چاپ کاریکاتور توهین‌آمیز تازه‌ای از پیامبر اسلام(ص)، نشان از همراهی اسلام‌ستیزان اروپایی و القاعده دارد

شارلی ابدو پازل افراطی‌گری را تکمیل کرد

نشریه طنز فرانسوی شارلی ابدو که ترور شماری از روزنامه‌نگارانش به دست القاعده یمن، اروپا را در شوک امنیتی فرو برد، بار دیگر به ساحت پیامبر اسلام(ص) اهانت کرد.
کد خبر: ۷۵۹۷۴۹

این نشریه که به‌طور معمول در 60 هزار نسخه منتشر می‌شد، در اولین شماره پس از حادثه تروریستی پاریس، با شمارگان سه میلیون و به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی، ترکی، اسپانیایی و عربی منتشر و به بسیاری از کشورهای جهان ارسال شده است. نخست‌وزیر فرانسه هرچند همزمان با انتشار این شماره شارلی ابدو، در پارلمان این کشور گفت که «فرانسه با اسلام و مسلمانان در جنگ نیست»، اما انتشار این کاریکاتور تازه، همراه با حمله افراطیون اروپایی به مساجد و مکان‌های اسلامی در فرانسه، نشان‌دهنده موج تازه اسلام‌ستیزی است. در چنین شرایطی آکادمی تحقیقات اسلامی الازهر که مقر آن در قاهره است، در بیانیه‌ای اعلام کرد کاریکاتور شارلی ابدو «آتش نفرت را شعله‌ور و فرهنگ نفرت را تثبیت خواهد کرد و این اقدام به همزیستی مسالمت‌آمیز بین ملت‌ها خدمت نمی‌کند و مانع اختلاط مسلمانان در جوامع اروپایی و غربی می‌شود.»

افزون بر الازهر، بسیاری دیگر از چهره‌های اسلامی نیز این کاریکاتور توهین‌آمیز را محکوم کرده و سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز اقدامات توهین‌آمیز شارلی ابدو را تقبیح کرد. مرضیه افخم دیروز گفت که «احترام به باورها و مقدسات ادیان الهی، اصلی پذیرفته شده است و انتظار می‌رود دولتمردان اروپایی این اصل را رعایت کنند.»

دستور ایمن الظواهری برای حمله به پاریس

اما در سوی دیگر بازی افراط‌گرایان، ناصر الوحیشی رهبر القاعده یمن با انتشار نواری ویدئویی در پایگاه‌های نزدیک به این گروه رسما حمله به نشریه شارلی ابدو در پاریس را برعهده گرفت و با ستودن اقدام دو برادری که به دفتر این مجله حمله کرده بودند، گفت که عملیات به دستور ایمن الظواهری، رهبر القاعده انجام شده است.

همزمان پلیس یونان هشداری فوری را از یوروپل دریافت کرده که نشان می‌دهد احتمال یک حمله تروریستی در یکی از کشورهای اروپایی روزهای آینده وجود دارد. تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای یونان اعلام کرده که حمله تروریستی در حال آماده شدن در چهار یا پنج پایگاه شبه نظامیان در یک کشور اروپایی است. این هشدار در شرایطی اعلام شده که روب وینرایت، رئیس انگلیسی پلیس اتحادیه اروپا (یوروپل) با اشاره به عزیمت 3000 تا 5000 شهروند اروپایی به سوریه و بازگشت شماری از آنها اعلام کرده است: تهدیدات تروریستی علیه کشورهای غربی به بالاترین حد از زمان وقوع حملات یازدهم سپتامبر 2001، رسیده است.

ردپای صهیونیست‌ها در حمله به شارلی‌ابدو

اما موج تازه اسلام‌هراسی درحالی به راه افتاده است که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگر اسناد محرمانه این کشور در مصاحبه با روزنامه روسی کامرسانت گفته است وزارت مهاجرت رژیم صهیونیستی در حادثه تروریستی علیه نشریه شارلی ابدو نقش داشته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، او یادآور شده است: «اسرائیل از مهاجرت معکوس یهودیان در سال‌های اخیر ناخرسند است و همین نگرانی، مسئولان وزارتخانه مهاجرت اسرائیل را بر آن داشت تا از دستگاه اطلاعاتی این رژیم، موساد، بخواهند برای توقف مهاجرت معکوس کمک کند. موسسه اطلاعات و ماموریت‌های ویژه اسرائیل در پاسخ به این درخواست، عملیاتی را از طریق انتشار تصاویر موهن پیامبر اسلام(ص) در کشورهای غربی آغاز کرد تا فضایی ستیزه‌جویانه ضدیهودیان ساکن اروپا به راه اندازد و آنان را وادار به زندگی در اسرائیل کند.» وی بیان کرده است: «براساس چنین طرحی، تصاویر موهن پیامبر اسلام در سال 2005 در مجلات اروپایی منتشر شد، اما عملیات نتیجه بخش نبود. پس از ناکامی صهیونیست‌ها در این طرح، شارلی‌ابدو، کاریکاتور سرکرده داعش ابوبکر بغدادی را چاپ کرد که به حادثه تروریستی مجله شارلی ابدو و سوپر مارکت یهودی در پاریس منجر شد.»

نقش رژیم صهیونیستی در بحران امنیتی اخیر اروپا با نگاهی به رفتارهای دوگانه دولت فرانسه روشن‌تر می‌شود. از مصادیق چنین رفتارهایی، بازداشت کمدین و طنزپرداز مطرح ضدصهیونیست فرانسوی است که دیروز به اتهام حمایت از تروریسم از سوی پلیس فرانسه انجام شد. فارس به نقل از روزنامه فرانسوی فیگارو نوشت: «دیودونه امبالا امبالا» در پی حمله اخیر به نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» و گروگانگیری در فروشگاهی یهودی در پاریس که طی آن فردی به نام «آمدی کولیبالی» اقدام به گروگانگیری کرده بود، با درج مطلبی در صفحه فیسبوک خود نوشته بود «من احساسی شبیه شارلی کولیبالی دارم.»

تجمع ۱۰ هزار نفری ضداسلام‌ستیزی در برلین

با این وجود بخشی از جامعه اروپایی تلاش دارد تا مانع تشدید افراط‌گرایی در کشورهای غربی با تکیه بر اسلام‌هراسی شود. به همین دلیل در پی فراخوان نهادهای مسلمان در آلمان برای برگزاری تجمع ضدتروریستی، قریب به ده هزار نفر از شهروندان آلمانی از مذاهب مختلف همراه با مقامات بلندپایه این کشور از جمله آنگلا مرکل صدراعظم و یوآخیم گاوک رئیس‌جمهور آلمان سه‌شنبه شب در یک تجمع گسترده ضدافراط‌گرایی در برلین شرکت کردند.

با این همه روشن نیست آیا چنین تلاش‌هایی می‌تواند موج جدید اسلام‌هراسی در اروپا را مهار کند یا این‌که ادامه سیاست‌های ضداسلامی در کشورهای اروپایی به بهانه آزادی بیان، گروه‌های افراطی مسلمان را به واکنش واخواهد داشت و به دور باطل افراطی‌گری دامن خواهد زد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها