معاون سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

بازگشت اشیاء تاریخی ایران پس از 51 سال

معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اشیاء تاریخی فرهنکی بازگردانده شده از بلژیک، پس از انجام مطالعات در موزه ملی، به مجموعه خوروین منتقل می شود.
کد خبر: ۷۶۰۴۳۷
اشیاء تاریخی بازگردانده شده از بلژیک به مجموعه خوروین منتقل می​شود

به گزارش ایرنا، «محمدحسن طالبیان» روز شنبه پس از افتتاح نمایشگاه اشیاء تاریخی فرهنگی بازگرداننده شده از بلژیک در نشست خبری اظهار کرد: آثار بازگردانده شده از بلژیک پس از مطالعات و پژوهش هایی که در موزه ملی روی آنها صورت می گیرد، به مجموعه خوروین منتقل خواهد شد.

وی با تاکید بر حفاظت جدی از مجموعه خوروین، افزود: آثار این مجموعه به مکانی که هویت آنها را نشان می دهد، در استان البرز بازگردانده خواهد شد.

طالبیان گفت: البته موزه ملی به عنوان موزه مادر به فعالیت های پژوهشی خود ادامه می دهد و بر این اساس، از شهرداری تهران می خواهیم تا «مجموعه میدان مشق» نیز در اختیار موزه ملی قرار گیرد تا این موزه توسعه یابد و بتواند به رسالت خود به عنوان موزه مادر به خوبی عمل کند.

وی همچنین با بیان اینکه موزه بزرگ خراسان به زودی راه اندازی می شود، افزود: قرار است برخی از اشیاء موزه ملی به این موزه منتقل شود تا تعادل منطقه ای و علمی بین موزه های کشور رخ دهد.

مدیر کل موزه های سازمان میراث فرهنگی نیز اظهار کرد: رسالت موزه ملی، معرفی فرهنگ و تمدن ایران به صورت متمرکز به مخاطبان است و برای تحقق این امر، بخشی از اشیاء شاخص ملی در هر دوره تمدنی باید در این موزه باشد.

«محمد رضا کارگر» افزود: البته سازمان میراث فرهنگی به دنبال ایجاد موزه های منطقه ای و استانی است تا فرهنگ، هنر و تمدن مناطق مختلف کشور معرفی شود.

وی با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی باید توسط آحاد مردم انچام شود، تصریح کرد: در برخی موارد دخالت دولت برای حفاظت از میراث فرهنگی نتیجه عکس خواهد داد.

رییس موزه ملی نیز گفت: تمامی اشیاء بازگردانده شده از بلژیک دارای هویت تاریخی بوده که مطالعات آن در سال 1340 انجام شده است.

«مهنار گرجی» افزود: این محموله پس از انتقال به کشور بلژیک به دلیل داشتن پرونده قضایی به همان صورت اولیه در موزه دانشگاه بلژیک حفظ شده و تا زمان انتقال به سفارت ایران در بلژیک به صورت مهر و موم شده باقی مانده بود.

وی ادامه داد: با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی روی مجموعه آثار خوروین، مطالعات جامعی صورت می گیرد تا پایه گذار مجموعه آثاری از خوروین باشند که در تمامی دنیا پراکنده است.

رییس موزه ملی افزود: نمایشگاه اشیاء تاریخی بازگردانده شده از بلژیک به احتمال فراوان تا پس از تعطیلات عید نوروز دایر خواهد بود.

۳۴۹ اثر تاریخی از محوطه باستانی خوروین در استان البرز در منطقه ساوجبلاغ توسط یکی از اتباع فرانسه جمع آوری و به کشور بلژیک منتقل شده بود که با طرح دعوی در مجامع حقوقی بلژیک از سوی دولت ایران سرانجام در چهارم دی ماه ۱۳۹۳ به کشور بازگردانده شدند.

این اشیاء متعلق به ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ سال پیش است و بیانگر هنر ایران در دوره مادها و هخامنشیان بوده است.

اشیای تاریخی خوروین نیم قرن پیش به طور غیر قانونی از کشور خارج شد که با تلاش مستمر مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت امور خارجه از بلژیک به کشور ایران بازگردانده شد.

این اشیاء چهارم دی ماه سال ۱۳۹۳ پس از گذشت بیش از سه دهه پیگیری های مستمر حقوقی، با تلاش ها و همت تمامی مسوولان و معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی به کشور بازگردانده شد.

این اشیاء و آثار باستانی که مربوط به ۲ هزار سال قبل از میلاد هستند، در سال ۱۳۴۴ از منطقه خوروین در استان البرز کشف و به تدریج از طریق یک دیپلمات بلژیکی از کشور خارج شده بودند.

پس از این که دولت ایران از وجود این اشیاء عتیقه در موزه ای در شهر «گنت» در بلژیک مطلع شد، در سال ۱۳۶۰ در محاکم بلژیک طرح دعوی کرده و خواهان بازگشت این اشیاء به کشور به دلیل خروج غیرقانونی آن و رعایت نشدن قوانین و مقررات کشور مربوط به حفظ آثار ملی و سایر قوانین کشور شده بود.

دادگاه بلژیک در سال ۱۳۷۷ دعوای ایران مبنی بر مالکیت و استرداد این اشیاء به ایران را رد کرد؛ اما در اثر تلاش و دفاعیات حقوقی که به عمل آمد و به دنبال جلسه رسیدگی مهر ماه ۱۳۹۲ در دیوان عالی کشور بلژیک، رای دادگاه بلژیک نقض شد و دادگاه استیناف به موجب رای آبان ۱۳۹۳، ادعاهای مدعی مالکیت این اشیاء را رد کرده و مالکیت جمهوری اسلامی ایران روی مجموعه اشیا عتیقه و آثار باستانی خوروین را محرز دانست و حکم صادر کرد که این مجموعه باید به دولت ایران مسترد شود.

سرانجام این اشیاء تاریخی در ساعت ۲۱ چهارم دی ماه سال جاری با پرواز چارتر به تهران بازگردانده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها