رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد جشنواره شعر حوزه:

توجه به مقوله شعر منافاتی با علمیّت، فضل و مقولات مهم حوزه‌های علمیه ندارد

با آغاز به کار چهارمین جشنواره شعر انقلاب که یکشنبه‌شب در زاهدان برگزار شد، به‌طور رسمی قطار جشنواره‌های انقلابی به حرکت افتاد. مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مراسم افتتاح این جشنواره ابراز امیدواری کرد که عمر رویدادهایی از این دست به بود و نبود مدیران فعلی محدود نشود.
کد خبر: ۷۵۶۴۲۹
قطار جشنواره‌های انقلابی به راه افتاد

به گزارش جام جم، یکی از اتفاقات در خور توجه جشنواره شعر انقلاب که امسال چهارمین دوره خود را برگزار می‌کند، این است که برای نخستین بار جشنواره‌هایی از این دست در خارج از پایتخت و در شهری دور افتاده مانند زاهدان برگزار می‌شود. این اقدام با هدف تمرکز زدایی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری پایتخت طرح ریزی شده است.

در مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره شعر انقلاب علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با تاکید بر برگزاری مستمر جشنواره‌ها از جمله جشنواره شعر انقلاب بیان کرد که در هند جشنواره‌ای با قدمت سیصد ساله هنوز هم با بیش از 40 هزار نفر برگزار می‌شود.

او با بیان این‌که حیف است برخی حرف‌ها گفته نشود و گاهی حرف‌هایی هست که از جنس شعر است، افزود: ما در حوزه هنری چراغ‌هایی را روشن کردیم که با بودن و نبودن مدیران فعلی هم این چراغ‌ها روشن خواهد بود و ان‌شاءالله همین برنامه‌ها به دوره‌های سی‌ام و چهل‌ام و حتی صدم برسد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به پیاده روی اربعین گفت: در این جریان دیدیم مردم فقیر عراق تمام مسیر نجف تا کربلا را موکب زده بودند و از زائران پذیرایی می‌کردند. این یک واقعیت است که اگر رویدادها و حرکت‌های فرهنگی بر شانه ثروتمندان باشد استمرار نخواهد داشت و باید برگزاری آن بر شانه فقیران باشد. جایی که بتواند برنامه‌های مردمی از این جنس برگزار کند حوزه هنری است.

این مدیر حوزه هنری با بیان این مطلب که امروز شاعران جوان میدان‌دار شعر انقلاب شده‌اند، عنوان کرد: نگرانی من در این زمینه از نسلی است که فکر می‌کنم گرچه در شعر پا به پای نسل قبل می‌آید اما در خیلی چیزهای دیگر هنوز نتوانسته به سرآمدان نسل قبل برسد.

قزوه در این مراسم اشاره‌ای به سعید بیابانکی کرد و در جملاتی با این مضمون که همین آقای بیابانکی جوان چفیه به دوشش بود که شعر می‌خواند و آرزو شهادت هم داشت و حالا طناز شده، گفت: شعر دهه 60 شعر پاک و پاکبازانه بود. نسل فعلی اگر می‌خواهد پا جای پای بزرگان نسل قبل بگذارد باید بی ادعایی را یاد بگیرد و باید بزرگی را به دیگران تعارف کند.

او ادامه داد: این نسل از جهت هوشیاری پا به پای نسل قبل پیش آمده اما دعا می‌کنم بتواند از دیگر جهات هم جای بزرگان پیش از خود را حفظ کند. دوره بسیار خوبی را می‌گذرانیم و فکر می‌کنم شعر انقلاب در سال‌های آینده اتفاقات بسیار خوبی را رقم خواهد زد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در پایان، شعر را خط شکن دانست و تاکید کرد: ادبیات همچنان پیشتاز است اما شعر می‌تواند خط شکن باشد و سبک ادبیات انقلاب را به وجود بیاورد. جوانان در این میدان باید از هم سبقت بگیرند و خیلی به دنبال مادیات نباشند. باید بایستیم و از داشته‌ها دفاع کنیم و ان‌شاءالله بتوانیم راهی برای دیگر هنرها باز کنیم.

مراسم افتتاحیه با حاشیه‌هایی هم همراه بود. به گزارش فارس، از آن جمله می‌توان به اجرای مسلط سعید بیابانکی اشاره کرد. او برای دعوت از هر شاعر پیشینه‌ای بیان و سپس شاعران را دعوت به شعر خواندن می‌کرد.

همچنین یکی از بانوان شاعر حاضر در این مراسم عنوان کرد: فرزندم مرا برای شرکت در این جشنواره ترغیب کرد زیرا او رستم را بسیار دوست دارد و از من خواسته که عکسی به یادگار از میدان رستم این استان به یادگار ثبت کنم.

از دیگر نکات جالب توجه مراسم افتتاحیه، شعرخوانی شاعران سیستانی بود که با لهجه زیبای این استان سنگ تمام گذاشتند و اشعاری را با تسلط کامل و بعضی با معنای ابیات قرائت کردند. همچنین شاعران جوان مهمان از سراسر کشور به نوبت شعر خواندند که سهم بانوان بیش از شاعران مرد بود. اکثر شاعران سیستانی سروده‌های خود را با مضمون میلاد نبی اکرم و هفته وحدت قرائت کردند که تشویق و تحسین حضار را در برداشت.

عباس قهرمان، یکی از شاعران سرشناس زاهدان در این مراسم با ادبیاتی زیبا سیستان را به گونه‌ای توصیف کرد که بیابانکی در پایان لب به تمجید او گشود و اشعار قهرمان را در قیاس با شاملو بسیار برجسته‌تر خواند.

محمدجواد آسمان، شاعر جوان دیگری بود که ابتدا با لهجه‌ای جالب متنی را قرائت کرد که حاضران را شگفت‌زده کرد و در ادامه شعری خواند.

شعرهای این محفل در فضای انقلاب و دفاع مقدس بود که محمدحسین جعفریان یکی از داوران بخش نو و سپید درباره داوری‌ها عنوان کرد: آثار نزدیک به هم بود و داوری‌ها کمی با هم اختلاف داشت.

در این مراسم جواد محقق از دیگر داورانی بود که در سخنانش به پیشینه جشنواره انقلاب اشاره و ابراز کرد: در سال‌های پیش از انقلاب تعداد شاعرانی که به عنوان شاعران انقلاب فعالیت می‌کردند، به عدد انگشتان یک دست هم نبود. در روزهای آغازین تشکیل حوزه هنری هم تعداد دوستانی که جمع شدند تا سنگ بنای شعر انقلاب را بگذارند،‌ محدود بود، اما خیلی زود تعداد قابل توجهی از شاعران نام‌آور و جمع بسیاری از جوانان خوش استعداد به این جریان پیوستند و این کاروان همچنان ادامه دارد.

او بیان کرد: در حوزه ادبیات داستانی در سال‌های اخیر اتفاقات قابل توجهی رخ داده اما در حوزه شعر انقلاب همچنان فقیریم. به عنوان یکی از داوران این دوره از جشنواره می‌گویم که بارقه‌های امید بسیاری در این حوزه وجود دارد و می‌توان به آینده این جریان امیدوار بود.

از روز گذشته نیز نشست‌ها و کارگاه‌های ادبی جشنواره شعر انقلاب فعالیتش را آغاز کرد. بر این اساس، نشست کارگاه شعر انقلاب با حضور شاعران جوان شرکت‌کننده در این جشنواره، برخی از شاعران شهر زاهدان و شاعرانی همچون سعید بیابانکی، علی داوودی، جواد محقق و سودابه امینی برگزار شد.

چهارمین جشنواره شعر انقلاب با رقابت 575 اثر از سوی 171 شاعر طی دو روز در زاهدان برگزار شد. در بخش مجموعه شعر 75 اثر، تک اثر 469 اثر، پژوهش 23 اثر و بومی هشت اثر در این رویداد حضور داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها