رییس بخش تحقیقات گیاهان دارویی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور بر ضرورت ساماندهی امور مربوط به گیاهان دارویی در کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۷۵۹۵۴۰
ساماندهی امور گیاهان دارویی در کشور ضروری است

محمدباقر رضایی در نشست برنامه ریزی، ساماندهی، تولید و فرآوری گیاهان دارویی بخش کشاورزی استان سمنان، جایگاه گیاهان دارویی ایران در جهان را مناسب ندانست و گفت: در ایران از گیاهان دارویی بهره برداری لازم نمی شود.

وی افزود: اولویت در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در حوزه گیاهان دارویی استفاده از اراضی دیم برای توسعه این حوزه است و در بخش بازار، ارائه محصول خوب با قیمت مناسب، توزیع به موقع و ترویج مناسب با راهبرد ایجاد و افزایش سهم بازار است.

رضایی بر ضرورت تحول در توسعه کشت سالم و صنعت کشت گیاهان دارویی کشور، احیاء مناطق تخریب شده و حفاظت از گیاهان باقی مانده در منابع طبیعی، جلوگیری از برداشت های غیرمنطقی و تیغ زنی نامناسب ریشه بعضی از گیاهان، اقدامات حوزه تحقیقات منابع طبیعی کشور، حفظ کلکسیون های موجود، توجه به ارزش گیاهان دارویی برای بهبود اقتصاد کشور، مزیت نسبی گیاهان دارویی و محصولات فرعی، بازارهای هدف و امکان توسعه صادرات و کشت دیم گیاهان دارویی تاکید کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز گفت:در این استان بیش از یک هزار هکتار از اراضی به کشت گیاهان داروئی اختصاص دارد و سالانه بیش از سه هزار و 200 تن از این محصول از این اراضی برداشت می شود.

سید مجید موسوی با اشاره به شناسایی بیش از 320 هزار هکتار اراضی مستعد کشت گیاهان دارویی در استان سمنان افزود: موضوع مهم در این بخش خرید و فرآوری محصولات است که در توسعه کشت نقش مهمی دارد.

منصور قدرتی، رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان نیز گزارشی از فعالیت های پژوهشی در خصوص گیاهان دارویی ارائه کرد و گفت: بیش از 130 گونه گیاهان دارویی در این استان شناسایی شده است.

سید حسن میرعماد، مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان نیز گفت: حدود 50 گونه گیاهان دارویی مرتعی به صورت سنتی و پنج تا شش گونه از جمله باریجه، گون و آویشن به صورت صنعتی در این استان مورد بهره برداری قرار می گیرد که سالانه به طور متوسط حدود 15 تن فرآورده توسط بهره برداران جمع آوری می شود.

از هشت تا 10 هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران، یک هزار گونه به عنوان گیاه دارویی شناخته می شود.

سمنان - خبرنگار جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها