تشریح اهداف و آثار مذاکرات هسته‌ای در صحن مجلس

نمایندگان از سخنان ظریف قانع شدند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من به شما اطمینان می دهم که دولت و تیم مذاکره‌کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته ای دنبال نکرده و نخواهد کرد.
کد خبر: ۷۵۶۶۸۷
نمایندگان از سخنان ظریف قانع شدند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان امروز سه شنبه در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال کریمی‌قدوسی ضمن تشکر از وی و سایر نمایندگانی که فرصتی را فراهم کردند تا وزیرخارجه در مظهر مردم و نمایندگان حضور یابد، اظهار داشت: قدرت ایران از عوامل متعدد طبیعی، انسانی، اعتقادی، دفاعی و سیاسی نشأت می‌گیرد که برجسته‌ترین آن فرهنگ استقلال‌طلبی، عزت‌مداری و اعتماد به نفس مردم ایران است. که همانا گفتمان انقلاب اسلامی و یادگار امام راحل و تاکید مکرر مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: این قدرتی است که تمام ابزارها و حربه ها علیه ملت دلاور را ناکارآمد ساخته است و بجا است که همین جا به روان پاک شهدای جنگ تحمیلی که عالی ترین مقام این قدرت عظیمند درود بفرستیم و از روح آنها مدد جوییم.

ظریف گفت: در شرایط انتقالی کنونی جهان که منابع قدرت و نفوذ چند بعدی و متکثر شده اند، برخورداری از منبع عظیم قدرت معنایی توان حضور و نقش آفرینی موثر و جدی در صحنه منطقه ای و جهانی را به جمهوری اسلامی ایران بخشیده است و عجیب نیست که بدخواهان ایران و اسلام و انقلاب با هراس از این توانمندی برای اعمال قدرت و نفوذ ایران مانع تراشی کنند.

وزیر امور خارجه گفت: آخرین ترفندی که به این منظور برنامه ریزی و برای مدت نسبتا طولانی اجرا کردند، تهدیدانگاری برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بود که با دو هدف عمده طراحی شده بود، اول ترسیم چهره ناامن و خطرناک از ایران که صلح امنیت بین المللی را به خطر می اندازد و دوم تضعیف توان اقتصادی، دفاعی و صنعتی کشور و تحمیل فشار بر مردم خوب مان از طریق تحریم های نامشروع شورای امنیت دوجانبه و چند جانبه.

وی تاکید کرد: مردم ایران با مشارکت گسترده و آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و با پشتیبانی هوشمندانه از رویکرد تدبیر و اقتدار، زمینه ورود جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات هسته ای را فراهم کردند. این مذاکرات از یک سو چهره ای تعامل گرا، باثبات و قدرتمند از ایران نشان داد و از سوی دیگر، از گسترش تحریم ها جلوگیری کرد و در ساختمان تحریم ها، خلل انداخت.

ظریف ادامه داد: با این ابتکار سیاسی آنها که در کوره ایران هراسی می دمیدند و با هدف مهار ایران، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی را تقویت می کردند، اکنون در دام چاله کور رنگی استراتژیک خود گرفتار شده اند.

وزیر امور خارجه گفت: ایران امروز، به اقرار دوست و دشمن، نه مشکل منطقه بلکه عامل ثبات و امنیت است. سیاست‌های بصیرت‌آمیز جمهوری اسلامی تحت هدایت مقام معظم رهبری سبب شد که حتی دولتمردان آمریکایی به نقش مهم ایران و تحولات منطقه اذعان کنند.

وی ادامه داد: از این منظر، سیاست خارجی توانسته است در پی توافق ژنو با فضاسازی های خصمانه و بهانه جویی های هر روزه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی مقابله کند و سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایجاد کند.

ظریف اظهار داشت: این جزئی از وظایف ذاتی و قانونی دستگاه دیپلماسی است و همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار امسال سفرا فرمودند: «تشکر می کنم که یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال، دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همراه می آورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ های پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی شود و این واقعیت، نشاندهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریتی کشور است. قدرت هایی تلاش کردند با زور، منافع خود را تامین کنند که ناکام ماندند، اما کسانی با ظرافت، توانمندی و تحرک، توانستند منافع خود را به خوبی تامین کنند.»

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه مابقی وقت خود را به پایان سخنرانی کریمی‌قدوسی اختصاص خواهد داد، گفت: من به شما اطمینان می دهم که دولت و تیم مذاکره‌کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته ای دنبال نکرده و نخواهد کرد. بنده کمترین با بیش از سه دهه مطالعه و تجربه در سیاست خارجی عمیقا اعتقاد دارم که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی بازگشت شکست آن است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف جناحی و سیاسی گناهی نابخشودنی است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل بحث هسته ای بر مبنای فتوای درخشان مقام معظم رهبری طراحی شده و به عنوان یک امر ملی و فراجناحی پیگیری می شود. ما از منافع مردم دفاع می کنیم و اهداف عالی کشور را مدنظر قرار می دهیم و یقین دارم که همه برادران و خواهران در خانه ملت نیز همین هدف را دنبال می کنند.

محمد جواد ظریف در بخش دوم سخنرانی خود در پاسخ به سئوال کریمی قدوسی به جای پاسخ به برخی نکات مطروحه از سوی این نماینده گفت: جمله‌ای را از مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر در جمع مجمع عالی بسیج خدمت شما تقدیم کنم. حضرت آقا این گونه فرمودند و اجازه دهیم قبل از اینکه جمله ایشان را بخوانم تاکید کنم بنده و تیم مذاکره کننده همه وامدار لطف و عنایت مقام معظم رهبری و از همه مهمتر دعای ایشان برای تیم هستیم و خود را لایق این بزرگواری و لطف و عنایت ایشان نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: ایشان فرمودند هیات مذاکره کننده ما حقا و انصافا پرتلاش و جدی هستند و ایستادگی می‌کنند و با منطق حرف می‌زنند، زیر بار حرف زور نمی‌روند، دارند کار می‌کنند و همه این را توجه داشته باشند، حالا همه جزییات و آنچه را در این گفت‌وگوها می‌گذرد غالبا مردم مطلع نیستند و با جدیت و با منطق با دلسوزی دارند کار می‌کنند و منطقی عمل می‌کنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بنده و همکاران در وزارت خارجه همواره به دنبال فرصت سازی به منظور تقویت اقتدار ملی بوده‌ایم. سال گذشته که در اینجا حاضر شدم سخنم را با این نکته شروع کردم که ایران اسلامی قدرتمند است. قدرت ایران را باور کنید. من هیچگاه نگفته‌ام این دولت یا دولت قبلی یا دولت قبل‌تر از آن برای ایران اسلامی قدرت آورده است.

وی افزود: قدرت ما نتیجه منابع مختلف قدرت، لطف و ایمان به خدا، مقاومت مردم و تلاش همه جانبه تمامی ارکان نظام در طول ۳۵ سال است. این را در روز نخست درخواست رای اعتماد گفتم و هیچگاه ادعا نکردم که اقدامات ما برای کشور قدرت و اقتدار آفریده است.

ظریف گفت: ما توانسته‌ایم موانعی را که بدخواهان برای اعمال این قدرت و اقتدار ایجاد کرده‌اند به لطف خدا با عنایت خدا و اتکار به رای مردم و حمایت مقام معظم رهبری از راه برداشته و تیرشان را به سنگ بزنیم و این اهداف را با توجه به منویات رهبری دنبال کرده‌ایم.

ظریف تصریح کرد: نگاه به درون و اتکا به توان مردم، اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید و کارآفرینی، توانایی دفاعی، حضور موثر، سازنده و نقش آفرین در صحنه منطقه‌ای و جهانی و از همه مهمتر انسجام ملی، شالوده اقتدار کشور را تشکیل می‌دهد. حفظ عزت این مرز و بوم و مردم و دفاع از منافع مردم و کشور مستلزم مقابله همه جانبه و هوشمندانه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی با تحریم‌هایی است که با هدف به زانو درآوردن این ملت طراحی شده است.

وی تصریح کرد: همگان می‌دانند که هدف تحریم‌های ظالمانه، تضعیف و فرسایش توان اقتصادی و ملی و تحمیل هزینه‌های ناروا بر مردم و اقشار آسیب پذیر ماست. به لطف خدا و با درایت مسئولان عالی نظام و در رأس همه مقام معظم رهبری با پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، آسیب پذیری‌های کشور دربرابر فشارها و نوسانات بین‌المللی کاسته شده و وزارت خارجه به سهم خود حمایت از اقتصاد مقاومتی را در مهمترین اولویت برنامه کاری تمام سفارتخانه‌ها و دستگاه‌ها قرار داده است و در این زمینه سهم خود را ایفا کرده و انشاءالله در آینده ایفا می‌کند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: همزمان در کنار همه این اقدامات به عنوان دستگاه دیپلماسی که وظیفه پیگیری سیاست خارجی را برعهده دارد با مذاکرات هوشمندانه هسته‌ای از اجرای طرح‌های تصویب شده محافل صهیونیستی و تندروهای آمریکایی که با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران تولید و تصویب شده بود، جلوگیری شد و بخشی از دارایی‌های به ناحق حصر و ضبط شده این مردم مظلوم به کشور بازگردانده شد.

وی تاکید کرد: به لطف خدا فشارهای روانی ناشی از روند صعودی تحریم‌ها برداشته شد و مردم ما امروز در آرامش در فضای اقتصادی و روانی در جامعه زندگی می‌کنند.

وزیر امور خارجه گفت: فضای منفی بین‌المللی که با استفاده از تحریم‌ها رو به گسترش بود امروز به میزان قابل توجهی فروپاشیده و ساختمان تحریم‌ها متزلزل شده و کشورهای عمده، اقتصادهای بزرگ جهان و بنگاه‌های کلان اقتصادی بین‌المللی امروز پشت در خانه این ملت بزرگ صف بسته‌اند تا با این ملت تعامل کنند. امروز ایران بستر آماده رشد و توسعه علمی و فناوری در عرصه کار، سرمایه‌گذاری و تولید است.

ظریف اظهار داشت: امروز هیچ عاقلی از جنگ با ایران سخن نمی‌گوید، هیچ عاقلی دیگر از همه ابزارها روی میز صحبت نمی کند بلکه بحث ما و بحث دنیا درباره زمان و نحوه رفع تحریم‌ها است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: البته بنده و هر حقوقدان بی طرف دیگری می‌دانیم که تحریم ها غیرقانونی هستند و به ناحق وضع شده و باید همگی برداشته شوند. تاکید ما در مذاکرات نیز پافشاری بر همین نکته است.

وی تاکید کرد: امروز طرف های مذاکره ما و سایر بازیگران جهانی به این نکته رسیده اند که برای رسیدن به توافق با ملت بزرگ ایران باید همه تحریم های ظالمانه رفع شود؛ چراکه تحریم میوه ای جز نفرت و کینه به بار نمی آورد و هیچ خللی در عزم راسخ مردم برای پیگیری حقوق و دستاوردهای فناوری شان ایجاد نمی کند.

وی تصریح کرد: من در اینجا به نمایندگان محترم و ملت بزرگ ایران عرض می کنم که امروز مذاکرات به هیچ وجه راجع به غنی سازی نیست و کسی درباره غنی سازی صحبت نمی کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: این مطلب هم در توافق ژنو آمده و هم در تمام مذاکرات ما بر خلاف همه تحلیل ها که بعد از توافق ژنو انجام شد و بنده و همکارانم در برابر آن به خاطر منافع ملی سکوت کرده، می کنیم و خواهیم کرد، امروز کسی خارج از ایران درباره غنی سازی صحبت نمی کند و اصل غنی سازی موضوع صحبت نیست.

ظریف تاکید کرد: تنها صحبت امروز درباره میزان غنی سازی است؛ چراکه حرکت غنی سازی امروز به سمت غنی‌سازی صنعتی به عنوان یک واقعیت مسلم برای همه روشن شده است و کسی در این باره تردیدی ندارد و همه این پیروزی ها به مدد مقاومت مردم و تلاش دانشمندان هسته ای و خون پاک شهدای هسته ای است که برای شادی روح همه آنها درود می فرستیم.

وزیر امور خارجه افزود: برادران و خواهران عزیز، امروز کسی از تعلیق غنی سازی صحبت نمی کند، امروز کسی از تعطیلی اراک و یا فردو صحبت نمی کند، کارشناسان توانمند ما در مذاکرات کارشناسی با همتایان خود در گروه ۱+۵ مشغول مباحث ریز فنی در مورد جزئیات هستند و این مربوط به جزئیات ادامه کار تاسیسات هسته ای است و به حول و قوه الهی و به مدد همدلی مردم در بحث های سیاسی و فنی از کارشناسان کارکشته پیشرفته‌ترین کشورهای جهان کم نمی‌آورند.

وی گفت: البته در این شرایط نباید تعجب کرد و حتی نگران بود که طرف های مذاکره ما ادعاهایی برای اغنای افکار عمومی خود و مهمتر از آن ساکت کردن گروه های فشار داخلی و خارجی مطرح کنند. به طور مثال عنوان کنند که با تفاهم هسته ای امنیت رژیم صهیونیستی افزایش یافته است.

ظریف ادامه داد: امروز رهبران غربی هم به عنوان ترجیع بند سخنانشان از برنامه صلح آمیز هسته ای ما به عنوان برنامه سلاح هسته ای صحبت نمی کنند و نتانیاهو در مورد این ادعا در دنیا منزوی شده است. امروز حتی رهبران آمریکا و غرب در صحبت راجع به ایران در مورد مخالفت ایران با سلاح های کشتار جمعی مبنی بر فتوای درخشان مقام معظم رهبری تاکید می کنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای یک دروغ بزرگ و هراس افکن در حمایت از رژیم صهیونیستی بوده است. القای بمب هسته ای ایران پوشش رژیم صهیونیستی برای تداوم اشغال، تجاوز و کشتار است و با بی اعتبار شدن این پیش فرض ایران ستیزانه رژیم صهیونیستی، اسرائیل خود را در برابر فلسطینیان، مسلمانان و مردم جهان بی دفاع می‌بیند.

وی افزود: بی جهت نیست که نتانیاهو با عصبانیت و درماندگی جامعه جهانی را به دلیل تثبیت برنامه هسته ای ایران سرزنش و نکوهش می‌کند. زمانی نتانیاهو با نقاشی های مضحک خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دنیا را در برابر تهدید ایران بسیج می کرد و در هر سفر به آمریکا یک قطعنامه با تحریم های فزاینده تر نسبت به مردم مظلوم و دلاور ایران از کنگره آمریکا می گرفت، اما دو سال است که از این بازی خبری نیست.

ظریف ادامه داد: امروز تهدیدها و سیاست‌های نتانیاهو بی‌رمق و مجالسش از شنونده تهی شده است. این نتیجه سیاست‌های خردمندانه و هماهنگ جمهوری اسلامی ایران بوده است که رژیم صهیونیستی را مجبور کرده به جای مخفی شدن پشت پرده ایران هراسی و خطرانگاری ایران، پاسخگوی رفتار ضد انسانی خود در برابر مردم مظلوم فلسطین باشد.

وی اضافه کرد: این امر باعث شده نتانیاهو هر روز با یک کشور اروپایی که دولت فلسطین را به رسمیت می شناسد، دعوا کند و نگران عضویت فلسطین در دیوان بین المللی کیفری و ارجاع جنایات ضد بشری اش به دیوان باشد.

وزیر امور خارجه گفت: در چنین شرایطی مقاومت علیه اسرائیل، محکم‌تر می‌شود و پایه‌های سیاست‌های ظالمانه و ضد انسانی رژیم صهیونیستی سست تر می گردد و در یک کلام افتخار می کنم که امروز رژیم صهیونیستی در اهداف شوم خود علیه ایران، اسلام و منطقه شکست خورده است و ما نقش کوچکی در این پیروزی داشته ایم.

وی افزود: در مقابل امروز همه دنیا، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک بازیگر قدرتمند و منطقی که نه می توان نقش آن را نادیده گرفت و نه ضروری است که نقش آن فراموش شود، در نظر می گیرد.

وزیر امورخارجه دولت یازدهم ادامه داد: امروز هیچ کس ایران و دوستانش را عامل و حامی کشتارهای فرقه ای نمی داند، بلکه ایران قدرتمند و نیروهای معتدل، برادران اهل سنت و تشیع در منطقه را به عنوان مقاوم ترین سد در برابر آتش فتنه عوامل قدرت های خارجی و منطقه ای می دانند.

ظریف گفت: طرف های ما در مذاکرات امروز به خوبی درک کرده اند که جمهوری اسلامی ایران پایبند مذاکره و بیزار از ذلت است ما اهل استدلال هستیم و حرف ناحساب نمی پذیریم.

وزیر امور خارجه در پایان سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه با بسیجیان اشاره و بیان کرد: اگر حرف منطقی وسط بیاید، حرفی نداریم. ما حرف های منطقی را قبول می کنیم، بحث های عادلانه و عاقلانه را قبول می کنیم، اما آنجایی که پای زورگویی و زیاده خواهی میان باشد، نه جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل بلکه مردم و مسئولین کشور قبول نخواهند کرد.

بر اساس این گزارش در پایان سخنان ظریف از نمایندگان رای گیری به عمل آمد که وکلای ملت با 125 رای موافق، 86 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از اظهارات ظریف قانع شده‌اند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها