امروز ه 14 دی 1393 هجری شمسی؛ 12 ربیع الاول 1436 هجری قمری؛4 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۵۷۷۷
14 دی، انتشار روزنامه صوراسرافیل

هجری شمسی

14 دی 1286

اولین شماره روزنامه صوراسرافیل با همکاری میرزا قاسم خان تبریزی و میرزا جهانگیرخان شیرازی در تهران انتشار یافت.

14 دی 1287

کابینه مشیرالسلطنه ـ از دولتهای عصر محمدعلی شاه قاجار ـ تشکیل شد.

14 دی 1292

در پی اجرای یک پرواز نمایشی در آسمان تهران توسط خلبانی لهستانی با یک هواپیمای دو باله سبک، اولین هواپیما در زمان احمدشاه قاجار به ایران وارد شد. تا سال ها بعد، هواپیماها فقط برای انجام پروازهای نمایشی به پرواز در می آمدند. در سال 1301 هجری شمسی زمینی در جنوب تهران برای فرود هواپیما در نظر گرفته شد و به تدریج طی سال های بعد خطوط هوایی نیز ایجاد شد.

14 دی 1300

القاب و درجات نظامی رایج در ارتش و ژاندارمری تغییر کرد. درجات امیرتومان، میرپنج، کلنل، ماژور، کاپیتان و ... به درجات جدیدی چون امیرلشکر، سرتیپ، سرهنگ، یاور، سلطان و ... تغییر کردند.

14 دی 1349

سربازان عراقی به مدارس ایرانیان در بغداد و کاظمین حمله کردند. در این حمله صندلیها، شیشه‌ها و میزها را شکسته و پرچمهای ایران پاره شد.

14 دی 1355

جمعیت ایران 5/33 میلیون نفر اعلام شد.

هجری قمری

12 ربیع الاول 53 پیش از هجرت

بنابر رای اهل تسنن و بنابر قول شیخ کلینی، مسعودی و آقارضی قزوینی و جمع دیگری از مورخان، پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) ولادت یافتند. اما شیعیان هفدهم ربیع الاولرا سالروز ولادت ایشان می دانند. از اینرو در ایران از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول هفته وحدت نامیده می شود.

12 ربیع الاول اول هجری

حضرت محمد (ص) در مسیر هجرت از مکه به مدینه به منطقه قبا وارد شدند و سنگ بنای نخستین مسجد مسلمانان را در این مکان بنا نهادند. برخی دیگر از مورخان بنای مسجد قبا را در هشتم ربیع الاول سال اول هجری می دانند.

12 ربیع الاول 241

ابوعبدالله خنبل پیشوای حنبلیان و از اصحاب بزرگ حدیث درگذشت. خاندان او از مردم خراسان و جدش والی سرخس واز پیشگامان دعوت عباسیان برضد امویان بود. پدرش نیز فرمانده سپاه بود. احمد بن حنبل برای گردآوری احادیث سفرهای متعدد به بصره، کوفه، مکه، صنعا و شام کرد. تو تا هشت سال پیش از مرگ به نقل حدیث اشتغال داشت.

12 ربیع الاول 1297

میرزا محمد تقی خان بن محمد علی سپهر ملقب به لسان الملک مورخ و ادیب عصر قاجار درگذشت. او در اصل از اهالی کاشان بود و در دوران حکمرانی محمدشاه، منشی و مستوفی دیوان شد و شروع به نگارش تاریخ مبسوطی کرد که به ناسخ التواریخ معروف شد. دیوان اشعار و آیینه جهان نما از دیگر آثار محمد تقی خان سپهر لسان الملک است.

میلادی

4 ژانویه 1642

ایزاک نیوتن دانشمند انگلیسی متولد شد. او در بیست و سه سالگی قانون جاذبه زمین را کشف کرد. نیوتن درباره نور نیز آزمایش های بسیار انجام داده بود. اثر مهم او پرینسیپا Principa نیوتن را به عنوان پدر علم مدرن به جهان معرفی کرد. نیوتن در ادامه تحقیقات علمی اش، نظریه گرانش را وضع کرد و به این نتیجه رسید که نور سفید ترکیبی از همه رنگ های طیف است.

.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها