سیب به عنوان یکی از محصولات استراتژیک آذربایجان غربی چند سالی است دچار معضلی بنام نبود مشتری شده به طوری که امسال هم ۵۰۰ هزار تن سیب ذخیره شده در سردخانه های استان خریدار ندارد.
کد خبر: ۷۵۵۷۶۰
۵۰۰ هزار تن سیب آذربایجان غربی خریدار ندارد

سیب یکی از محصولات اصلی کشاورزی آذربایجان غربی و استان بوده که در تولید این محصول در بین سایر استانهای کشور پیشرو است، در این راستا از دوسال گذشته آذربایجان غربی مسئول تنظیم بازار سیب کشور شناخته می شود ولی دریغ از مشتری برای سیب تولیدی استان.

چند سالی است که نبود خریدار برای سیب تولید شده توسط باغداران آذربایجان غربی به زخمی کهنه تبدیل شده است که امسال هم سر باز کرده و ۵۰۰ هزار تن سیب ذخیره شده در سردخانه های استان با وجود تدابیر اتخاذ شده چشم انتظار مشتری است.

طی سالهای اخیر مسئولان آذربایجان غربی تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز این معضل اتخاذ کرده بودند، یکی از این راهکارها صادرات سیب تولیدی استان به روسیه بود، ولی افت ارزش روبل در بازارهای جهانی موجب شد تا تجار و بازرگان از صادرات محصول به این کشور نیز خودداری کنند تا سیب همچنان یکی از مشکلات اقتصادی این منطقه باشد.

نبود خریدار برای سیب آذربایجان غربی از یک طرف و نبود بسته بندی مناسب، عدم سورتینگ محصول و نبود کامیونهای یخچال دار از طرف دیگر سقف مشکلات این محصول را بلندتر کرده، بطوریکه وضعیت نرمال یعنی فروش محصول با حداقل سود، دست نیافتی به نظر می رسد.

عدم سورتینگ و بسته بندی نامناسب منجر به عدم استقبال مشتریان کشورهای هدف صادراتی سیب آذربایجان غربی از محصول می شود، چرا که تولید کنندگان استان باید قبول کنند که در بازارهای هدف محصولشان سورتینگ و بسته بندی مناسب یکی از مولفه های اصلی محسوب می شود.

نبود کامیونهای یخچال دار و عدم حمل یکسره مشکلی دیگر بر سر راه صادرات سیب

نبود کامیونهای یخچال دار هم یکی از مشکلاتی که سیب آذربایجان غربی با آن دسته و پنجه نرم می کند، در این میان متاسفانه کشورهایی از جمله عراق مجوز حمل یکسره کالاهای صادراتی را به کامیونهای ایرانی صادر نمی کنند و در نتیجه جابجایی محموله در مرزها منجر به کاهش کیفیت سیب می شود.

معطلی چند روزه کامیونها در مرزها منجر به یخ زدگی سیب به دلیل بسته بندی نامناسب شده که در کنار جایجایی محصول از کامیونی به کامیون دیگر در نهایت موجب کاهش کیفیت محصول و در نتیجه شاهد دیپورت سیب از بازارهای هدف هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، از دستور استاندار آذربایجان غربی برای خروج خارج از نوبت میوه جات صادارتی از مرزهای رسمی استان از جمله بازرگان و تمرچین خبر داد و اعلام کرد: متاسفانه عدم حمل یکسره محصولات کشاورزی منجر به کاهش کیفیت محصولات صادراتی استان می شود.

اسمعیل کریم زاده با اشاره به اینکه تحریمهای اقتصادی علیه ایران طی دهه ها در نهایت منجر به کاهش و عدم استقبال بین المللی از محصولات صادراتی کشور شده است، اظهار داشت: هر چند روسیه اعلام امادگی کرده تا سیب و مرغ مازاد تولیدی را خریداری کند ولی به دلیل کاهش ارزش روبل نسبت به پول بین المللی تجار و بازرگانان تمایلی به تجارت با این کشور ندارند.

وی اقلیم کردستان عراق را یکی از مقاصد اصلی محصولات صادارتی آذربایجان غربی دانست و ادامه داد: این مقصد نیز به دلیل عدم امکان حمل یکسره در کنار نبود کامیونهای یخچالدار برای مواد فاسد نشدنی نیز گره ای از مشکلات باز نکرده است.

بهره گیری از کامیونهای یخچال دار برای صادرات بهره و توجیه اقتصادی ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در حال حاضر قیمت سیب در بازار را ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که قیمت تمام شده محصول در سردخانه ها ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان بوده که قیمت فروش هر چند رضایت بخش نیست ولی قانع کننده است.

کریم زاده در خصوص مشکل کامیونهای یخچال دار برای حمل یکسره مواد فاسد شدنی نیز به خبرنگار مهر، گفت: دولت مشکلی از بابت پرداخت تسهیلات برای تجهیز ناوگان حمل و نقل استان ندارد ولی شرکتهای حمل و نقل بین المللی رغبتی به این موضوع نداشته که در این راستا نیازمند تدبیر و برنامه ریزی هستیم.

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص دلیل عدم وجود کامیونهای یخچال دار برای صادرات محصولات فاسد شدنی به خارج از کشور، گفت: متاسفانه بهره گیری از این کامیون دارای توجیه اقتصادی برای شرکتهای حمل و نقل نیست.

تقی کهوریان با اشاره به اینکه در مرزها بویژه تمرچین پیرانشهر شاهد تعویض کامیونهای حمل بار هستیم، افزود: در این راستا با توجه به برگشت بدون بار کامیون از مرز شرکتهای حمل ونقل بین المللی و صاحبان ناوگان حمل و نقل بار رغبتی به تجهیز ناوگان خود به سیستم سرمایشی ندارند.

وی با بیان اینکه اگر مشکل صادرات سیب به خارج از کشور حل نشود، مشکل سورتینگ و بسته بندی محصول نیز همچنان پا برجا خواهد بود، اعلام کرد: نگرانی در خصوص وضعیت سیب استان وجود دارد که باید برای صادرات این محصول استراتژیک استان مشکلات حل و فصل شوند.

۲۵۰ هزار تن سیب ذخیره شده در سردخانه های آذربایجان غربی درجه یک هستند

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در مقاطع زمانی مختلف برخی ضرورتها باعث می شود، برخی برنامه های اجرایی شود، افزود: شاید بر اساس نظر کارشناسان راه اندازی سورتینگ سیب اقتصادی نباشد ولی در این برهه زمانی برای صادرات سیب استان ضروری است.

کهوریان با اعلام اینکه از ۵۰۰ هزار تن سیب ذخیره شده در سردخانه های استان، ۲۵۰ هزار تن سیب درجه یک هستند، عنوان کرد: لازم است به موضوع بسته بندی سیب برای صادرات به داخل و خارج کشور برنامه ریزی و حمایتهای لازم را در جایگاههای مختلف انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس دستور استاندار آذربایجان غربی بانکها برای پرداخت تسهیلات سورتینگ سیب همکاری لازم را انجام دهند، ادامه داد: در این راستا آمادگی لازم برای تامین منابع تسهیلات وجود داشته که در صورت همکاری بانکها در اختیار قرار می گیرد.

قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی به نقل از سایت خبری استانداری روز گذشته در جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی استان با تاکید بر تامین زیرساختهای لازم برای بسته بندی مناسب و سورتینگ از دستگاههای مربوطه بخصوص بانکها خواست تا حمایتهای لازم را در این زمینه انجام دهند تا زمینه صادرات سیب تولیدی استان فراهم شود.

وی گفت: هر چند باغداران سیب تولیدی خودرا به صورت دستی بسته بندی کرده اند ولی با توجه به افزایش هزینه ها و کاهش درآمدها، بسته بندی ها در سایز کوچکتر و وزن های متفاوت تر باید انجام بگیرد تا بتوان به راحتی هم در داخل توزیع و هم بتوان صادر کرد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین در خصوص حمل یکسره کالا از استان به عراق نیز گفت: رایزنی‌هایی در این خصوص صورت گرفته ولی طرف عراقی به دلیل مسائل و مشکلات خود اجازه حمل یکسره را نمی دهد.

بر اساس این گزارش در این جلسه موضوع ۵۰۰ هزار تن سیب ذخیره شده در سردخانه‌های استان و راههای بسته بندی و صادرات آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و نبود بسته بندی و سورتینگ مناسب، نبود سیستم حمل و نقل یخچال دار، نبود حمل و نقل ریلی و هوایی از جمله مشکلات موجود بر سر راه صادرات این محصول عنوان شد.

آذربایجان غربی طی سالهای اخیر رتبه اول کشور را در تولید سیب دارد و سطح زیرکشت بارور این محصول در استان ۴۰ هزار و ۹۸۶ هکتار برآورد می شود که میانگین تولید این محصول در استان ۱۶ تن در هکتار است.

باغ های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص ۴۵ درصد از این باغ ها در رتبه اول است و شهر های سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب بعد از آن قرار دارند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
متوسطیان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
۰
۰
دست واسطه های بی رحم را كم كنید كه ارزان به دست مردم برسد ببینید چگونه خورده می شود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها