جام جم سرا: همه ما در زندگی با بحث تقلب درگیر بوده‌ایم، یعنی یا وسوسه شده‌ایم تقلب کنیم، یا کسی از ما خواسته به او تقلب برسانیم و... اصلاً درگیر شدن ما با تقلب از‌‌ همان سال اول ابتدایی با این سوال که گردی عدد ۹ کدام طرفش است شروع شده و در مقاطع بعدی تا پایان تحصیل همواره گزینه اول بعضی از ما در شرایط بحرانی بوده است.
کد خبر: ۷۶۱۵۵۳
اطلاعات مفید برای تقلب کردن در امتحانات!

تقلب برای بسیاری از ما به قدری ساده است که کمتر به عواقب آن توجه داشته‌ایم، اما وقتی بدانیم این موضوع کوچک در جنبه‌های مختلف شخصیت و زندگیمان مثل رزق و روزی هم اثرگذار است بیشتر روی آن حساس می‌شویم.


چرا بعضی‌ها تقلب می‌کنند؟

لذت استفاده از کار دیگران به علاوه کلاس اجتماعی:
استفاده از دسترنج دیگران هر قدر هم که بد باشد، در ظاهر جذاب و لذت بخش است. بخصوص اگر بدانی که درس خوان‌ها دود چراغ خورده‌اند و کلی برای درس زحمت کشیده‌اند، ولی تو در عوض فوتبال دیده‌ای، استراحت کرده‌ای، پای جزوه به عمیق‌ترین خواب دنیا فرو رفته‌ای اما با یک حرکت فنی به اسم «تقلب» تمام زحمات آن‌ها را به جیب زده‌ای!
تازه این تفریح و استراحت مخصوص شب امتحان نبوده و سرگذشت یک ترم است. از طرف دیگر تقلب مثل بسیاری از پیچاندن‌های دیگر به نظر برخی‌ها «کلاس اجتماعی» دارد. یعنی صحبت کردن از شیوه‌های نوین تقلب و پیچاندن مراقب و استاد، مثل ندادن بلیت اتوبوس، جا زدن در صف نانوایی جزو افتخارات و عناوینی است که‌گاه با کسب مدال جهانی و المپیک برابری می‌کند. جدای از این مسئله خود پذیرفتن ریسک تقلب و لو رفتن هم نشان دهنده شجاعت است. کمی هم هیجان دارد.

مجبوریم!
جدای از دلایل گفته شده اضطرار و ترس از پاس نکردن درس علت اصلی تقلب است. برای کسی که درس نخوانده، کمتر خوانده، شب امتحان دنبال جزوه بوده و امیدی به قبول شدن ندارد و از طرفی تعداد درس‌های پاس نشده و مشروطی‌اش زیاد است، تقلب آخرین راه است در حالی که مسلماً اولین راه نبوده، اما ما عادت داریم با دست کم گرفتن خودمان و توانایی‌‌هایمان از راه‌های ساده استفاده کنیم.


برخوردی هم که نمی‌شود:
هر دانشجویی می‌داند قوانین برخورد با تقلب جدی نیست و کم شده دانشجویی به خاطر تقلب کارش به کمیته انضباطی بکشد.
معمولا آن‌ها که خیلی تابلو بازی در می‌آورند در مرحله اول جایشان تغییر می‌کند و در مراحل بعدی اوراق امتحانیشان گرفته می‌شود، در نتیجه در هر دو حالت متقلب چیز زیادی از دست نمی‌دهد و این عمل در ظاهر به ریسکش می‌ارزد. گو اینکه نوشتن هر چیزی در ورقه امتحانی ولو غلط و غلوط و زیر سوال بردن علم، نسبت به سفید گذاشتن برگه خودش یک آپشن است که حداقل دانشجو را تا روز اعلام نتایج امیدوار نگه می‌دارد.


بعضی‌ها هم که معتاد تشریف دارند:
بعضی‌ها هم معتاد به تقلب هستند، درس خوانده‌اند و نمره قبولی را هم می‌گیرند، مطمئنا مشروط هم نمی‌شوند، اما به نمره ۱۴و ۱۵ رضایت نمی‌دهند و هر طور شده باید تقلب هم بفرمایند که یک وقت سر بدون تقلب روی بالشت نگذارند تا روزشان شب بشود. این حالت بد‌ترین شکل ماجراست و علایم عجیب و عواقب بدی هم دارد.


چیزی بیشتر از کلاس:
البته این مدلش مختص دانشگاه است و خیلی هم کمیاب، اما این گروه تقلب می‌کنند تا به این کار شناخته شوند و بیشتر دیده شوند، اما به شکلی بسیار بیشتر از کسب یک کلاس اجتماعی و... آن‌ها که به خاطر کلاس ماجرا تقلب می‌کنند می‌خواهند از قافله عقب نمانند و بی‌دست و پا جلوه نکنند، اما آن‌ها که دنبال شهرت هستند افراط بیشتری در کارشان دیده می‌شود. مثل آن‌هایی که می‌خواهند سر کلاس هر استادی که شد شوخی کنند و انگشت نمای کلاس باشند و هر چه استاد سخت گیر‌تر و جدی‌تر باشد شوخی کردن و مزه پراندن برایشان شیرین‌تر است.
حالا ماجرای انگیزه این گروه هم به این شکل است که هر چه امتحان سخت‌تر باشد و مراقبان حرفه‌ای‌تر، تقلب برایشان جالب‌تر می‌شود و جوری هم تقلب می‌کنند که یکی دو نفر بفه‌مند تا حسابی تظاهر به شجاعت و جسارت کرده باشند.


وقتی از خودمان مطمئن نیستیم:
گروهی هم هستند که می‌دانند تقلب کار بدی است، درس هم خوانده‌اند، اهل ماجراجویی و تفاخر هم نیستند، از سرزنش دیگران هم بابت تقلب کردن نمی‌ترسند اما به توانایی خودشان ایمان ندارند و حتما باید از روی دست یک نفر دیگر بنویسند و...


توصیه‌های ایمنی برای تقلب کردن

اگر مطالب با خواندن مطالب بالا و آشنایی با عواقب تقلب و آثار سوء آن باز هم خواستید تقلب کنید حداقل چند نکته را از قلم نیندازید:

* در اولین مرحله مطمئن شوید که فردی که برای تقلب زیر نظر دارید‌‌ همان امتحان شما را دارد. اگر فکر کرده‌اید که دانشگاه بخصوص برای امتحانات تستی خیلی راحت یک نفر که‌‌ همان امتحان شما را دارد می‌گذارد کنار دستتان صددرصد اشتباه کرده‌اید.

* در وهله دوم مهم است که بدانید فردی که برای تقلب زیر نظر دارید آیا واقعا چیز بیشتری از شما یاد دارد یا او هم به امید تقلب از روی دست شما آمده است! البته‌‌ همان طور که می‌دانید بین دانشجویان رسم است قبل از امتحان اولی به دومی می‌گوید: من که هیچی نخوندم!! دومی هم می‌گوید: خوش به حالت، من که همون رو هم نخوندم!!!

* سعی کنید کسی را که انتخاب می‌کنید ورزشکار باشد و یا فیلم فارسی زیاد ببیند تا حاضر باشد برای شما فداکاری کند و خودش را به خطر بیندازد.

* از مسائل مهم در امر تقلب، خط‌شناسی است. گاهی ترکیبی از خطوط ثلث، نستعلیق، کوفی و میخی در اوراق امتحانی نقش می‌بندد. در این شرایط شما هر قدر هم از طرفتان بخواهید درشت بنویسد و دستش را باز بگذارد کافی نیست. برای حل این مورد یک دوره سه ماهه کار در داروخانه توصیه می‌شود.

* یکی از مسائل استراتژیک در بحث تقلب، حرکت چشم‌ها به جای گردن است. قبل از امتحان برای تمرین چشم‌ها را منتهی الیه سمت راست و چپ ببرید و سعی کنید نوک بینیتان را ببینید تا برای حرکت «اسپایدرکمی» در امتحان آماده باشند. اگر عینکی نیستید بدانید عینک ته‌استکانی‌ گاه مثل ذره بین عمل می‌کند و بسیار راهگشاست، فقط باعث مقادیری سرگیجه می‌شود و عوارضی هم روی چشم، مغز و اثنی عشر دارد.

* روش‌های مختلف تقلب نظیر نوشتن روی کف پا، پس کله، پشت گوش، روی دیوار، روی می‌ز، پشت نیمکت، زیر نیمکت، پشت لباس، روی دستمال کاغذی، لوله کردن تقلب و جاسازی آن در حفره بینی، دهن، گوش، فک پایین، دریچه آئورت و موارد نظیر آن برای استادان قدیمی شده است و آن‌ها در چک و خنثی کردن این سبک‌ها هم درجه استادی دارند لذا لازم است جزوات و فنون جدید تقلب را هر ترم به روز آوری کنید. استفاده از فناوری‌های ارتباطی و منابع خارجی ضروری است.

* در آخر باید بگوییم اگر شما حرفه‌ای هستید که هیچ، تمام مطالب گفته شده را مثل آب خوردن بلدید ولی اگر حرفه‌ای نیستید بدانید و آگاه باشید که درس خواندن از هر راهی بهتر است. (روزنامه خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
آ
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
۰
۲
بهترنبودكه این مسئله رو از نظر شرعی حل می كردید و گناه حق الناس رو یادآوری می فرمودید؟
من
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
۱
۰
من تا حالا كه ترم هفت دانشگام تقلب نكردم چون واقعا عرضه ش را ندارم دو بارم كه تو این ترم اسم علمیا را كف دستم نوشتم نشد تقلب كنم چون ی بار با نوشتنش دیگه حفظ شده بودم و نیاز نبود ی بار دیگم ازش سوال نیومد .....
خوش به حال اونا كه میتونن
میكا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
۱
۱
تا بحال تو عمرم تقلب نكردم وشاگرد اول مهندسی هم بودم.ولی بخدا كسانی رو میبینم فوق لیسانس گرفتن كه از اول تا اخرش متقلب بودن و الان حتی یه انتگرال ساده هم نمیتونن حل كنن.البته سركار دولتی با حقوق و مزایای عالی هم هستن!!!و فقط سوختنش واسه ما مونده
خسرو
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
۰
۰
مهندس عزیز. فقط شما نیستی تقلب نكردی سرت بی كلاه مونده. اونی كه تقلب نمی كنه و مالیات میده درمقابل كسی كه 100 میلیارد درآمد داشته و با تقلب مالیات 100 میلیون رو داده اونم سرش بی كلاه مونده. زیاد غصه نخور مثل تو زیاده.
آموزش عالی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
۱
۰
من نفر دیدم سرجلسه كنكور ارشد پیامك به دوستاش می داده و سوال ها رو میپرسیده، بعد با رتبه 2 رقمی ارشد قبول شده
الف
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
۰
۱
من اصلا بلد نیستم تقلب كنم. چند بار تو دانشگاه تصمیمشم گرفتم اما انقدر تو چشم استاد نگاه كردم و تابلو شدم كه خودش از نیتم آگاه شد!!! تازه زمان مدرسه كه كامل خودم رو مینداختم رو برگه چون فكر میكردم اگه بقیه هم بنویسن من شریك جرم و مجرمم!!!
آماندانا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
۲
۱
منم اهل تقلب نیستم.خیلی كم تقلب كردم اونم اتفاقی بود.اونایی تقلب نكردند باید به خودشون افتخار كنند.برای چی بحال اونا غبطه میخورید اشتباه میكنید.باید از خودتان راضی باشید چرا؟چون وجدان راحتته و دیگه تحصیل و كارتان حلاله.خدا بزرگه.ناامید نشوید.تلاش كنید و بر خدا توكل كنید.آفرین بر راستگویان و راست كرداریان.

نیازمندی ها