در نامه مهم رییس جمهوری به معاون اول ابلاغ شد؛

ضرورت رونق بخشی اقتصادی و اصلاح نظام بانکی

قائم مقام بانک مرکزی با اعلام اینکه اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی بیشتر شده است، گفت: تداوم کاهش نرخ تورم با تشدید سیاست های انضباط گرایانه پولی و مالی امکانپذیر است.
کد خبر: ۷۵۶۲۳۹
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش یافت

اکبر کمیجانی در دومین روز از همایش اقتصاد ایران با بیان اینکه حدود دو واحد از رشد نقدینگی به افزایش پوشش آمارهای پولی مربوط بوده است، گفت: در این صورت نرخ رشد نقدینگی همگن در آبان ماه سال 93 معادل 24 و سه دهم درصد است.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: باید مراقبت مستمر روی نرخ ارز داشته باشیم چرا که تاثیر مستقیم بر تورم دارد هر چند اگر سیاست های ضد تورمی را دنبال کنیم جای نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه رشد پایه پولی نشان از این است که بانک مرکزی متاثر از سیاست هاست، گفت: بانک مرکزی قدرت کنترل رشد پولی را ندارد و ما رفتار بانک و مردم را در این عرصه شاهدیم.
وی افزود: سپرده های دولت در مقایسه با بدهی هایش مثبت است.

کمیجانی با بیان اینکه هیچ دلیلی ندارد که سیستم بانکی بدون بررسی به همه متقاضیان تسهیلات پاسخ مثبت دهد، گفت: با توجه به انضباط پولی باید نسبت به پاسخگویی تقاضای تسهیلات به اولویت ها توجه کنیم.

وی افزود: مانده واقعی نقدینگی در بانک ها نشان می دهد که شرایط خوبی در نقدینگی بویژه پس از سال 1380 داشته ایم و نسبت نقدینگی به تولید ناخالص روند افزایشی داشته است.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه حجم سپرده 6 موسسه اعتباری در شرف سامان دهی در پایان شهریور 93 معادل 6.944 هزار میلیارد ریال بوده است، گفت: تسهیلات پرداختی بانکها در هشت ماهه سال 93 به رقم 1.2068 هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با رقم مشابه سال قبل 6.1448 هزار میلیارد ریال از رشد معادل 39.3 درصد برخوردار بوده است.

وی افزود: با توجه به وضعیتی که در 9 ماهه امسال داشته ایم پیش بینی می شود تورم امسال در محدوده 16 درصد باشد. تداوم کاهش در نرخ تورم مستلزم تشدید سیاست های انضباط گرایانه پولی و مالی و ثبات نرخ ارز است.

کمیجانی گفت: براساس بررسی ها نسبت ذخایر اضافی به کل سپرده ها از روند کاهشی برخوردار بوده و در هشت ماهه امسال حدود 42 درصد کاهش یافته است.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: این در حالی است که نه تنها بدهی بانک ها نسبت به دوره قبل افزایش یافته، بلکه نسبت ذخایر اضافی و مازاد آنها کاهش داشته و حتی نسبت به اضافه برداشت هم حرکت کرده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها