به جام‌جم می‌گوید: برای توقف و پارک در پیاده‌رو براساس آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پلیس اجازه دارد علاوه بر صدور قبض جریمه، خودروی متخلف را با جرثقیل به پارکینگ منتقل کند، اما اگر وسیله نقلیه جلوی پارکینگ توقف کرده باشد فقط جریمه پیش‌بینی شده است.

جهانی ادامه می‌دهد: از بعد حقوقی چنین تخلفی ممکن است تبعات زیادی برای ساکنان مجتمع داشته باشد به همین دلیل شهروندان می‌توانند با پلیس 110 تماس بگیرند به این شکل ماموران پلیس صورتجلسه‌ای تنظیم کرده و برای رسیدگی به شکایت ساکنان ساختمان پرونده تشکیل می‌شود، بنابراین مالک خودرو باید در مراجع انتظامی و قضایی حاضر شده و پاسخگو باشد.

این درحالی است که بسیاری از شهروندان از این گله دارند که ماموران پلیس با دلایلی مانند کمبود نیرو و نبود امکانات برای رسیدگی به چنین مسائلی بموقع وارد عمل نمی‌شوند، به همین دلیل باید از مسئولان خواست برای رفع این خواسته قانونی شهروندان قدم‌های جدی‌تری بردارند.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها