امروز 24 دی 1393 خورشیدی برابر با 22 ربیع الاول 1436 هجری و 14 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۹۳۷۵
24  دی، انحلال ساواک

هجری شمسی

24 دی 1296

دولت جدید روسیه فرمان خروج نظامیان روسی از ایران را صادر کرد.

24 دی 1334

دادگاه تجدیدنظر نظامی به پرونده سران فدائیان اسلام رسیدگی و حکم دادگاه بدوی را در مورد اعدام سیدمجتبی نواب صفوی، خلیل طهماسبی، سیدمحمد واحدی و مظفر ذوالقدر تأیید کرد.

24 دی 1338

عباس اسکندری عضو کمیته مرکزی حزب توده و فرماندار کمونیست تهران درکابینه قوام، بر اثر سکته قلبی درگذشت.

24 دی 1357

شاپور بختیار آخرین نخست‌وزیر حکومت پهلوی برای فرونشاندن خشم مردم، دستور انحلال ساواک را صادر کرد.

24 دی 1358

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای از سوی امام خمینی به امامت جمعه تهران منصوب شد.

هجری قمری

22 ربیع الاول 535

یوسف بن ایوب بن حسین همدانی از پیشوایان طریقت نقشبندیه درگذشت. او در نظامیه بغداد تحصیل کرد و اصول فقه شافعی و حدیث را آموخت. وی مدتی نیز در اصفهان و سمرقند تحصیل کرد و سپس سالیان متمادی به تدریس پرداخت. یوسف حسین همدانی خانقاهی در مرو داشت. سنایی غزنوی، ابوالقاسم فردوسی و بزرگان دیگر به محضر او می رفتند. رتبه الحیات که نثری شیرین دارد از آثار اوست.

22 ربیع الاول 682

محیی الدین مغربی ریاضیدان و منجم آندلسی درگذشت. او ابتدا فقه خواند. اما به علت علاقه به ریاضی و نجوم به مطالعه این دو رشته روی آورد. وی به عنوان دستیار خواجه نصیرالدین طوس در رصدخانه مراغه به کار پرداخت. تحریر اصول اقلیدس از آثار تالیفی مغربی است.

میلادی

14 ژانویه 1875

آلبرت شوایتزر فیلسوف، شاعر، موسیقی دان و پزشک نوع دوست فرانسوی متولد شد. او پس از اتمام تحصیل در رشته طب به عنوان مبلغ مذهبی به آفریقا رفت و در گابون بیمارستانی دایر کرد. او معتقد بود باید برای سایرین کار کرد و آنان را یاری نمود. زیرا آن چه امروز دنیا به آن نیاز دارد و فاقد آن است کمک به همنوعان است. او بر اساس فلسفه نوینی که برای احیاء شرافت بشر ارائه کرد، در کنار مداوای بیماران آفریقایی به مبارزه با خرافه پرستی آنان پرداخت و سعی در جایگزین کردن آداب جدید به جای خرافات آنها کرد. شوایتزر تا پایان عمر در بیمارستان خود در گابون به طبابت مشغول بود. از او کتاب هایی چون فلسفه تمدن و در کنار جنگل عصر کهن باقیست. شوایتزر در 1952 به کسب جایزه صلح نوبل نایل آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها