گفت و گوی جام جم آنلاین با نمایندگان مجلس در باره مذاکرات هسته ای

عزم روسای جمهوری ایران و آمریکا بر حل مسائل هسته ای است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اراده دو رییس جمهور ایران و آمریکا بر حل مسئله هسته ای ایران باعث خواهد شد که دستیابی به توافق در آینده نزدیک محقق شود.
کد خبر: ۷۵۹۵۸۸
عزم روسای جمهوری ایران و آمریکا بر حل مسائل هسته ای است

احمد بخشایش، نماینده اردستان در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین گفت: روسای جمهوری ایران و آمریکا اراده خود را بر این گذاشتند که توافق های صورت گرفته پایانی برای مباحث هسته ای ایران باشد.

وی افزد: از آنجایی که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در پایان دوره سیاسی خود قصد دارد میراثی برای آیندگان به جا بگذارد و دیگر آمال و آرزوی سیاسی ندارد قصد دارد نام نیکی را از خود به ارث بگذارد.

بخشایش با تاکید بر اینکه خوش بینی فوق العاده زیادی وجود دارد، گفت: در این گفتگو ها اصل بر مسیائل هسته ای اس ت اما امکان ندارد مسائل حاشیه ای نیز همچون داعش و اقدامات تروریستی اخیر مطرح نشود.

آمریکا به جای مذاکره به حاشیه می پردازد

عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات ایران با غرب بر سر مسائل هسته ای کشور گفت: بعید می دانم که آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته ای قصد حل کردن مشکلات پیش رور را داشته باشد.

محمد صالح جوکار، نماینده یزد در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین گفت: قطعا در مذاکرات امروز نیز مسائل حاشیه ای منجر به این خواهد شد که تصمیم نهایی در مورد مسائل هسته ای کشور گرفته نشود.

وی افزود: پافشاری تیم مذاکره کننده بر حقوق هسته ای و دیپلماسی فعال با اعضای دیگر 1+5 از اهداف جمهوری اسلامی ایران است اما بعید می دانم در این چارچوب طرف آمریکایی به دلیل مطالبات فراوان خود بتواند قدم مثبتی در این زمینه بردارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس حمایت جدی از تیم مذاکره کننده کشور دارند، افزود: قطعا اگر در این مذاکرات تعللی صورت گیرد از سوی طرف آمریکایی است چرا که براساس توافقات صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خود در صنعت هسته ای را انجام داده اما این طرف آمریکایی بوده که به وعده خود عمل نکرده و در مذاکرات به حاشیه ها پرداخته است.

امیدوار به توافق نهایی هسته ای تا پایان سال هستیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ملاقات دو جانبه امروز وزیر امورخارجه کشورمان با همتای امریکایی برای تصریع در دستیابی به نکات مشترک در مذاکرات است تا پایان امسال توافقات حاصل شود.

سید حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین با اشاره به فاصله سیاسی میان ایران و آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده با در نظر گرفتن کف مطالبات خود دستیابی به توافقات را ساده تر کند اما طرف مقابل با در نظر گرفتن سقف مطالبات و کوتاه نیامدن از نظرات خود، فاصله ها را از بین نبرده است.

وی افزود: کف مطالبات جمهوری اسلامی ایران خط قرمز کشور محسوب می شود لذا اگر آمریکایی ها قصد دارند نتیجه ای از مذاکرات بدست آید باید در درخواست های خود تجدید نظر نمایند.

سخنگوی کمیسیون امینت ملی گفت: ما تلاش داریم در این گفتگوها مسائل به حاشیه کشیده نشود و تنها مبحث هسته ای موضوع بحث باشد اما ظاهرا طرف آمریکایی علاقه مند به طرح مسائل حاشیه ای نیز است که جمهوری اسلامی ایران طبق توافق صورت گرفته نمی تواند پاسخگوی آن باشد.

به مذاکرات خوش بین نیستیم

نماینده سبزوار با اشاره به مذاکرات امروز وزیر امور خارجه ایران با همتای آمریکایی گفت: ما همچون گذشته نسبت به مذاکرات پیش رو خوشبین نیستیم و این احتمال را می دهیم که توافقی مطابق با خواسته دو طرف صورت نگیرد.

محمدرضا محسنی ثانی در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین گفت: با توجه به تغییرات در کنگره آمریکا و پیروزی جمهوریخواهان که بر اساس سنت دیرینه در مسائل سیاسی رادیکال تر بوده و بار تخاصمی با ایران دارند باید گفت: فضای داخلی این کشور همراه با گروه 1+5 نیست.

وی افزود: هر چند که دولت فعلی آمریکا بر حسب ظاهر تلاش دارد تا گزندگی رفتار کنگره را کمتر کند اما امیدی به این سیاست ها وجود ندارد.

نماینده سبزوار گفت: به نظر می رسد مذاکرات امروز صرفا برای شفاف سازی غبارهایی است که در مدت اخیر در راستای شکل گیری تحریم های جدید انجام شده است.

محسنی ثانی افزود: همچون گذشته این احتمال را می دهیم که تا پایان زمان مذکرات نگاه قطعی در رابطه با رسیدن به توافقات وجود نداشته باشد.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها