18 دی، درگذشت مظفرالدین شاه

امروز 18 دی 1393 خورشیدی برابر با 16 ربیع الاول 1436 هجری و 8 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۷۳۸۷
18 دی، درگذشت مظفرالدین شاه

هجری شمسی

18 دی 1285

مظفرالدین شاه قاجار بر اثر بیماری در 54 سالگی درگذشت. جنازه وی در تکیه دولت به امانت گذارده شد تا طبق وصیتش به کربلا حمل شود.

18 دی 1299

آیت الله سید محمد طباطبایی از رهبران مذهبی مشروطیت درگذشت. او در عتبات از یاران خاص میرزای شیرازی بود و در تهران همراه با آیت الله بهبهانی از رهبران نهضت مشروطه به شمار می رفت.

18 دی 1331

دکتر محمد مصدق طی نامه‌ای از مجلس تقاضای تمدید اختیارات خود برای یک سال دیگر کرد.

18 دی 1359

در جریان جنایت هولناک ارتش بعثی عراق در شهر هویزه، دهها تن از مردم این شهر قتل‌عام شدند و هویزه به ویرانه‌ای تبدیل شد.

هجری قمری

16 ربیع الاول سال اول

بنابر برخی روایات حضرت محمد (ص) پس از هجرت از مکه به مدینه نخستین خطبه نماز جمعه را اقامه کردند. ایشان در محل قبیله بنی سالم بن عوف نخستین نماز جمعه را به جا آوردند.

16 ربیع الاول 309

ابوالعباس محمد بن مرزبان معروف به ابن مرزبان مورخ، ادیب، لغت شناس و استاد بلاغت درگذشت. او از مشاهیر مترجمان عصر خود بود که بیش از پنجاه کتاب فارسی را به زبان عربی ترجمه کرد. الحاولی فی العلوم القرآنی از آثار اوست.

میلادی

8 ژانویه 1643

گالیله منجم و ریاضیدان مشهور ایتالیایی درگذشت. نظریات او درباره کرات آسمانی و منظومه شمسی اساس نظریات بطلمیوس را نفی کرد و به همین علت مورد تکفیر دربار پاپ قرار گرفت و به ناچار در دادگاه از نظریه حرکت زمین تبری جست. دانشمندان ایرانی نزدیک به دو قرن پیش از گالیله به کروی بودن زمین پی برده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها