4 بهمن، تشکیل کمیته مشترک ضد خرابکاری

امروز 4 بهمن 1393هجری شمسی؛ 3 ربیع الثانی 1436 هجری قمری؛24 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۲۷۵۶
4  بهمن، تشکیل کمیته مشترک ضد خرابکاری

هجری شمسی

4 بهمن 1285

استاد احمد بیرشک احمد بیرشک در تهران متولد شد. آثار ارزنده ای از این استاد برجسته باقی مانده که از آن جمله می توان به «زندگینامه علمی دانشوران»، «جدول های لگاریتم» با همکاری ا. انواری، «گاهنامه تطبیقی سه هزار ساله»، «کارنامه بزرگان ایران»، «هندسه ترسیمی»، «هندسه سطحیه»، «هندسه مناظر و مرایا»، و ترجمه کتاب های «3،2،1 بی نهایت» تألیف ژرژ گاموف، اشاره کرد. احمد بیرشک در 14 فروردین 1381 در تهران درگذشت. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس سال­ها خدمات علمی و فرهنگی وی، طی برگزاری مراسم بزرگداشتی در 29 آبان ماه 1378 ایشان را به عنوان یکی از مفاخر ایران زمین معرفی کرد و لوح تقدیری به خانواده استاد اهدا نمود.

4 بهمن 1293

در جریان جنگ جهانی اول سپاه روسیه وارد ایران شد. جنگ جهانی اول در اوایل سلطنت احمدشاه آغاز شد و طرفین درگیر این جنگ تلاش کردند تا دولت ایران نیز درگیر جنگ شود و از منطقه سوق الجیشی ایران برای ضربه زدن به دشمن استفاده کنند. اگرچه مستوفی الممالک رئیس دولت وقت، بی طرفی ایران را در جنگ اعلام کرد، هیچ یک از طرفین جنگ به آن اعتنا نکردند. روس ها از شمال و عثمانی نیز از آذربایجان وارد ایران شدند.

4 بهمن 1341

شاه وارد قم شد و در صحن حرم حضرت معصومه طی نطقی به کسانی که وی آنها را «ارتجاع سیاه» خواند حمله کرد.

4 بهمن 1350

به دستور شاه «کمیته مشترک ضد خرابکاری»با هدف هماهنگ سازی عملیات سرکوب مخالفان تاسیس شد.

4 بهمن 1362

حسن هریسی هنمند و استاد خوشنویس معاصر درگذشت. او از دوازده سالگی همزمان با تحصیل علوم دینی، به هنر خوشنویسی روی آورد و با بهره گرفتن از استادان خط در این رشته هنری از سرآمدان عصر خود بود. از استاد هریسی آثاری چون سه نسخه قرآن مجید و ده ها کتاب باقیست.

هجری قمری

3 ربیع الثانی 421

سلطان محمود غزنوی ملقب به یمین الدوله درگذشت. وی پس از برادرش اسماعیل در 387 به حکومت رسید.سلطان محمود دو سال پس از آغاز فرمانروایی، بر قلمروی سامانیان در خراسان غلبه یافت. این حکمران غزنوی دوازده بار به هند لشکر کشید و سرانجام پس از سی و سه سال سلطنت درگذشت.

3 ربیع الثانی 1327

نیروهای قزاق روسی وارد تبریز شدند تا قوای مشروطه خواهان را سرکوب کنند. پس از این که مشروطه خواهان تبریز را تحت کنترل خود درآوردند، قوای دولتی به دستور محمد علیشاه قاجار تبریز را محاصره و از نیروهای روسی درخواست کمک کردند. بدین ترتیب، قوای قزاق روسی برای سرکوب مشروطه خواهان به طرف تبریز حرکت کردندو پس از تصرف جلفا، وارد تبریز شدند.

میلادی

24 ژانویه 1859

اولین چاه نفت جهان در ایالت پنسیلوانیای آمریکا حفر شد و بدین ترتیب برای نخستین بار در تاریخ این ماده حیاتی از اعماق زمین بیرون آورده شد. این چاه را ادوین لورنتین دریک حفر کرد. کشف نفت به عنوان مهم ترین کشف نیمه دوم قرن نوزدهم تاثیر شگرفی در توسعه صنایع و وسایل حمل و نقل بر جای گذاشت و در سال های بعد به یکی از مهم ترین منابع انرژی تبدیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها